Agora: w II kw. reklama zmalała o 6,5 proc., w całym br. spadnie o 5-8 proc.
Według szacunków Agory w II kwartale br. wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniosła 1,97 mld zł, o 6,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Na cały 2013 rok spółka przewiduje spadek rynku reklamy o 5-8 proc. W obu okresach najwięcej stracą prasa i outdoor, a zyska tylko internet.
Agora szacuje, że od kwietnia do czerwca br. wydatki na reklamę w telewizji zmalały w skali roku o 5,5 proc., w radiu - o 7,5 proc., a w kinach - o 2,5 proc. Największe spadki nastąpiły w reklamie prasowej i zewnętrznej: na marketing w magazynach przeznaczono o 14,5 proc. mniej niż rok wcześniej, w dziennikach - aż o 31,5 proc., a na outdoorze - o 18 proc.
Według Agory w II kwartale dokładnie połowa wydatków reklamowych (0,5 pkt proc. więcej niż rok wcześniej) trafiło do telewizji, a 21 proc. (aż 3 pkt proc. więcej niż przed rokiem) do internetu. Zmalały za to udziały w rynku reklamowym magazynów (o 1 pkt proc., do 9,5 proc.), dzienników (o 1,5 pkt proc., do 4,5 proc.) i outdooru (o 1 pkt proc., do 7 proc.), natomiast niezmienny pozostał udział radia (7 proc.).
W II kwartale br. spadek wydatków reklamowych był niższy o 1 pkt proc. niż w I kwartale, kiedy wyniósł 7,5 proc. W efekcie w całej I połowie br. wartość rynku reklamy wyniosła 3,57 mld zł, o ponad 7 proc. mniej niż rok wcześniej. Wydatki w telewizji i radiu zmalały w skali roku o po 6,5 proc., w kinach - o 8 proc., w czasopismach - o 15 proc., na outdoorze - o 17,5 proc., a w dziennikach - aż o 30,5 proc. Wzrost - w wysokości 8 proc. - zanotowała tylko reklama internetowa.
Podział tortu reklamowego w I półroczu wyglądał następująco: telewizja - 49,5 proc., internet - 21,5 proc., czasopisma - 9 proc., radio - 7 proc., outdoor - 6,5 proc., dzienniki - 5 proc., kina - 1,5 proc.
„Sytuacja na rynku reklamy jest zależna od kondycji polskiej gospodarki. Zahamowanie spadków wartości wydatków na reklamę w Polsce ma szansę nastąpić wraz z poprawą koniunktury gospodarczej” - komentuje Agora.
W obliczu danych z I półrocza spółka obniżyła swoją prognozę wydatków reklamowych w całym 2013 roku. Obecnie szacuje, że będą one o 5-8 proc. niższe niż w ub.r.
Przypomnijmy, że pytani przez Wirtualnemedia.pl analitycy z czołowych domów mediowych oceniają, że w br. wartość polskiego rynku reklamy zmaleje o 4,5-7 proc. (przeczytaj szczegóły).
Największy spadek wydatków reklamowych Agora prognozuje w dziennikach - o 24-27 proc. W czasopismach inwestycje reklamowe zmaleją zdaniem spółki o 13-16 proc., na outdoorze - o 11-14 proc., w telewizji - o 7-10 proc., a w radiu - o 4-7 proc. Najmocniej w porównaniu z poprzednimi prognozami zostały obniżone estymacje dla reklamy zewnętrznej, co wynika z dużego spadku wydatków na nią w I połowie br.
Inwestycje reklamowe zwiększą się jedynie w internecie - według Agory o 5-8 proc., czyli mocniej niż spółka wcześniej prognozowała. Ten wzrost ma wynikać głównie z większych nakładów na marketing w wyszukiwarkach.
Najmniej zmieni się wartość wydatków na reklamę kinową. „W drugim kwartale 2013 roku istotnie zmniejszyła się wartość wydatków na reklamę emitowaną w kinach, głównie ze względu na dużą presję rabatową. Jeśli ten trend się utrzyma, w całym 2013 roku zmiana wartości wydatków na reklamę w kinach może wahać się między wzrostem o 1 proc. a spadkiem o 2 proc.” - prognozuje Agora.
Dołącz do dyskusji: Agora: w II kw. reklama zmalała o 6,5 proc., w całym br. spadnie o 5-8 proc.