Brainly - Sprawdź, czy tam jest Twoja grupa docelowa
Marketerzy na polskim rynku mogą wykorzystywać do komunikacji wiele platform społecznościowych, oferujących duże zasięgi, w tym m.in.: Facebook, Tik Tok, Spotify, Brainly, Snapchat, X i Reddit. Brainly znajduje się w czołówce w kategorii EDUKACJA, jest również wśród liderów rynku pod względem liczby użytkowników na platformie.
Podstawowe pytanie brzmi: czym jest i jak działa Brainly?
Brainly to platforma edukacyjna, z największą na świecie bazą wiedzy z tego obszaru, zrzeszająca miliony uczniów, rodziców i nauczycieli; korzystających z niej każdego miesiąca, w celu wymiany wiedzy i rozwiązywania problemów edukacyjnych. Brainly udało się zaangażować użytkowników z Pokolenia Z, aby stali się responsywnymi współtwórcami treści platformy.
Firma powstała w 2009 roku, jako Zadane.pl, a w roku 2017 przeszła rebranding i od wtedy używa globalnie marki Brainly. U jej podstaw leżał “problem”, który zauważyli założyciele Brainly i postanowili mu zaradzić: nikt nie jest dobry we wszystkim, ale większość jest w czymś dobra i wszyscy uczniowie na pewnym etapie potrzebują pomocy w nauce. Na podstawie rozpoznanych potrzeb użytkowników narodził się cel, by pomóc 1,5 miliardowi uczniów i studentów na świecie.
Treści w serwisie podzielone są na przedmioty szkolne. Pytania mogą zadawać tylko zarejestrowani użytkownicy, natomiast przeglądać treści platformy może każdy. Nowe zadane pytanie jest widoczne i dostępne dla wszystkich użytkowników.
Przy pytaniu można również prowadzić dyskusję z użytkownikami. Nad poprawnością merytoryczną odpowiedzi czuwa grupa moderatorów z całego świata, wybranych spośród najzdolniejszych użytkowników. Zwykle są to uczniowie, nauczyciele a nawet emerytowani nauczyciele. W serwisie walutą są punkty, które mogą być wykorzystane do zadawania pytań. Punkty można zdobywać poprzez udzielenie pomocy, zajmowanie czołowych miejsc w rankingach dziennych, tygodniowych i miesięcznych, oraz logowanie każdego dnia.
Brainly w Polsce i na świecie
Brainly jest obecny w wielu krajach, takich jak Stany Zjednoczone, Brazylia, Indie, Indonezja, kraje hiszpańskojęzyczne i oczywiście, Polska. Zatrzymując się przy Polsce, warto dodać, że nie tylko uczniowie korzystają z Brainly. Osoby dorosłe - rodzice i nauczyciele - stanowią ok. 30% wszystkich użytkowników. Jak pokazują badania, jest to bardzo uzasadnione zachowanie. Rodzice są wszak kluczowym elementem w procesie edukacyjnym swoich dzieci. Często korzystają z Brainly sami, by przypomnieć sobie zapomnianą po latach wiedzę. Pracują też razem ze swoimi dziećmi, tworząc konta łączone i ucząc się wspólnie.
Z opracowań platformy Statista, dostarczającej danych rynkowych i konsumenckich, wynika, że w „pandemicznym” roku 2020 największy odsetek korzystających z edukacji online i szkoleń zanotowano w grupie osób w wieku 16-24 lat (73,5%). Wśród osób w wieku 25-34 lata było to 10,9%, a w wieku 35-44 lata - 10,5%. W grupie wiekowej 45-54 lata z tej formy edukacji skorzystało 7,4% osób, a w grupie 55-74 lata takich osób było już tylko 2%.
Jeśli spojrzy się z kolei na dane Statista dotyczące edukacji/szkoleń online na przestrzeni lat 2015-2022, to liczby wyglądają imponująco: w 2015 r. z edukacji online korzystało zaledwie 8,7% osób, w 2016 było to 10,52%, w 2017 procent ten znowu wzrósł do 11,34%, a w 2019 zanotowano kolejny wzrost do 12,96%. Następnie w 2020 r, a wiadomo - był to czas dynamicznych zmian, spowodowanych pandemią - odsetek ten wzrósł aż do 18,44%, by w 2022 nieznacznie tylko spaść do 17,11%.
Źródło: Brainly, dane własne dotyczące rynku polskiego
Brainly to społeczność wielu generacji
To co wyróżnia Brainly, to społeczność, która cechuje się niesłabnącym zaangażowaniem. Celem Brainly jest pomoc użytkownikom w edukacji, a ta jest przecież wartością ponadczasową. Dzięki temu, niezależnie od wieku, użytkownicy nie są jedynie biernymi odbiorcami, lecz angażują się poprzez pogłębianie wiedzy - dzięki szukaniu odpowiedzi, zadawaniu pytań czy nawiązywaniu dyskusji. Wyjątkowe jest to, że na platformie spotykają się najmłodsi uczniowie, młodzież, studenci oraz dorośli, i łączy ich wspólny cel. Brainly jest platformą pokoleń Alfa, Zetek oraz Millenialsów.
Pokolenie Alfa (czyli młodzi ludzie urodzeni po 2010 roku), pomimo iż nie stanowi jeszcze priorytetu dla marketerów, jest na swój sposób aktywną grupą konsumentów. Swój budżet (kieszonkowe) wydaje najczęściej na słodycze, napoje czy zabawki, jednak spora grupa oszczędza pieniądze na większy cel, taki jak: nowy rower, smartfon, czy komputer. Z drugiej strony, nowe pokolenie ma duży wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców - Millenialsów - a rodzice na to jakie marki ostatecznie będą mieć styczność z ich dziećmi.
Na Brainly możemy również spotkać Zetki - zarówno młodzież, która zaraz wejdzie w dorosłe życie i podejmie jedną z najważniejszych decyzji, o dalszej edukacji i krokach w rozwoju osobistym; jak również starszych przedstawicieli generacji. Jedni i drudzy często już znają wartość pieniądza, podejmując np. prace wakacyjne lub na część etatu, aby móc pozwolić sobie na pewnego rodzaju niezależność finansową i zakupową. Warto też wspomnieć, że Zetki mają sprecyzowane oczekiwania wobec świata i marek, oraz kierują się określonymi kryteriami podejmując decyzje zakupowe.
Zarówno pokolenie Z jak i Alfa, dzięki erze rozwoju technologicznego, w którym przyszło im dorastać, są bardzo obyte z tym światem i aktywnie korzystają z dobrodziejstw Internetu oraz social mediów.
Ostatnią grupę użytkowników Brainly tworzą dorośli - są to rodzice uczniów, którzy są obecni na platformie by wesprzeć w nauce swoje dzieci, jak również nauczyciele, którzy pomagają tworzyć i moderować treści. Przedstawicielami dorosłych są Millenialsi oraz następne pokolenia.
Jak dotrzeć z reklamą do osób pomiędzy 13 a 18 rokiem życia?
Agencje mediowe i właściciele marek borykają się obecnie z problemem precyzyjnego dotarcia do młodych konsumentów. Czołowe media społecznościowe, które wciąż są głównym beneficjentem budżetów reklamowych, oraz istniejące regulacje prawne, znacznie ograniczają możliwość dotarcia do osób w wieku 13-18 lat. Wiąże się to z koniecznością emitowania kampanii targetowanej kontekstowo, bazując na predykcji, czy ten kontent jest odwiedzany przez odpowiednią grupę docelową. Jest to bardzo dużym utrudnieniem w planowaniu skutecznej kampanii.
W działaniach do młodszych użytkowników niemożliwym wydaje się stwierdzenie, czy wykorzystujemy nasz budżet marketingowy efektywnie, skoro nie można stwierdzić fundamentalnej rzeczy - czy mój przekaz trafia do osób, do których go chcemy kierować. Do tego należy dodać ograniczoną kontrolę nad tym, w jakim otoczeniu pojawia się nasz przekaz reklamowy, oraz czy jest bezpieczny dla naszej marki.
Zapytaj, a powiem Ci kim jesteś - czyli jak Brainly targetuje
Na platformie Brainly użytkownicy rejestrując swój profil, wpisują wiek, ale również deklarują odpowiedni poziom edukacji. Platforma, dzięki zaawansowanym rozwiązaniom AI, analizuje użytkownika i jego profil na podstawie zadawanych pytań. Dzięki zmapowaniu podstawy programowej, wiemy czy użytkownik, który zadaje pytanie, chodzi do klasy 3 szkoły podstawowej, czy też np. do klasy 2 szkoły średniej. Pozwala to skutecznie i precyzyjnie zaplanować kampanię reklamową.
Z danych własnych Brainly, zebranych na rynku polskim wynika, że przedmiotami cieszącymi się największych zainteresowaniem użytkowników platformy są: matematyka (24,4% użytkowników), język polski (17,9%), angielski (7,4%), historia (6%), chemia (5,2%), geografia (4,7%), biologia (4,5%) i fizyka (4,1%). 17,4% użytkowników jest „niesklasyfikowanych”, co oznacza, że ich profil i zainteresowania nie są powiązane z konkretnym przedmiotem.
24.42% Matematyka
17.91% Polski
17.42% Niesklasyfikowany
7.44% Angielski
6.04% Historia
5.21% Chemia
4.74% Geografia
4.51% Biologia
4.14% Fizyka
Źródło: Brainly, dane własne, obszar: Polska
Bezpieczeństwo marki w kontekście młodego wieku użytkowników Brainly
Młody wiek znakomitej większości użytkowników Brainly wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Powiedzieć, że Internet jest pełny niebezpiecznych treści, które są łatwo dostępne dla każdego, to jak nie powiedzieć nic. Otwarty dostęp, sieci społecznościowe, anonimowość - pozwalają publikować wszystko i wszędzie. Celem Brainly jest sprawić, by środowisko wewnątrz serwisu było wolne od wszelkich niebezpiecznych treści. Dlatego właśnie każda publikacja przechodzi przez proces moderacji, te niewłaściwe są usuwane, właściwe zaś są moderowane, aby poprawić ich jakość. Wynikiem tego jest wysoka jakość i duża wartość dla użytkowników oraz pozytywny kontekst dla reklamodawców, gdyż mogą być oni pewni, że ich komunikat nie znajdzie się w otoczeniu treści takich jak polityka, wojna, mowa nienawiści itd.
Jak pokazują wyniki opublikowanego przez IAB Europe badania ankietowego “IAB Europe Brand Safety Poll”, przeprowadzonego w styczniu 2023, dwie trzecie pytanych marketerów uważało kwestię bezpieczeństwa marek (Brand Safety) za kluczowy priorytet dla całej branży w 2022 roku.
Pytanie 1 “Bezpieczeństwo marek było kluczowym priorytetem dla branży w 2022 roku.”
Źródło: https://iabeurope.eu/knowledge-hub/iab-europes-2023-brand-safety-poll/ ; badanie Brand Safety Poll za 12 miesięcy 2022, IAB Europe 1/2023
Jeszcze inne wyniki tego badania tylko utwierdzają nas w przekonaniu, że Brand Safety jest odpowiednią wartością gwarantowaną, jaką Brainly daje reklamodawcom, ponieważ aż 56% pytanych marketerów potwierdza, że przejmują się kwestią bezpieczeństwa marki bardziej niż rok wcześniej.
Pytanie 2. ‘Reklamodawcy są bardziej zaniepokojeni bezpieczeństwem swoich marek niż rok wcześniej
Źródło: https://iabeurope.eu/knowledge-hub/iab-europes-2023-brand-safety-poll/ ; badanie Brand Safety Poll za 12 miesięcy 2022, IAB Europe 1/2023
Podsumowując - Brainly jest platformą, która koncentruje się w ogromnej mierze na zapewnieniu bezpieczeństwa dla użytkowników, jak również reklamodawców i ich marek, korzystających z tego kanału do komunikacji.
Reklamodawcy na Brainly – skuteczne dotarcie
Użytkownik jest aktywny na Brainly przez kilka lat, co jest związane z długością procesu edukacji w szkole i sprawia, że właśnie na tej platformie możliwe jest budowanie wizerunku konsekwentnie, przez bardzo długi czas.
Ciekawym globalnym przykładem jest długofalowe działanie jednej z wiodących firm z branży farmaceutycznej, która chciała wykorzystać ten fakt.
Dla pomiaru efektywności działań, marka ta systematycznie - bo w każdym kwartale - prowadziła badanie typu brand lift. Po 16 miesiącach działań marka uzyskała trzykrotnie większą świadomość względem pierwszych badań, dwukrotnie większą metrykę chęci zakupu, oraz 3,2 razy zwiększoną metrykę polecalności. Wszystko to przy znaczącym spadku rekomendacji produktów konkurencji.
Ten przykład pokazuje dobitnie jak łącząc bezpieczne środowisko oraz systematyczne i długotrwałe działania w danej, dobrze stargetowanej grupie, wpływamy pozytywnie na zwiększenie metryki na każdym etapie lejka.
Dodając do tego obecności grupy dorosłych na serwisie (30% całego ruchu), na Brainly jesteśmy w stanie zarówno budować bazę lojalnych konsumentów na przyszłość, jak i zwiększać obecne metryki sprzedażowe.
Kolejnym przykładem jest jedna z wiodących marek napojów gazowanych, która przeprowadziła na Brainly kampanię mającą na celu wprowadzenie na rynek nowego produktu, czyli przeprowadzenie działań świadomościowych.
W tym celu w kampanii zostały zastosowane trzy formaty. Jednym z nich było Premier Video - format premium, rozliczany za full views, na wyłączność dla jednego reklamodawcy. Dzięki obejrzeniu reklamy, Brainly zapewnia uczniom bezpłatny dostęp do dodatkowych treści i odpowiedzi. Tym formatem docieramy do użytkowników w momencie największego skupienia, kiedy poszukują odpowiedzi na konkretne pytanie. Pozostałe dwa formaty, to Quiz i Walpaper. W trakcie kampanii, na wszystkich trzech formatach, prowadzono badanie brand lift, które za pomocą ankiety bada wpływ reklamy na użytkownika. Analizując metryki Ad Recall (świadomościowe) wszystkich formatów, format Premier Video uzyskał najwyższy wynik, będący trzykrotnością średniej uzyskanej dla wszystkich formatów.
Nielsen Digital Brand Effect, czyli jeszcze jedno case study jako kropka nad i….
Tym razem klientem Brainly była wiodąca na polskim rynku marka przekąsek. Brand reklamujący się poprzez platformę Brainly, chciał znaleźć sposób na zwiększenie świadomości limitowanej oferty paczek promocyjnych wprowadzanej dla jednego z jego bazowych produktów.
Cel postawiony przez marketera to: zwiększenie świadomości opakowań promocyjnych wśród bardzo zaangażowanych użytkowników Brainly z Pokolenia Z.
W ramach przyjętej strategii wyświetlano reklamę wideo opakowań promocyjnych produktu niektórym użytkownikom wersji Brainly Freemium, którzy chcieliby uzyskać bezpłatny dostęp do ekskluzywnych treści Brainly Plus. Aby uzyskać dostęp do tej dodatkowej zawartości, bez dodatkowych kosztów, użytkownicy musieli najpierw obejrzeć w całości reklamę wideo, informującą o opakowaniach promocyjnych.
Aby zmierzyć efekt kampanii w porównaniu do postawionego celu przez klienta (zwiększenie świadomości opakowań promocyjnych), Brainly wybrało zewnętrzne narzędzie Digital Brand Effect marki Nielsen, w celu zapewnienia niezależnego pomiaru skuteczności kampanii.
Do badania wykorzystano format Quiz, zawierający ankietę online, aby zbadać świadomość opakowań promocyjnych i porównać w czasie rzeczywistym odpowiedzi tych, którzy mieli kontakt z reklamą klienta z odpowiedziami w grupie osób, które tego kontaktu nie miały. Digital Brand Effect pozwolił Brainly monitorować w czasie rzeczywistym wpływ reklamy wideo na wzrost świadomości konsumentów.
● W grupie 1 500 respondentów - którzy mieli kontakt z reklamą wideo na Brainly oraz odpowiedzieli w ankiecie, że wiedzą o paczkach promocyjnych - świadomość marki wzrosła o 16,7%.
● Wyniki pokazały również, że optymalna częstotliwość kontaktu dla tej reklamy wideo wyniosła 5-9 razy, co zapewniło 28,9% wzrostu świadomości marki.
Możliwość szczegółowego pomiaru w czasie rzeczywistym z Nielsen Digital Brand Effect pozwoliła zmierzyć i zaprezentować siłę platformy Brainly w podnoszeniu świadomości wśród wymagających odbiorców z Pokolenia Z, jak również umożliwiła optymalizację kampanii w trakcie jej trwania – takie podejście ma kluczowe znaczenie, by zapewnić, że reklamodawcy inwestują w odpowiednie platformy, aby osiągnąć swoje cele i maksymalizować swoje inwestycje.
Dodatkowo platforma Brainly wykorzystała wiedzę z badania do wprowadzenia cappingu w przyszłych odsłonach kampanii, aby zmaksymalizować efektywność kampanii i inwestycji swojego klienta.
Podsumowując, Brainly pozwala targetować użytkownika na podstawie kryteriów takich jak:
● różnica programowa
● wiek
● zainteresowania
● lokalizacja
● zaangażowanie w dane treści reklamowe
Jakie produkty warto pokazywać na Brainly, co się sprzedaje?
Brainly posiada w swoim portfolio produktów reklamowych, takie które charakteryzują się “ponadrynkowymi” metrykami, jak np. viewability: 95%, CTR: 3,5%. Są to rozwiązania, które obecnie na Brainly wykorzystują marki z kategorii:
● CPG (napoje, chipsy, soki)
● Technologia (laptopy)
● Usługi telco
● Rozrywka (filmy, serial)
● Uczelnie wyższe (rekrutacje)
● Zabawki
● Kosmetyki, akcesoria do pielęgnacji
Brainly to nie tylko narzędzie edukacyjne, ale przede wszystkim społeczność, która łączy, inspiruje i uczestniczy w kształtowaniu przyszłości.
Warto zapamiętać o Brainly i użytkownikach Brainly w Polsce:
1. Brainly jest ogromną społecznością edukacyjną, która pomaga w nauce młodszym i przypomina wiedzę osobom dorosłym.
2. Globalnie z Brainly korzystają miliony użytkowników, na destkopie oraz z aplikacji mobilnej, co czyni go jedną z największych platform cyfrowych w Polsce.
3. Nie tylko uczniowie korzystają z Brainly. W Polsce osoby dorosłe, rodzice stanowią ok. 30% wszystkich użytkowników. Jak pokazują badania, jest to bardzo uzasadnione zachowanie. Rodzice są kluczowym elementem w procesie edukacyjnym swoich dzieci. Często korzystają z Brainly sami, by przypomnieć sobie zapomnianą po latach wiedzę. Pracują też razem ze swoimi dziećmi, tworząc konta łączone i ucząc się wspólnie.
4. Dla reklamodawców jest to platforma, która bardzo dobrze konwertuje na sprzedaż i buduje świadomość marki – co potwierdzają opisane powyżej w tekście case studies.
5. Ze względu na specyfikę “cyklu edukacyjnego” użytkownik jest aktywny na Brainly przez długie lata, co jest związane właśnie z długością procesu edukacji w szkole i sprawia, że tylko na tej jednej platformie możliwe jest budowanie wizerunku konsekwentnie, przez bardzo długi czas.
6. Jednym z celów Brainly jest sprawienie, żeby środowisko wewnątrz serwisu było wolne od wszelkich niebezpiecznych treści, dlatego właśnie każda publikacja przechodzi przez proces moderacji, który zapewnia bezpieczeństwo użytkownikom oraz markom obecnym na platformie.
Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o możliwościach reklamowych na Brainly, serdecznie zapraszam do kontaktu. Poznajcie platformę, która nie tylko pomaga w nauce młodszym, ale także ugruntowuje wiedzę dorosłym, konwertuje sprzedaż i buduje świadomość marki. Dowiecie się również jak marka może mieć własny przedmiot szkolny, by edukować, budować pozytywny wizerunek oraz dostarczać wartość dodaną swoim konsumentom.
AUTOR: Mieszko Guć, Brainly Client Partner w Httpool.
Httpool by Aleph, wraz z innymi spółkami grupy Aleph, reprezentuje wiodące platformy mediów cyfrowych w Europie Środkowo-Wschodniej oraz w ponad 130 krajach na całym świecie, wspierając ich rozwój i napędzając wyniki biznesowe reklamodawców cyfrowych. Jako przedstawiciele naszych partnerów na nowe i istniejące rynki, zatrudniamy dedykowane lokalne zespoły profesjonalistów z branży i ekspertów od platform. Nasi doświadczeni eksperci pracują ramię w ramię z reklamodawcami, edukując ich oraz pomagając w tworzeniu i realizacji kampanii digitalowych.
Dzięki innowacyjnemu zestawowi zastrzeżonych technologii, rozwiązaniom performance i rozległej wiedzy rynkowej, w połączeniu z nieograniczonym transgranicznym rozwiązaniem kredytowym i płatniczym, Httpool by Aleph umożliwia reklamodawcom łączenie się z ich grupami docelowymi w najbardziej efektywny sposób, konsekwentnie maksymalizując ich ROI. Dzięki nawiązanym partnerstwom i wzrostowi przez przejęcia w naszych globalnych sieciach, jesteśmy liderem w branży, umożliwiając reklamodawcom osiąganie nowych kamieni milowych i wyznaczanie benchmarków.
Najbardziej znane media i platformy społecznościowe na świecie, w tym Meta, TikTok, X, Google, Microsoft Advertising, Pinterest, Reddit, Snapchat, Spotify, Twitch, Warner Music, Brainly i inne, wybrały Httpool by Aleph jako wyłącznego partnera w zakresie sprzedaży reklam w wybranych regionach. Marki Aleph reprezentują ponad 45 głównych globalnych platform w ponad 130 krajach. Nasz zespół biegle włada ponad 60 językami, aby móc obsługiwać dziesiątki tysięcy firm na globalnych platformach. Obsługujemy wszystko, od reklamy u najbardziej znanych światowych gigantów mediów społecznościowych po płatności transgraniczne w 49 lokalnych walutach. Każdy rynek jest wart poznania i rozwoju, a z Aleph masz dostęp do świata.