Aflofarm liderem wydatków reklamowych. Natur Produkt Zdrovit i Eur-Net z największym wzrostem po I kwartale br.
W pierwszym kwartale br. najwyższy wzrost wydatków na reklamy w mediach względem tego samego okresu roku ub. zanotowały Natur Produkt Zdrovit i Euro-Net Warszawa. Wydatki lidera, czyli Aflofarm Farmacja Polska były porównywalne do tych sprzed roku. Mniej na promocję wydał koncern motoryzacyjny Volkswagen Group Polska.
Media tradycyjne (bez internetu) zarobiły w I kwartale br. na reklamach blisko 7,1 mld zł. Było to 6,8 proc. więcej w porównaniu do I kwartału 2017 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Kantar Media, bez rabatów).
Największym reklamodawcą pozostaje niezmiennie firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska z wydatkami w kwocie 573,3 mln zł. Dynamika inwestycji w reklamę tej firmy mocno wyhamowała, bo tegoroczne wydatki są niemal porównywalne do tych sprzed roku.
Drugie miejsce na reklamowym podium zajmuje Lidl Polska, który zainwestował w mediach 168,2 mln zł, czyli 14,4 proc. więcej niż przed rokiem.
Trzecia lokata należy z kolei do Natur Produkt Zdrovit z wydatkami w wysokości 159,8 mln zł - o 62,6 proc. większymi niż w I kwartale ub.r.
Spośród pozostałych z czołówki tych największych na polskim rynku znaczny wzrost nakładów na reklamę notuje również Euro-Net Warszawa. Ta firma zwiększyła je w skali roku o 50,3 proc. - z 65,6 do 98,6 mln zł.
O 24,4 proc. wzrosły rok do roku wydatki firmy Terg (do 125,2 mln zł) i o 23,5 proc. - wydatki firmy Metro Group (do 94,6 mln zł).
10,4 proc. więcej zarobiły media na reklamach USP Zdrowie (144,2 mln zł) i 9 proc. więcej na reklamach Orange Polska (89,7 mln zł). Z kolei Ferrero Polska zwiększyło inwestycje na promocje swoich marek o 2,3 proc. - z 98,9 do 101,2 mln zł.
Jedyną formą z grona 10 największych reklamodawców, która w porównaniu do I kwartału ub.r. zmniejszyła wydatki reklamowe jest Volkswagen Group Polska (importer samochodów Skoda, Audi, Volkswagen). Zredukowała je o 8,7 proc. - z 102,4 do 93,5 mln zł.
Top 10 reklamodawców mediów tradycyjnych |
|||
(cennikowo, bez autopromocji, rabatów, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2017 |
I-III 2018 |
zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
573 102 165 zł |
573 329 042 zł |
0,04 |
LIDL |
146 992 058 zł |
168 190 608 zł |
14,4 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT |
98 290 679 zł |
159 833 196 zł |
62,6 |
USP ZDROWIE |
130 577 356 zł |
144 168 304 zł |
10,4 |
TERG |
100 653 826 zł |
125 224 659 zł |
24,4 |
FERRERO POLSKA |
98 916 042 zł |
101 181 020 zł |
2,3 |
EURO-NET WARSZAWA |
65 627 877 zł |
98 614 460 zł |
50,3 |
METRO GROUP |
76 565 214 zł |
94 578 088 zł |
23,5 |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
102 395 312 zł |
93 534 369 zł |
-8,7 |
ORANGE POLSKA |
82 220 354 zł |
89 651 134 zł |
9 |
Razem |
6 631 304 988 zł |
7 081 781 515 zł |
6,8 |
Dołącz do dyskusji: Aflofarm liderem wydatków reklamowych. Natur Produkt Zdrovit i Eur-Net z największym wzrostem po I kwartale br.