Amazon mimo apelu Muzeum Auschwitz nie wycofa z książek nazisty. „Ważny dostęp także do treści, które budzą zastrzeżenia”
Amazon oferuje w swoim internetowym sklepie książki nazisty Juliusa Streichera, współorganizatora eksterminacji Żydów w czasie II wojny światowej. Muzeum Auschwitz zaapelowało do Jeffa Bezosa o usunięcie ich z oferty, lecz w niedzielę Amazon odpisał: „Ważne jest zapewnienie dostępu do treści także w przypadku książek, które mogą budzić zastrzeżenia”.
W piątek Muzeum Auschwitz na swoim oficjalnym profilu twitterowym zamieściło zrzuty ekranu z różnych wersji językowych Amazona, gdzie oferowane są książki Juliusa Streichera. To nazistowski propagandzista, wydawca pisma „Der Stuermer”, kojarzącego się z najgorszą propagandą hitlerowskich Niemiec. Streicher był także współorganizatorem akcji eksterminacji Żydów. Po wojnie podczas procesu przywódców niemieckich w Norymberdze został skazany na śmierć za zbrodnie przeciw ludzkości i stracony w 1946 r. Mimo to jego książki są dostępne w sprzedaży u Amazona.
- Nienawistna, zjadliwie antysemicka propaganda nazistowska jest dostępna do sprzedaży nie tylko w @AmazonUK. Książki autorów takich jak Julius Streicher można znaleźć również na @amazon i @AmazonDe. Takie książki należy natychmiast usunąć - napisano na profilu Auschwitz Memorial. We wpisie oznaczono Jeffa Bezosa - właściciela i szefa Amazona.
Hateful, virulently antisemitic Nazi propaganda is available for sale not only on @AmazonUK. Books by authors like Julius Streicher can be found also on @amazon & @AmazonDE.
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) February 21, 2020
Such books should be removed immediately. | @JeffBezos @AmazonHelp https://t.co/rxNWZj8iDs pic.twitter.com/viBjjZsYI5
O usunięcie książek do brytyjskiego oddziału Amazon zaapelowała też organizacja Holocaust Educational Trust. W niedzielę Amazon wystosował oficjalną odpowiedź na te apele.
- Jako sprzedawca książek jesteśmy świadomi historii związanej z ich cenzurą, dlatego nie lekceważymy tej kwestii. Uważamy, że ważne jest zapewnienie dostępu do treści drukowanych także w przypadku książek, które mogą budzić zastrzeżenia. Tym niemniej wszelkie wątpliwości i sygnały, dotyczące zasadności sprzedaży wybranych tytułów, traktujemy bardzo poważnie - zaznacza w nim spółka.
Amazon przypomina również, że w sprawie sprzedaży książek w internecie działa zgodnie z regulaminem. - W przypadku gdy jakiś produkt nie jest z nim zgodny, zostaje wycofany ze sprzedaży. Dodatkowo - poza naszymi stałymi, proaktywnymi działaniami - niezwłocznie reagujemy na sygnały o wszelkich odstępstwach od opisanych zasad - przekonuje koncern.
Według danych SimilarWeb, Amazon jest najpopularniejszą obecnie platformą e-commerce na świecie: co miesiąc notuje 4,6 mld wizyt.
W 2019 r. spółka zanotowała wzrost sprzedaży o 20 proc. do poziomu 280,5 mld dol. w porównaniu z 232,9 mld dol. osiągniętych w roku 2018. W styczniu Amazon został najcenniejszą marką na świecie w rankingu Brand Finance Global 500: jego wartość osiągnęła poziom 200 miliardów dolarów.
Dołącz do dyskusji: Amazon mimo apelu Muzeum Auschwitz nie wycofa z książek nazisty. „Ważny dostęp także do treści, które budzą zastrzeżenia”