Billboardy ze słowami Jana Pawła II. Kto za tym stoi?
Setki billboardów i citylightów w całej Polsce z cytatem zaczerpniętym z Jana Pawła II "Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze tej ziemi" to wg ustaleń Wirtualnemedia.pl teaserowa kampania Fundacji "Nasze dzieci" z Kornic finansowanej przez firmę Eko-Okna, której właściciel jest jednym z najbogatszych Polaków.
Od kilku tygodni na ulicach polskich miast można zobaczyć biało czarne reklamy ze słowami Jana Pawła II. Na części citylightów i billboardów widnieją słowa: „odnowi oblicze Tej Ziemi! JPII” i „niech zstąpi Duch Twój JPII”.
Można je zobaczyć niemal w każdym dużym mieście, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Poznaniu, Krakowie itd. Także w mniejszych miastach, np. w Bytomiu, Chorzowie, Lublinie, Dąbrowie Górniczej czy Tychach.
Informują o tym w swoich licznych wpisach internauci, którzy zwracają też uwagę na to, że wiele z tych „tajemniczych” outdoorowych reklam rozmieszczonych jest w niewielkich odległościach od siebie, np. co 20 m na wybranych ulicach. Zdarza się też tak, że na jednej ścianie widnieje billboard z hasłem, a poniżej citylight z tymi samymi słowami.
" odnowi oblicze Tej Ziemii! JPII".
— Piotr Sztefek (@Pi_Sztefek) February 6, 2022
Coraz dziwniejsze te akcje marketingowe. W odległości 15 metrów od siebie dwa citylighty. Ciekawe kto za tym stoi. pic.twitter.com/azlQNX52Y0
Reklamy głównie na nośnikach Clear Channel
W większości przypadków reklamy umieszczone są na nośnikach należących do firmy reklamy zewnętrznej Clear Channel Poland. Zapytaliśmy jej przedstawicieli, kto stoi za tą teaserową kampanią. Odmówiono nam jednak odpowiedzi tłumacząc, że to tajemnica handlowa i ze względu na szacunek do klienta CCP nie może udzielić nam takich informacji.
Udało nam się jednak ustalić, że autorem kampanii jest Fundacja „Nasze dzieci” z Kornic koło Raciborza na Śląsku.
Ta sama, która na przełomie 2020 i 2021 roku wywołała wielkie poruszenie kampanią pro-life z płodem w łonie matki. Wówczas kampanię też poprzedziły teasery – początkowo na plakatach widniało jedynie zdjęcie dziecka w łonie matki.
Dopiero potem dodano hasła i wyjaśnienie o co chodzi. Billboardy z tą grafiką zalały niemal całą Polskę. Oszacowano wówczas, że na działania te Fundacja przeznaczyła min. 5,5 mln zł i sfinansowała ją ze środków własnych.
Wysłaliśmy do Fundacji pytania dotyczące właściwej części kampanii, jej celu i kosztów - jednak do momentu powstania tego materiału nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.
Za Fundacją Nasze Dzieci stoi milioner produkujący okna
Fundacja Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara została założona pod koniec 2018 roku w wiosce niedaleko Raciborza. Jej fundatorem jest działająca tam firma Eko-Okna, w ostatnich latach obecna w zestawieniu stu największych polskich firm prywatnych wg miesięcznika „Forbes”.
Do jesieni ub.r. prezesem Fundacji Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara był Mateusz Kłosek, właściciel i członek rady nadzorczej Eko-Okien. Przed rokiem Kłosek znalazł się na liście stu najbogatszych Polaków wg „Forbesa” z majątkiem szacowanym na 674 mln zł.
Od wiosny 2020 do połowy ub.r. Mateusz Kłosek był w radzie nadzorczej Wydawnictwa Agape, które od dwóch dekad wydaje dwumiesięcznik „Miłujcie się!”.
Obecnie w zarządzie Fundacji Nasze Dzieci są Katarzyna Kłosek (od grudnia 2018 roku), Natalia Majewska i Jan Koloch (oboje od września ub.r., Koloch na stanowisku prezesa zastąpił Mateusza Kłoska).
Fundacja ma w dorobku wiele projektów charytatywnych, głównie dotyczących dzieci i rodziców, osób niepełnosprawnych i śmiertelnie chorych. W swoim serwisie internetowym informuje, że w sierpniu 2021 roku uruchomiła telefon interwencyjny, działający pod numerem 539-697-865 codziennie w godz. 8-22.
- Pragniemy na początku pomagać przede wszystkim kobietom w ciąży, które jednocześnie znalazły się w trudnej sytuacji życiowej – z powodów rodzinnych, finansowych, zawodowych. Będziemy kierować swoją pomoc także tym paniom oraz panom, których nienarodzone dzieci zostały zdiagnozowane jako potencjalnie chore lub niepełnosprawne. Będziemy także odpowiadać na potrzeby innych grup Beneficjentów tj. młodzież, dorośli, seniorzy, kobiety i mężczyźni zmagający się z innymi trudnościami - w tym z wychowaniem dzieci niepełnosprawnych i chorych - opisał Przemysław Rogalski, koordynator tego numeru.
W internetowym KRS nie ma jeszcze żadnego sprawozdania finansowego Fundacji Nasze Dzieci. W serwisie internetowym fundacja zachęca do przekazywania jej darowizn pieniężnych. Organy, jakie sprawują nad nią nadzór to minister edukacji i starosta raciborski.
Właściciel Eko-Okna znany z zaangażowania religijnego
Jak podał "Dziennik Zachodni", kapitał zakładowy firmy Eko-Okna to 2,1 mln zł. W pierwszym kwartale 2020 roku firma miała przychody na poziomie 418 mln zł. 328 mln to sprzedaż eksportowa. Zysk netto wyniósł 21 mln zł. W 2019 roku obroty przedsiębiorstwa sięgnęły 1,7 mld zł, a w roku 2020 - przekroczyły 2 miliardy.
Firma Eko-Okna prowadzi też w Raciborzu kawiarnię Niebo w mieście. Wg doniesień "Dziennika Zachodniego" firma w Pietrowicach Wielkich sfinansowała budowę kaplicy i klasztoru sióstr zawierzanek. Poświęcono go na koniec 2020.Gazeta informuje również, że właściciel firmy Eko-Okna znany jest ze swojego zaangażowania religijnego. Pracownicy jego firmy wiosną 2020 modlili się o odwrócenie pandemii koronawirusa, a nawet wypuścili w tej intencji w niebo różaniec, zmontowany z balonów wypełnionych helem. W marcu przeznaczyli milion złotych na szpital w Raciborzu.