Amerykański „Newsweek” wycofuje 125 tys. egz. numeru ze zwycięską Hillary Clinton na okładce
„Newsweek” oraz wydawnictwo Topix Media musiały wycofać z dystrybucji 125 tysięcy egzemplarzy specjalnego wydania tygodnika, które miało upamiętnić wyborcze zwycięstwo Hillary Clinton. Zamiast tego do sprzedaży trafiło takie samo wydawnictwo z Donaldem Trumpem w roli głównej.
Specjalne wydawnictwo zatytułowane „Madam President” zostało przygotowane przez wydawnictwo Topix Media na licencji „Newsweeka”.
W numerze, w którym Hillary Clinton występuje w roli prezydenta-elekta, opisano m.in. zwycięską drogę kandydatki demokratów do Białego Domu, zamieszczono też wiele innych materiałów na temat Clinton. Topix Media przygotowało też drugą wersję wydawnictwa poświęconą Donaldowi Trumpowi i jego drodze do fotela prezydenta USA, na wypadek jego wygranej w wyborach.
From the Editors: 2 special edition covers for 2016 election outcomes were produced by a Newsweek licensee, Topix Media, and not by Newsweek pic.twitter.com/MwC4RytGbC
— Newsweek (@Newsweek) 7 listopada 2016
Z niewyjaśnionych powodów Topix Media pospieszyło się nieco i rozesłało do sprzedawców numer opisujący zwycięstwo Clinton w przekonaniu, że taki właśnie będzie wynik głosowania. Jeden z egzemplarzy wydawnictwa osobiście podpisała kandydatka demokratów.
Hillary Clinton signs a "Madame President" edition of @Newsweek for a supporter backstage (photo by @sullyfoto) pic.twitter.com/gQUzNBPVUh
— Liz Kreutz (@ABCLiz) 8 listopada 2016
Po ogłoszeniu wyniku wyborów Topix Media w pośpiechu musiało wycofać z kiosków 125 tys. egzemplarzy wydawnictwa z Clinton na okładce. Według nieoficjalnych informacji przed zwrotem pomyłkowego numeru sprzedano tylko 17 egzemplarzy.
W miejsce wycofanego magazynu wprowadzono na półki jego drugą wersję, której bohaterem jest Trump. W rozmowie z serwisem New York Post Tony Romando, dyrektor wykonawczy w Topix Media przyznał, że wydawnictwo popełniło błąd. Wyraził też nadzieję, że wersja z Trumpem powinna się dobrze sprzedać, dlatego na rynek skierowano ostatecznie 150 tys. egzemplarzy magazynu z obecnym prezydentem-elektem.
Specjalne wyborcze wydanie „Newsweeka” w dwóch wersjach to nie jedyny przykład na to, że wydawcy prasy byli przygotowani na różny wynik głosowania w USA. Niemiecki dziennik „Märkische Allgemeine Zeitung” wydał numer, w którym na pierwszej stronie jako zwycięzcy wyborów widnieli obok siebie i Clinton, i Trump.
To się nazywa wpadka. Przygotowanie 2 wersji to normalka, ale niektóre egz. z prezydent Clinton trafiły do sklepów. 17 sprzedano, są na eBay pic.twitter.com/lzyINYp3HX
— Maciej Czarnecki (@MaciasCzarnecki) 10 listopada 2016
Dołącz do dyskusji: Amerykański „Newsweek” wycofuje 125 tys. egz. numeru ze zwycięską Hillary Clinton na okładce