Alior Bank wydał więcej na reklamy. Zysk mocno w dół, 325 mln zł odpisów kredytowych
W trzech kwartałach br. skonsolidowane wydatki marketingowe Alior Banku zwiększyły się o 2,7 proc. do 57,88 mln zł. Nieznacznie wzrosły wpływy odsetkowe, zmalał wynik z prowizji, natomiast zysk netto skurczył się z 531,11 do 272,74 mln zł.
Tylko w trzecim kwartale br. nakłady marketingowe grupy kapitałowej Alior Bank wyniosły 18,4 mln zł, co wobec 15,1 mln zł oznacza wzrost o 21,8 proc.
Alior Bank od ponad dwóch lat promuje się pod zmienionym hasłem głównym „Wyższa kultura. Bank nowości”, a w reklamach - w których nadal występują jego przedstawiciele w charakterystycznych garniturach i melonikach - eksponuje usługi cyfrowe i mobilne. W minionym kwartale bank reklamował m.in. Pożyczkę z Mikrokosztami oraz kartę wielowalutową z Kontem Jakże Osobistym.
Już w październiku zaczął loterię, w której główną nagrodą jest metamorfoza mieszkania, oraz kampanię pożyczki opartą na spocie z kosmitami.
Za obsługę komunikacji marketingowe Alior Banku odpowiadają agencja PZL (kreacja reklam) i dom mediowy Mets (planowanie i zakup mediów).
Łączne koszty ogólnego zarządu poniesione przez Alior Bank znacząco zmalały - z 463,78 mln zł w trzech kwartałach ub.r. do 446,3 mln zł rok później. Najmocniej spadły wydatki na czynsz i utrzymanie budynków (ze 109,25 do 44,94 mln zł), na usługi zewnętrzne (z 29,56 do 23,43 mln zł) oraz koszty określone jako pozostałe (z 50,08 do 39,5 mln zł).
Natomiast nakłady informatyczne poszły w górę z 72,44 do 79,77 mln zł, na usługi doradcze - z 19,7 do 21,34 mln zł, a na Bankowy Fundusz Gwarancyjny - z 88,81 do 144,86 mln zł.
325 mln zł odpisów kredytowych, zysk netto mocno w dół po wyroku TSUE
Grupa Alior Bank w trzech kwartałach br. osiągnęła wzrosty przychodów odsetkowych (z 2,81 do 2,97 mld zł) oraz z prowizji i opłat (z 812,86 do 857,82 mln zł). Wynik odsetkowy zwiększył się z 2,28 do 2,43 mld zł, a wynik z prowizji i opłat zmalał z 526,03 do 501,32 mln zł.
Wynik na instrumentach wycenianych do wartości godziwej przez rachunek zysków i strat i wynik z pozycji wymiany zmniejszył się z 81,73 do 48,13 mln zł. Natomiast pozostałe wpływy operacyjne wzrosły z 94,56 do 100,63 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 82,02 do 124,93 mln zł.
Mocno pogorszyła się rentowność Alior Banku. W trzech kwartałach br. zysk netto skurczył się rok do roku z 531,11 do 272,74 mln zł, a w samym trzecim kwartale - ze 176,82 do 124,5 mln zł.
W minionym kwartale bank dokonał odpisów w wysokości 324,8 mln zł (po wzroście o 19 proc. w skali roku) na utratę wartości kredytów.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
We wtorek Alior Bank poinformował, że po ustaleniach z audytorem zmienił sposób prezentacji w sprawozdaniu finansowym za trzeci kwartał br. kwoty rezerwy na zwroty dotyczące spłat sprzed 11 września br. Jest to związane z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE nakazującym bankom zwrot części odsetek od kredytów w przypadku wcześniejszej spłaty przez klientów.
W efekcie tej zmiany wynik odsetkowy zmalał o 45 mln zł, pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się o 57 mln zł, a zysk netto spadł o 83 mln zł.
Alior tymczasowym właścicielem Ruchu
Od stycznia br. Alior Bank jest właścicielem przeżywającego ogromne problemy dystrybutora prasowego Ruch. Jest jednym z jego największych wierzycieli, udzielił mu kredytów o wartości ponad 100 mln zł.
Pod koniec sierpnia sąd zatwierdził dwa postępowania układowe Ruchu z wierzycielami. Alior jest objęty tym pierwszym, zgodnie z którym dystrybutor umorzy 80 proc. swoich zaległych zobowiązań. - Obecnie Ruch wdraża możliwe do zrealizowania założenia planu restrukturyzacyjnego i działa stabilnie. Zatwierdzenie układów z wierzycielami to dobra wiadomość, zgodna z oczekiwaniami interesariuszy zaangażowanymi w proces restrukturyzacji - skomentował prezes Alior Banku Krzysztof Bachta.
Docelowo Ruch ma zostać kupiony za symboliczną kwotę przez PKN Orlen, który w oparciu o sieć jego kiosków chce rozbudować swój segment sprzedaży produktów pozapaliwowych. Orlen złożył do Komisji Europejskiej wniosek o zgodę na to przejęcie, chce je sfinalizować jeszcze w br.
Ile na marketing wydają inne czołowe banki?
Swoje raporty finansowe za trzy kwartały br. opublikowało też kilka innych czołowych banków. Bank Millennium przeznaczył na marketing 51,72 mln zł, o 34,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Bank ma obecnie ponad 2 mln aktywnych klientów detalicznych, z których 1,2 mln korzysta z jego aplikacji i serwisu mobilnego.
Nakłady marketingowe grupy kapitałowej Santander Bank Polska zmalały o 7,3 proc. do 118,6 mln zł. Sam Santander Bank Polska ma 2,46 mln aktywnych klientów bankowości elektronicznej, w tym 1,53 korzystających z bankowości mobilnej.
Z kolei grupa kapitałowa ING Bank Śląski w trzech kwartałach br. zanotowała wzrost nakładów marketingowych o 1,9 proc. do 88,5 mln zł, a grupa mBank - o 10 proc. do 102,23 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Alior Bank wydał więcej na reklamy. Zysk mocno w dół, 325 mln zł odpisów kredytowych