Brak akceptacji kart płatniczych zniechęca co czwartego klienta (infografika)
Dzięki akceptacji kart płatniczych małe firmy mogą zmniejszyć utratę klientów niemal o 1/4 - wynika z badania Ipsos Mori.
Akceptacja kart płatniczych może mieć znaczący wpływ na liczbę klientów oraz obroty małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Odpowiadając na pytania o preferencje zakupowe, prawie połowa (47%) polskich konsumentów posiadających kartę płatniczą w grupie wiekowej 16-60 lat deklaruje, że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która takiej możliwości nie oferuje. Konsumentów z podobnymi preferencjami jest odpowiednio 46% w Niemczech, 53% w Wielkiej Brytanii, 54% w Hiszpanii i 69% we Włoszech.
W okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie ok. 26% użytkowników kart w Polsce znalazło się w sytuacji, w której zrezygnowali z zakupów ze względu na brak możliwości zapłaty kartą, zaś 27% wybrało wówczas zakup u innego sprzedawcy akceptującego karty.
Problem ograniczonej akceptacji kart dotyczy w większym stopniu małych i średnich przedsiębiorców w Polsce - w porównaniu z ich odpowiednikami w Niemczech czy Hiszpanii. Ma on szczególne znaczenie przy próbach przyciągnięcia młodych klientów. 41% polskich użytkowników kart z przedziału 16-34 lata oświadczyło, że nie dokonali zakupu towaru bądź usługi z powodu braku możliwości płacenia kartą, w porównaniu z 34% w Wielkiej Brytanii, 30% we Włoszech, 23% w Niemczech i 21% w Hiszpanii. 16% respondentów ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu udało się w takiej sytuacji do konkurencji.
Wśród polskich użytkowników kart ponad połowa (57%) ankietowanych zadeklarowała, że przy zakupie towarów lub usług o wartości od 51 do 200 zł woli płatność kartą, przy czym odsetek ten wzrasta do 63% dla zakupów na kwoty powyżej 200 zł.
Agencja Ipsos Mori przeprowadziła na zlecenie Visa Europe wywiady online z respondentami z Wielkiej Brytanii (16-75 lat), Niemiec (16-70 lat), Włoch (16-70 lat), Hiszpanii (16-65 lat) oraz Polski (16-60 lat). Liczebność prób użytkowników kart w poszczególnych krajach: Wielka Brytania – 975 (w tym 326 w wieku od 16 do 34 lat), Niemcy – 664 (193 w wieku od 16 do 34 lat), Hiszpania – 917 (320 w wieku od 16 do 34 lat), Włochy - 827, Polska – 790. W każdym kraju uzyskanym danym przypisano wagi zgodne z ustaloną strukturą ludności tego kraju. Badania przeprowadzono w okresie od 29 sierpnia do 1 września 2014 r.
Dołącz do dyskusji: Brak akceptacji kart płatniczych zniechęca co czwartego klienta (infografika)