Byli współwłaściciele Legii Warszawa inwestują w Abstrachuje.tv, kanał planuje ekspansję zagraniczną
Bogusław Leśnodorski, Maciej Wandzel (byli współwłaściciele Legii Warszawa) oraz Olek Wandzel kupili część udziałów w spółce Abstra, do której należy kanał youtube’owy Abstrachuje.tv. Ma to przyspieszyć jego ekspansję zagraniczną.
Według informacji „Pulsu Biznesu”, Bogusław Leśnodorski, Maciej Wandzel i Olek Wandzel zainwestowali w Abstra ok. 2-4 mln zł (nie podano, jaką część udziałów firmy za to kupili).
Abstra do firma założona przez Roberta Pasuta, Rafała Masnego i Cezarego Jóźwika, którzy od pięciu lat współtworzą kanał youtube’owy Abstrachuje.tv z rozrywkowymi klipami (m.in. parodiami zachowań różnych grup społecznych, filmów i seriali).
Obecnie kanał ma 2,87 mln subskrybentów, a 185 zamieszczonych na nim klipów zanotowało łącznie 736 mln odtworzeń, natomiast kanał AbstrachujePlus (z materiałami zza kulis kręcenia klipów) - 642 tys. subskrybentów i 80 mln odtworzeń wideo. Twórcy Abstrachuje są też aktywni na innych platformach społecznościowych - facebookowy fanpage kanału ma 1,2 mln użytkowników, a profil instagramowy - 995 tys. obserwujących.
Autorzy Abstrachuje stworzyli też własną markę odzieżową Abstrawear, która oprócz prowadzenia sprzedaży przez internet od ponad dwóch lat ma sklep stacjonarny w warszawskim centrum handlowym Złote Tarasy.
Bogusław Leśnodorski powiedział „Pulsowi Biznesu”, że twórcy Abstrachuje zgłosili się do niego w kwietniu br., kiedy szukali inwestora. Cezary Jóźwik tłumaczy natomiast, że środki od inwestorów przyspieszą ekspansję zagraniczną ich kanału.
O Leśnodorskim i Macieju Wandzlu w ostatnich kilku latach najwięcej mówiło się jako o współwłaścicielach Legii Warszawa. Na początku br. sprzedali swoje udziały (łącznie 40 proc. wszystkich) Dariuszowi Mioduskiemu, według nieoficjalnych informacji zainkasowali za to po 19 mln zł. Leśnodorski jest też współwłaścicielem kancelarii prawniczej LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy, a Wandzel - prezesem i jednym z głównych akcjonariuszy Soho Development.
Polscy youtuberzy wychodzą za granicę
Niektórzy z polskich twórców youtube’owych starają się trafić ze swoimi materiałami do zagranicznych internautów. Od wiosny br. SPInka Film Studio udostępnia rosyjskojęzyczne odcinki serialu komediowego „Blok ekipa”. Na razie najpopularniejszy z nich zanotował 43 tys. odtworzeń, a gromadzący je kanał ma 3,2 tys. subskrybentów.
Z kolei autorzy „5 sposobów na” w połowie br. uruchomili pięć obcojęzycznych wersji swojego kanału: niemiecką, hiszpańską, angielską, francuską i rosyjską.
Największym jak dotąd międzynarodowym sukcesem polskiego youtubera była globalna popularność klipu Sylwestra Wardęgi o psie-pająku. Wideo, udostępnione we wrześniu 2014 roku, zostało dostrzeżone przez niektóre media i celebrytów za granicą, dzięki czemu jak dotychczas osiągnęło 170 mln odtworzeń.
Sieci youtube’owe przyciągają inwestorów
W ostatnich latach inwestorów pozyskały niektóre sieci MCN, obsługujące reklamowo kanały youtube’owe. Jesienią ub.r. fundusz inwestycyjny Altus TFI kupił większościowy pakiet udziałów LifeTube’a, a TVN przejął większościowy pakiet sieci Gamellon (nie podano wartości żadnej z tych transakcji).
Natomiast w marcu br. holding marketingowo-badawczy Mediacap poprzez swoją spółkę zależną The Digitals kupił za 2,78 mln zł (plus ewentualne premie) 51,11 proc. udziałów TalentMedia.
Dołącz do dyskusji: Byli współwłaściciele Legii Warszawa inwestują w Abstrachuje.tv, kanał planuje ekspansję zagraniczną