Bojkot Auchan, Decathlon i Leroy Merlin znudził Polaków? Mamy kolejne dane z paragonów
W kwietniu temat bojkotu sieci sklepów, które nie wycofały się z rosyjskiego rynku nieco przycichł, ale czy Polacy o nim zapomnieli? Eksperci z PanParagon przeanalizowali wprowadzane do aplikacji paragony ze sklepów Auchan, Decathlona i Leroy Merlin z kwietnia 2022 roku.
Bojkot sieci Auchan, Leroy Merlin i Decathlon jest efektem niewycofania się przez te sieci z działalności w Rosji po jej ataku na Ukrainę, podczas gdy wiele firm z różnych krajów albo całkowicie rezygnowało z prowadzenia biznesu w tym kraju lub ją znacznie ograniczało.
O bojkocie eksperci aplikacji zakupowej PanParagon informowali już w marcu tego roku. Z ich badania wynikało, że procentowy udział paragonów pochodzących ze sklepów Auchan i Decathlon z tygodnia na tydzień spadał. Największy regres w zakupach użytkowników widoczny był w sieci Auchan. W sieci sklepów Decathlon spadki nie były aż tak spektakularne jak w przypadku Auchan. Niespodzianką okazał się praktyczny brak działań Polaków w stosunku do sieci sklepów budowlanych Leroy Merlin.
Czy w kwietniu bojkot był kontynuowany? Podobnie jak w poprzednim badaniu, eksperci uwzględnili najbardziej zakupowe dni tygodnia, czyli soboty. Najnowsza analiza obejmuje następujące dni: 12.03, 19.03, 26.03 oraz 02.04, 09.04, 16.04, 23.04, 30.04.2022 r. Dane przedstawiają procent liczby paragonów z poszczególnych sklepów w stosunku do liczby wszystkich paragonów dodanych do aplikacji PanParagon.
W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się danym płynącym ze sklepów Decathlon, który pod koniec marca wycofał się z Rosji. Decyzja ta wynikała jednak z problemów z dostawą produktów do tego kraju, co nie miało związku z powszechnym już w Polsce bojkotem.
- Z paragonów wprowadzonych do naszej aplikacji wynika, że na początku kwietnia widoczny był spadek aktywności zakupowej Polaków w sieci sklepów Decathlon. Najmniejsza sprzedaż odnotowana została 16 kwietnia, czyli w Wielką Sobotę. Naturalnym jest, że w dzień przed Wielkanocą zakup rzeczy sportowych i turystycznych schodzi na drugi plan, czego nie powinno się wiązać z bojkotem - komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. Dodatkowo tego dnia sklepy były czynne tylko do godz. 13.00.
Klienci wrócili do sklepów Decathlon
– Warto jednak zauważyć, że już pod koniec kwietnia polscy konsumenci chętniej ruszyli na zakupy do sklepów Decathlon. 30 kwietnia sprzedaż produktów tej sieci osiągnęła nawet lepszy wynik niż w sobotę przed nawoływaniem w Polsce do bojkotu. Może to oznaczać, że Polacy puścili w niepamięć politykę tej firmy w stosunku do chęci kontynuowania swojej działalności na terenie Rosji. Z pewnością jest to też efekt rozpoczynającego się już sezonu biwakowego oraz wyjazdów majowych – dodaje.
Odwrotna sytuacja przedstawia się w sklepach budowlanych sieci Leroy Merlin. W tym przypadku od 9 kwietnia zauważalny jest spadek aktywności zakupowej polskich konsumentów o około 13 proc. w porównaniu do soboty z 12 marca. Może to oznaczać, że Polacy zmienili swój stosunek do tej firmy i wdrożyli w życie działania bojkotujące ten sklep.
– Podobnie jak w poprzednim badaniu największy regres w zakupach użytkowników widać w sklepach Auchan. Porównując dane z soboty z 12 marca do ostatniej soboty kwietnia widać spadek zainteresowania zakupami w tej sieci aż o 51 proc. - wyjaśnia Grzelak.
W przypadku tej sieci widać delikatny wzrost zakupów w okolicach Świąt Wielkanocnych, jednak nadal aktywność ta jest mniejsza o 34 proc. w porównaniu z sobotą poprzedzającą działania nawołujące do bojkotu w Polsce.
Auchan popularny wśród Ukraińców
Warto jednak zaznaczyć, że Auchan to najtańsza w Polsce sieć handlowa w Polsce sprzedająca żywność i chętnie odwiedzana przez Ukraińców, którzy mogą w ostatnim czasie stanowić istotną część klientów (dodatkowo to jedyna duża sieć marketów, która działa i w Polsce i na Ukrainie). Jednak z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że Ukraińcy, zwłaszcza uchodźcy, nie korzystają masowo z polskiej aplikacji PanParagon.
To nie jedyne badania dot. bojkotu francuskich sieci. We wtorek pisaliśmy na Wirtualnemedia.pl, że Leroy Merlin, Auchan i Decathlon w maju wciąż zmagają się z falą negatywnych opinii w internecie. To przekłada się z kolei na zmniejszone zainteresowanie klientów zakupami w tych sieciach i pogorszenie ich wizerunku jako pracodawcy - wynika z danych YouGov BrandIndex agencji Inquiry. Widać wyraźny kryzys wizerunkowy, ale już słabnący - mówiła nam Wirtualnemedia.pl Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.
Dołącz do dyskusji: Bojkot Auchan, Decathlon i Leroy Merlin znudził Polaków? Mamy kolejne dane z paragonów
Więc, niemądry narodzie, jak bardzo dajesz się sterować z Kremla.
Dalej nojkotujcie Sklepy gdzie pracuja Polacy, dzie sprzedawany jest również towar od Polskich rolników i producentów , gdzie Polscy kierowcy go dostarczją z
magazynów z Polskimi pracownikami.
Brawo Polacy jesteście prawdziwymi Partiotami. ŻAŁOSNE:(((
Ludzie wydają coraz mniej, bo na coraz mniej ich stać. Rosną ceny żywności, kredytów, prądu, gazu, paliwa więc każdy ogranicza wydatki.
Dajcie już spokój z tymi bojkotami. Ja robiłem i będę robił zakupy w Auchan bo mają najniższe ceny. Zresztą dlaczego ja mam tam nie kupować jeśli robią tam zakupy Ukraincy.