Ponad 80 proc. młodych ludzi nie ufa politykom
Aż 83 proc. młodych osób w Polsce otwarcie przyznaje, że nie ufa politykom, którzy myślą wyłącznie o sobie - wynika z nowej edycji badania "Świat Młodych" agencji IQS.
Młodzi odczuwają coraz silniejszą niechęć do fikcji, sztuczności i pozorowanych działań w różnych sferach ich życia. Aż 83 proc. otwarcie przyznaje, że nie ufa politykom, którzy myślą wyłącznie o sobie. 69 proc. jest zdania, że reklamy kłamią, podczas gdy oni chcą, by poza promocją niosły jakiś prawdziwy przekaz.
- Z badań widać wyraźnie, że rosnąca presja ze strony państwa, kościoła, szkoły, czy też grup rówieśniczych jest dla młodych bardzo przytłaczająca. Coraz bardziej opresyjne stają się instytucje, które w ich pamięci od zawsze wspierały normy, wzorce i posłuszeństwo, a nie bycie sobą. Młodzi dostrzegają już powszechność manipulacji, fake newsów i fałszu, na co są szczególnie wyczuleni. Mają też dość piętnowania osób odbiegających od przyjętych ‘standardów’” – mówi Marta Rybicka z IQS.
Zobacz: Młodzi Polacy najbardziej podatni na fake newsy. Najwięcej dezinformacji w mediach społecznościowych
Co dziś znaczy być „cool”
Wyraźnie zmienia się percepcja tego, co znaczy być „cool”. 67 proc. Młodych nie czuje się gorsza, gdy nie ma tego, co ich znajomi, a 68 proc. przyznaje, że coraz rzadziej używa filtrów upiększających na portalach internetowych.
- Pandemia, sytuacja na naszej wschodniej granicy i rosnące zagrożenie odcisnęły duże piętno na zachowaniach Młodych. U wielu z nich potrzeba uwagi i rozgłosu, które dotychczas były bardzo pożądane, zastąpiła dbałość o jakość kontaktów. 67 proc. badanych mówi, że nie zależy im na wielu obserwujących na kontach społecznościowych - przyznaje Rybicka.
Zobacz: Studenci z Ukrainy pomagają przygotowywać serwisy w Radiu Kielce
To głód autentyzmu u młodych w znaczącym stopniu wpływa na obecną sytuację na rynku pracy. Dla 69 proc. Młodych bardzo ważne jest, aby ich praca łączyła się z ich pasjami i zainteresowaniami, wtedy będą uczciwi i autentyczni w tym, co robią.
Autentyzm w świecie młodych dobrze się sprzedaje. - W światomłodowym topie znalazły się osoby, które zyskały na popularności robiąc swoje i będąc sobą, a jednocześnie na tym zarabiają. Można tu jednym tchem wymienić: Joannę Okuniewską, Matę, Katarzynę Koczułap, Martę Konopko, Mikołaja Sondeja - dodaje Marta Rybicka.
Zobacz: Dwie trzecie osób w wieku 13-24 lat korzysta z telewizora
Świat Młodych 6, badanie syndykatowe zrealizowane przez agencję badawczą IQS na grupie osób bezdzietnych
w wieku 16-29 lat. Metodologia jakościowo-ilościowa: N=42 wywiady jakościowe etnograficzne oraz N=1900 CAWI. Realizacja 2021
Dołącz do dyskusji: Ponad 80 proc. młodych ludzi nie ufa politykom