Spółka Solorza pożyczy do 50 mln zł od państwowego funduszu na fabrykę autobusów wodorowych
PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, spółka zależna kontrolowanego właścicielsko przez Zygmunta Solorz holdingu ZE PAK, zawarła umowę pożyczki do 50 mln zł od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Środki zostaną przeznaczone na budowę fabryki autobusów wodorowych w Świdniku. Do ok. 45 proc. spłaty może zostać umorzono, o ile spółka osiągnie wyznaczone efekty.
W komunikacie giełdowym ZE PAK opisano, że pożyczka będzie wypłacana w transzach, pierwszą zaplanowano na pierwszy kwartał 2023 roku. Pożyczka ma preferencyjne oprocentowanie - równe jest stopie WIBOR 3M (jednak nie mniej niż 1 proc).
Termin ostatecznej spłaty wyznaczono na 20 grudnia 2037 roku.
- Umowa przewiduje możliwość uzyskania przez Pożyczkobiorcę (czyli PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy - przyp.) premii innowacyjnej (zmniejszenie kwoty zadłużenia do spłaty o 20%, nie więcej niż 10 milionów złotych) odpowiednio po osiągnięciu tzw. "efektu rzeczowego" w postaci oddania do eksploatacji zakładu produkcyjnego. Umowa przewiduje również umorzenie 25% zadłużenia po osiągnięciu tzw. "efektu ekologicznego" w postaci wprowadzenia na rynek odpowiedniej ilości innowacyjnych, ekologicznych autobusów wodorowych, wyprodukowanych przez Polski Autobus Wodorowy - opisano.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Głównymi zabezpieczeniami spłaty pożyczki są weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, poręczenie wekslowe ZE PAK wraz z deklaracją wekslową, hipoteka na nieruchomości, na której realizowane jest przedsięwzięcie, oświadczenie o poddaniu się egzekucji z przedmiotu hipoteki oraz zastaw na zbiorze rzeczy i praw - po zrealizowaniu inwestycji.
Firma Zygmunta Solorza zamierza produkować autobusy wodorowe
Budowa fabryki autobusów wodorowych w Świdniku (zakładu produkcyjnego wraz z biurowcem i infrastrukturą towarzyszącą) ruszyła w czerwcu br. Zlecenie, w formule Zaprojektuj i Wybuduj, realizuje Mostostal Puławy, wartość umowy to 72,7 mln zł netto, płatne w dwóch transzach.
Termin zakończenia realizacji robót budowlanych wyznaczono na 30 czerwca przyszłego roku.
W czwartkowym komunikacie ZE PAK podano, że obecne zaawansowanie inwestycji oceniane jest na około 30 proc.
Prototyp NesoBusa, zasilanego wodorem autobusu, został przedstawiony przez holding Zygmunta Solorza pod koniec maja br. W połowie czerwca autobus zaczął testowo kursować w Gdańsku.
Większościowym akcjonariuszem ZE PAK jest Zygmunt Solorz - ma walory stanowiące 65,96 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu. W piątek po południu kurs spółki wynosił 23,05 zł, co przekładało się na kapitalizację w wysokości 1,17 mld zł.
W październiku kurs firmy wystrzelił nawet powyżej 35 zł, krótko przed tym jak ogłoszno, że ZE PAK podpisał z państwowym PGE i koreańskim koncernem KHNP list intencyjny w sprawie wspólnej budowy elektrowni jądrowej.
W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa ZE PAK zanotowała 1,14 mld zł przychodów i 135,6 mln zł zysku netto, wobec 618,4 mln zł wpływów i 86,2 mln zł zysku rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Spółka Solorza pożyczy do 50 mln zł od państwowego funduszu na fabrykę autobusów wodorowych