Badanie: generalnie blokujemy reklamy, ale dopuszczamy pewne formaty marketingu
Blisko 9 na 10 użytkowników adblocków na różne sposoby dopuszcza komunikację marketingową – wynika z raportu IAB Polska. Liczba użytkowników programów blokujących reklamy w sieci wyhamowuje.
Ostatnie badanie IAB Polska pokazuje, że odsetek dorosłych internautów stosujących adblocki w 2023 roku wyniósł 45 proc., co jest tylko nieznacznym wzrostem w stosunku do 42 proc. odnotowanych w 2017 roku.
5 proc. ogółu internautów blokuje reklamę online w sposób zdecydowany. Ponad 80 proc. użytkowników adblocka dopuszcza pewne „rozluźnienie” blokady, korzystając z rozwiązań, które pomimo zainstalowania oprogramowania pozwalają na styczność z komunikacją marketingową.
Kiedy pozwalamy na reklamy
Połowa użytkowników stosuje tzw. white listy i zezwala na nienatrętne reklamy, 60 proc. nie blokuje wszystkich stron internetowych, a 28 proc. nie korzysta z adblocków we wszystkich przeglądarkach.
Zobacz: Koniec z adblockami na YouTube
– Szacowana penetracja adblocków utrzymuje się od 7 lat na poziomie 42-45 proc., po uprzednich bardzo dynamicznych wzrostach, co świadczy o dojrzałości i nasyceniu rynku w tym zakresie. Ciekawi fakt, że w tym samym czasie o 10 punktów procentowych wzrósł odsetek osób dopuszczających komunikację marketingową. To może sugerować, że użytkownicy są bardziej skłonni do zaakceptowania reklam, ale pod warunkiem mniej inwazyjnej formy i lepszego dopasowania komunikatu marketingowego – mówi Paweł Korzeniowski, AdStack architect z Ringier Axel Spirnger Polska.
Gdzie korzystamy z adblocków
Ponad jedna trzecia internautów (38 proc.) korzysta z adblocków na komputerach, zdecydowanie mniej w smartfonach (18 proc.), zaś w tabletach zjawisko to występuje w skali marginalnej (6 proc.).
Ponad połowa (56 proc.) użytkowników adblocków jest skłonna do wyłączenia wtyczki blokującej na stronach, które lubią i chcą wspierać finansowo. Kolejne 14 proc. nie odrzuca takiej możliwości. Jedynie 30 proc. odrzuca taką możliwość.
Wśród powodów korzystania z oprogramowania blokującego reklamy najczęściej wskazywano chęć blokowania natrętnych reklam. Ponad połowa zwracała też uwagę na ułatwienie w przeglądaniu internetu. Powody związane z bezpieczeństwem są rzadziej wskazywane.
Zobacz: Prawie 5,4 mld zł na reklamę online po trzech kwartałach 2023 roku
- 35 proc. respondentów korzysta z adblocków w celu ochrony swojej prywatności, co sugeruje, że użytkownicy coraz bardziej zwracają uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem danych osobowych i prywatności online. Dla wydawców treści oznacza to konieczność zapewnienia odpowiednich standardów ochrony danych oraz transparentności wobec użytkowników. Dla wydawców treści istotne będzie zrozumienie różnorodnych potrzeb i preferencji użytkowników, które wyrażają się w różnych motywacjach korzystania z adblocków, aby sprostać zmieniającym się trendom i preferencjom, jednocześnie respektując prywatność i komfort użytkowników – komentuje w raporcie Wiktor Gerliński, ad product manager w Ringier Axel Springer Polska.
Dołącz do dyskusji: Badanie: generalnie blokujemy reklamy, ale dopuszczamy pewne formaty marketingu