Android TV doprowadzi do dużego spadku liczby klientów płatnej telewizji
Z prognozy Rethink TV wynika, że dojdzie do lawinowego spadku liczby abonentów sieci kablowych i platform cyfrowych. W 2020 roku korzystało z nich 921 mln gospodarstw domowych na świecie. W 2026 roku będzie to już tylko 680 mln.
Główną przyczyną tych spadków będzie rozwój usług streamingowych, dostępnych m.in. za pośrednictwem systemów operacyjnych Android TV, Tizen, WebOS, Apple, czy HarmonyOs.
To właśnie na telewizorach z wbudowanymi systemami albo przystawkach można instalować popularne serwisy typu Netflix, Player, iPla, Canal+, HBO Go, YouTube, DAZN, Amazon Prime Video, Apple TV+, a już niebawem także Viaplay, Disney+, HBO Max, czy CDA TV.
Zobacz także: Serwisy streamingowe zagrożeniem dla platform cyfrowych? "Anteny satelitarne będą ściągane z domów"
Jedna lub kilka takich subskrypcji może z powodzeniem zastąpić pakiet w sieci kablowej lub platformie satelitarnej. Na świecie popularne są też aplikacje umożliwiające dostęp do pirackich stacji. Nielegalną listę z miesięcznym dostępem do kilkunastu tysięcy kanałów z całego świata na popularnym serwisie z Chin można kupić już za kilka dolarów.
Android TV zyska najwięcej
W 2020 roku z usług inteligentnej telewizji (Smart TV) korzystało 492 mln gospodarstw domowych. Za 5 lat będzie to już 905 mln domostw.
Android TV ma w 2026 roku osiągnąć 25 proc. udziału w rynku inteligentnych telewizorów i przystawek do Smart TV. Będzie to stanowić 236 milionów z 905 milionów urządzeń ze Smart TV.
Rethink TV szacuje też, że Android TV urośnie kosztem konkurencyjnych systemów operacyjnych do telewizorów, takich jak Tizen Samsunga, czy WebOS LG. Rosnąć ma też popularność systemu HarmonyOS wdrożonego przez markę Huawei.
Zobacz także: Wojna streamingowa zdominowała konferencję PIKE. "Telewizja liniowa nigdy nie umrze"
Operatorzy płatnej telewizji nie poddają się
Choć prognozy są jednoznaczne, to sieci kablowe i platformy cyfrowe nie zamierzają rezygnować z walki o klientów, którzy przenoszą się do aplikacji streamingowych. Platforma Canal+ uruchomiła subskrypcyjną ofertę internetową. Także sieci kablowe typu UPC Polska i Vectra wdrożyły dekodery oparte na Android TV.
W ten sposób będą mogły dalej w erze inteligentnych telewizorów zabiegać o klientów.
Przewagą operatorów kablowych jest to, że oferują również dobre łącza internetowe, bez których korzystanie z Android TV jest niemożliwe.
Dołącz do dyskusji: Android TV doprowadzi do dużego spadku liczby klientów płatnej telewizji