Badacze rynku o 2009 r. - prognozy na 2010
Rok 2009 pod lupą branży badawczej. Komentują: Arkadiusz Wódkowski (prezes PTBRiO), Mateusz Galica (TNS OBOP). Co wydarzy się w 2010 roku?
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś na temat kończącego się roku i prognoz na kolejne 12 miesięcy wypowiadają się przedstawiciele branży badawczej.
Arkadiusz Wódkowski, Prezes Zarządu PTBRiO (Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii)
Najważniejsze wydarzenie w branży w 2009 roku
Kongres Badaczy Rynku i Opinii, który odbył się w październiku 2009 roku. Było to X jubileuszowe spotkanie branży badawczej. Największa impreza branży marketingowej. Wygląda na to, że to jedyna impreza seminaryjna, której nie dopadł kryzys. Blisko 500 osób, ponad 50 wystąpień.
Konferencja na temat kryzysu i recesji zorganizowana przez PTBRiO w lutym 2010. Badacze mogą czuć się ekspertami, gdyż ich prognozy są właśnie weryfikowane. Widać, że badacze w odróżnieniu od mediów czują i rozumieją konsumentów i społeczeństwo.
Największy sukces i największa porażka w branży
Branża badawcza dobrze przygotował się do kryzysu m.in. zmniejszając zatrudnienie i podnosząc efektywność pracowników. Sukcesem jest systematyczny (od prawie 20 lat) wzrost obrotów. Nigdy branża badawcza nie odnotowała spadku obrotów licząc rok do roku. Tak też będzie w roku 2009, choć oficjalne dane spłyną w marcu 2010. Do branży badawczej dołączają nowe podmioty (specjalistyczne, internetowe, domy Medowie, agencje strategiczne) co spowoduje jeszcze większe wzrosty w najbliższych latach. Za sukces można uznać absorpcję środków unijnych do branży badawczej. Dziś praktycznie wszystkie firmy badawcze pochylają się nad budżetami unijnymi, które idą w miliony złotych. To co jest sukcesem można też uznać za porażkę, bo coraz więcej omija tradycyjne firmy badawcze (skupione w OFBOR i posiadające członków w PTBRiO).
Sukcesem jest systematyczny rozwój rynku, stałe podnoszenie poziomu badaczy. Zdecydowanie dobrze działa system szkoleń, rośnie zapotrzebowanie na seminaria, kongresy, konferencje.
W jakim stopniu kryzys wpłynął na rynek i jakie były jego skutki?Arkadiusz Wódkowski, Prezes Zarządu PTBRiO (Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii)
Najważniejsze wydarzenie w branży w 2009 roku
Kongres Badaczy Rynku i Opinii, który odbył się w październiku 2009 roku. Było to X jubileuszowe spotkanie branży badawczej. Największa impreza branży marketingowej. Wygląda na to, że to jedyna impreza seminaryjna, której nie dopadł kryzys. Blisko 500 osób, ponad 50 wystąpień.
Konferencja na temat kryzysu i recesji zorganizowana przez PTBRiO w lutym 2010. Badacze mogą czuć się ekspertami, gdyż ich prognozy są właśnie weryfikowane. Widać, że badacze w odróżnieniu od mediów czują i rozumieją konsumentów i społeczeństwo.
Największy sukces i największa porażka w branży
Branża badawcza dobrze przygotował się do kryzysu m.in. zmniejszając zatrudnienie i podnosząc efektywność pracowników. Sukcesem jest systematyczny (od prawie 20 lat) wzrost obrotów. Nigdy branża badawcza nie odnotowała spadku obrotów licząc rok do roku. Tak też będzie w roku 2009, choć oficjalne dane spłyną w marcu 2010. Do branży badawczej dołączają nowe podmioty (specjalistyczne, internetowe, domy Medowie, agencje strategiczne) co spowoduje jeszcze większe wzrosty w najbliższych latach. Za sukces można uznać absorpcję środków unijnych do branży badawczej. Dziś praktycznie wszystkie firmy badawcze pochylają się nad budżetami unijnymi, które idą w miliony złotych. To co jest sukcesem można też uznać za porażkę, bo coraz więcej omija tradycyjne firmy badawcze (skupione w OFBOR i posiadające członków w PTBRiO).
Sukcesem jest systematyczny rozwój rynku, stałe podnoszenie poziomu badaczy. Zdecydowanie dobrze działa system szkoleń, rośnie zapotrzebowanie na seminaria, kongresy, konferencje.
W jakim stopniu kryzys wpłynął na rynek i jakie były jego skutki?
Sprawdzają się prognozy - pojawia się wiele ofert doradztwa, poradnictwa. Zgodnie z przewidywaniami wzrasta rola firm badawczych ze względu na konieczność zdobywania informacji w dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Potrzebni są analitycy, którzy widzą więcej niż tylko deklaracje. Wypada powtórzyć konkluzję konferencji PTBRiO nt. kryzysu (luty 2009) "Znów badania stają się ciekawe i nieoczywiste".
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek
Artur Nierychlewski - za inicjatywę i merytoryczne poprowadzenie konferencji na temat kryzysu i recesji. Mam nadzieję, że to już czas i inicjatorzy będą przychodzić z pomysłami do PTBRiO, które wspólnie z firmą ORA udzieli wsparcia organizacyjnego i marketingowego wszelkich merytorycznych inicjatyw. Zapraszam!
Janusz Durlik - za ambitne próby porządkowanie rynku firm badawczych. Życzę wytrwałości.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2009 roku
W moje firmie (AMPS) aktywnie rozwijamy usługi związane ze wsparciem i wdrażaniem standardów jakości obsługi klientów. W związku z potrzebami klientów odchodzimy od prac czysto badawczych na rzecz szkoleń, warsztatów. Zdobyliśmy nowych klientów, którzy powierzają nam całościowe zarządzanie budżetem przeznaczanym na opracowanie i wdrożenie tych projektów. Z drugiej strony współpracujemy z doradcami strategicznymi i wspieramy ich w opracowaniu i wdrażaniu konceptów strategicznych dla klientów. Przyszłość badań to udział w takich właśnie tworzonych ad hoc grupach zadaniowych. Dotychczas dużo się o tym czytało a teraz można to realizować.
Nasi wieloletni klienci docenili nas oceniając bardzo pozytywnie naszą pracę w badaniu PTBRiO - Wizerunek Branży Badawczej (www.ptbrio.pl).
Co wydarzy się w branży w 2010 roku? Jakie zmiany nas czekają i jakie trendy będą panowały?
Z biznesowego punktu widzenia w czasie kryzysu firmy będą szukać dobrych pracowników sieci sprzedaży. Ktoś musi ich wyszukać, przetestować, doszkolić. Rośna rola takich branż jak: farmacja, opieka zdrowotna, telekomunikacja, informatyka, inżynieria, turystyka.
Wstrzymywane są wyjazdy firmowe z walorem socjalnym ale nie spadają specjalistyczne szkolenia.
"Czystki kadrowe" - pracodawcy mogą wykorzystać atmosferę kryzysu do przeprowadzenia redukcji zatrudnienia. Generalnie stracą marki środka. Zyskają najtańsi i najdrożsi.
Prognozuje się wzrost branży badawczej na poziomie 7%.
Jednocześnie coraz więcej budżetów będzie przenoszonych z klasycznego marketingu na wsparcie sprzedaży i to co nas najbardziej cieszy - na podnoszenie poziomu jakości obsługi klientów.
Jakie mają Państwo plany na 2010 rok?
Jako AMPS nasza strategia jest cały czas aktualizowana pod kątem zmian zachodzących na rynku ale na pewno możemy powiedzieć, że zamierzamy skoncentrować się na programach jakości obsługi klientów i na zaawansowanym wsparciu strategicznym dla klientów. Nie zamierzamy uczestniczyć w wojnie cenowe bo … zamierzamy jeszcze wiele lat pracować. Przykłady z 2009 roku pokazały, że także firmy badawcze mogą zniknąć z rynku. Jestem jednak ogromnym optymistą.
Mateusz Galica - Strategic Director TNS OBOP
Najważniejsze wydarzenie w branży w 2009 roku?
Silny PR kryzysu na początku roku. Silniejszy niż sam kryzys.
Największy sukces i największa porażka w branży
Sukces: brak zapowiadanego drastycznego spadku zleceń. I udowodnienie, że badania rynku są w trudniejszych czasach tak samo potrzebne. Porażka: wojna cenowa i pojawianie się małych, tanich i nie gwarantujących jakości podmiotów na rynku.
W jakim stopniu kryzys wpłynął na rynek i jakie były jego skutki?
Zmobilizował i skłonił do poszukiwania nowych i efektywniejszych form i narzędzi.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek
Wszyscy pracownicy branży, którzy okazali na tyle dużo zaparcia, motywacji i zgody na lekkie zaciśnięcie pasa, że pozwolili nam dobrze otworzyć rok 2010.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2009 roku
Utrzymanie trendu wzrostowego i dobrych relacji z klientami (wzrost poziomu satysfakcji klientów).
Co wydarzy się w branży w 2010 roku? Jakie zmiany nas czekają i jakie trendy będą panowały?
To może być rok trudniejszy niż ten mijający, "kryzysowy". Na krótką metę wszyscy zacisnęliśmy pasa, teraz chcielibyśmy znów rozwinąć skrzydła, a różne plany cięcia kosztów nie będą tak łatwo zapomniane. Poza tym czeka nas dalsza specjalizacja oraz podział rynku na "drogie" markowe agencje i podmioty typu "tanio, szybko, solidnie", które w branży konsumenckiej straciły rację bytu już wiele lat temu.
Jakie mają Państwo plany na 2010 rok?
Jeszcze lepiej pomagać naszym klientom w podejmowaniu dobrych decyzji w biznesie. Szczegółów nie zdradzimy :)
Dołącz do dyskusji: Badacze rynku o 2009 r. - prognozy na 2010
Marzę o tym, żeby spodziewane w marcu podsumowanie roku 2009 (wartość rynku i obroty agencji) zawierało podział obrotów na "komercyjne" i z projektów dofinansowanych z UE. To dałby bardziej precyzyjny i miarodajny obraz rynku.