Allegro z 1,75 mld zł wpływów i 230 mln zł zysku netto, 88 mln zł za 80 proc. eBilet
Według sprawozdań złożonych w KRS wyniki finansowe Allegro wzrosły w porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym - od końca lipca 2016 roku do końca 2017 roku. Przychody zwiększyły się z 1,54 do 1,75 mld zł, zysk operacyjny - z 242,2 do 621,5 mln zł, zysk brutto - z 80,8 do 292,1 mln zł, a zysk netto - ze 181,1 do 230,1 mln zł.
Zaznaczmy, że w na początku 2017 roku Allegro przejęło Grupę Allegro, zaraz po tym jak fundusze inwestycyjne Cinven, Permira i Mid Europa Partners sfinalizowały kupno Allegro i Ceneo od koncernu Naspers. Kwota transakcji wyniosła 3,25 mld dolarów. Obecnie bezpośrednim właścicielem Allegro jest spółka Adinan Midco, w której Cinven i Permira mają po 45 proc. udziałów, a Mid Europa Partners - 10 proc.
Allegro zarabia głównie na opłatach i prowizjach
W ub.r. przychody Allegro z usług e-commerce wyniosły 1,69 mld zł, wobec 1,31 mld zł rok wcześniej. Prawie w całości stanowiły je przychody opłaty transakcyjne od użytkowników (głównie za wystawianie ofert i prowizje od sprzedaży), przy czym w ub.r. firma zanotowała też 6,19 mln zł z opłat subskrypcyjnych (m.in. za opcję Allegro Smart!).
Z kolei przychody z usług reklamowych (głównie ze sprzedaży powierzchni reklamowych na Allegro.pl) wyniosły w ub.r. 133,75 mln zł, podczas gdy od lipca 2017 do końca 2017 roku było to 101,18 mln zł. Natomiast ujemny wpływ rabatów i programów lojalnościowych zmalał z 7,12 do 5,65 mln zł.
Wpływy Allegro ze sprzedaży towarów zmniejszyły się ze 149,03 do 62,79 mln zł, a pozostałe przychody (głównie z hostingu i refakturowania) - z 36,69 do 30,6 mln zł.
160 mln zł na Allegro Smart! i Monety Allegro
Poniesione przez Allegro koszty rabatów i programów lojalnościowych dla sprzedawców zwiększyły się z 54,5 do 160 mln zł. Ten wzrost wynika m.in. z wprowadzenia jesienią ub.r. programu Allegro Smart!, w ramach której kupujący za opłatę (49 zł rocznie, 39 zł w przypadku okresu półrocznego i 8,99 zł przy okresie miesięcznym) może korzystać z nielimitowanej liczby darmowych dostaw zakupów o jednorazowej wartości minimum 40 zł. - Spółka organizuje bezpłatną dostawę paczek dla subskrybentów Smart!, płacąc sprzedawcy za zorganizowanie wysyłki bez dodatkowych opłat w ramach Smart! - wyjaśniono w sprawozdaniu Allegro).
Ponadto od początku 2017 roku Allegro oferuje program Allegro Monety. Na koniec ub.r. zobowiązania firmy z tytułu zwrot monet w ramach tego programu wynosiły 18,96 mln zł, wobec 11,48 mln zł rok wcześniej.
Natomiast zobowiązania związane z Allegro Smart! na koniec ub.r. miały wartość 17,19 mln zł.
Najwięcej na marketing i pracowników
Koszty operacyjne Allegro w ub.r. wyniosły 732,15 mln zł, wobec 956,33 mln zł w poprzedzającym okresie rozrachunkowym.
Wydatki na usługi marketingowe zwiększyły się ze 126,41 do 212,57 mln zł, a koszty pracownicze - ze 180,31 do 221,18 mln zł. W ub.r. średnie zatrudnienie w firmie wynosiło 1 713 osób, wobec 1 444 rok wcześniej.
Zarząd Allegro zarobił w ub.r. 13 mln zł, a rok wcześniej 4,53 mln zł. Firma zaznaczyła w sprawozdaniu, że ten wzrost jest związany m.in. ze zmianami w zarządzie i wynikającymi z tego odprawami. Wiosną ub.r. z funkcją prezesa pożegnał się Przemysław Budkowski, którego w sierpniu zastąpił Francois Nuyts. Ponadto z początkiem lutego ub.r. do zarządu powołano Jonathana Easticka, a przez cały rok w zarządzie byli Piotr Szybiak i Damian Zapłata.
Wartość towarów i materiałów sprzedanych przez firmę zmalała ze 131,46 do 57,04 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 82,03 do 57,09 mln zł. Od lipca 2016 do końca 2017 roku Allegro, m.in. w związku z przejęciem Grupy Allegro, poniosło 267,5 mln zł kosztów transakcyjnych. Natomiast nakłady na amortyzację wzrosły z 341,2 do 401,87 mln zł.
Firma zapłaciła w ub.r. 62,03 mln zł podatku dochodowego, wobec 37,34 mln zł w poprzednim okresie finansowym.
Allegro ma 4,4 mld zł pożyczek od właściciela i 699 mln zł na kontach i lokatach
Koszty finansowe Allegro w ub.r. wyniosły 335,07 mln zł, podczas gdy od lipca 2016 do końca 2017 roku było to 335,07 mln zł. Nakłady na odsetki zmalały z 326,55 do 322,47 mln zł, dodatkowo w ub.r. firma wydała 7,61 mln zł na leasing i 3,57 mln zł z powodu różnic kursowych.
Jednocześnie spółka zanotowała w ub.r. 5,72 mln zł wpływów finansowych, wobec 5,49 mln zł w poprzednim okresie.
Na koniec ub.r. zadłużenie długoterminowe Allegro z pożyczek wynosiło 4,17 mld zł, wobec 4,33 mld zł rok wcześniej. Natomiast krótkoterminowe zadłużenie pożyczkowe zwiększyło się w skali roku z 84,02 do 211,95 mln zł.
W sprawozdaniu opisano, że w grudniu 2016 roku spółki należące do Grupy Adinan Bondco zawarła umowy, w ramach których Allegro uzyskało 340 mln zł kredytu rewolwingowego, przy czym na razie go nie wykorzystało. Natomiast w styczniu 2017 roku zawarła umowy trzech pożyczek od Adinan Midco (która miesiąc wcześniej pożyczyła 1,3 mld zł, jednocześnie Adinan Seniorco zaciągnęło 3,5 mld zł pożyczki).
Jedną pożyczkę Allegro ma spłacić do 2023 roku, a dwie do 2024 roku. W raporcie podano, że ich średnia efektywna stopa procentowa wynosi 7,43 proc.
Na koniec ub.r. Allegro miało 699,04 mln zł wolnych środków, ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej (300,58 mln zł). Ich zdecydowaną większość stanowią depozyty bankowe, których wartość wzrosła z 265,26 do 674,95 mln zł.
100 mln zł na dywidendę, 88 mln zł na 80 proc. udziałów eBilet Polska
W zeszły poniedziałek przedstawiciele właściciela Allegro podczas walnego zgromadzenia zdecydowali o podziale 230,08 mln zł zysku osiągniętego przez spółkę w ub.r. 118,13 mln zł przeznaczono na pokrycie straty poniesionej w roku obrotowym 2017, 100 mln zł na dywidendę, a 11,95 mln zł na kapitał zapasowy.
Dywidenda ma został wypłacona do końca sierpnia.
W grudniu ub.r. Allegro zawarło umowę inwestycyjną z eBilet Polska. Nie podano wtedy szczegółów transakcji, natomiast zgłoszono ją do akceptacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, co wskazywało, że chodzi o przejęcie kontrolnego pakietu udziałów eBilet Polska
UOKiK w lutym br. wydał zgodę na tę transakcję. W sprawozdaniu Allegro podano, że firma zapłaci 88 mln zł za 80 proc. udziałów eBilet Polska, natomiast pozostałe 20 proc. będzie mogło kupić na podstawie tzw. opcji call.
Według badania Gemius/PBI w maju br. serwis Allegro.pl zanotował 17,23 mln realnych użytkowników, 1,28 mld odsłon oraz 13 minut i 30 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego w ciągu doby, natomiast aplikacja mobilna Allegro miała 3,46 mln realnych użytkowników.
Dołącz do dyskusji: Allegro z 1,75 mld zł wpływów i 230 mln zł zysku netto, 88 mln zł za 80 proc. eBilet