„Bravo” po 26 latach znika z rynku, Wydawnictwo Bauer stawia na „Bravo Sport” i „Tube News”
W środę ukazał się ostatni numer polskiej edycji dwutygodnika młodzieżowego „Bravo” (Wydawnictwo Bauer). To kolejny - po miesięcznikach „Bravo Girl”, „Fun Club” i „Twist” magazyn dla nastolatków, z którego rezygnuje wydawca. Uzasadnia to „zmianami preferencji i sposobu konsumpcji mediów grupy docelowej”.
Według naszych ustaleń głównym powodem zamknięcia „Bravo” są duże spadki sprzedaży pisma. Z danych ZKDP wynika, że we wrześniu br. jego średnia sprzedaż ogółem wynosiła 11 622 egz., podczas gdy w pierwszych trzech kwartałach ub.r. było to 27 731 egz., a w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku - 61 835 egz.
W całym 2015 roku „Bravo” sprzedawało się średnio w 54 847 egz., w 2014 roku - w 98 952 egz., w 2013 roku - w 146 151 egz., a w 2012 roku - w 170 507 egz.
W ostatnim okresie dwutygodnik liczył 40 stron i kosztował 2,99 zł.
- Decyzja wydawcy związana jest z jednej strony ze zmianami preferencji i sposobu konsumpcji mediów grupy docelowej, a z drugiej strony ze strategią opartą na dywersyfikacji segmentu poprzez wprowadzanie tematycznie profilowanych magazynów („Tube News”) i wydań specjalnych („Bravo Sport poleca: Białoczerwoni!”) - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Brzozowski, dyrektor public relations w Wydawnictwie Bauer.
Bauer zrezygnował już z miesięczników „Bravo Girl”, „Fun Club” i „Twist”
Znaczące spadki sprzedaży notowały w ostatnich latach inne tytuły młodzieżowe Wydawnictwa Bauer: „Bravo Girl”, „Bravo Sport”, „Fun Club” i „Twist”. W połowie 2014 roku firma połączyła ich zespoły redakcyjne, redaktorem naczelny został wtedy Michał Wiśnicki, poprzednio pełniący taką funkcję w „Bravo” i „Fun Clubie”, a jego zastępcą - Ilona Zawistowska.
Na początku br. z rynku zniknęły „Bravo Girl”, „Fun Club” i „Twist”. Ich ostatnie numery, ze stycznia br., sprzedały się odpowiednio w 10 290, 9 167 i 15 930 egz. Dla porównania w 2012 roku średnia sprzedaż ogółem „Bravo Girl” wynosiła 82 970 egz., „Fun Clubu” - 77 220 egz, a „Twista” - 80 100 egz. (według ZKDP).
Nadal ukazują się natomiast dwutygodnik „Bravo Sport” (we wrześniu br. jego średnia sprzedaż ogółem wynosiła 29 055 egz.) oraz dwumiesięcznik o youtuberach „Tube News” (wprowadzony na rynek wiosną 2015 roku).
W związku z zamknięciem „Bravo” zwolnionych zostanie kilka osób pracujących przy magazynie, pozostałe otrzymały propozycje dalszej pracy w Wydawnictwie Bauer.
Jak sprzedawało się „Bravo” od 2000 roku?
Polska edycja dwutygodnika „Bravo” ukazywała się od 1991 roku. Do ZKDP tytuł został zgłoszony w 2000 roku.
Na przełomie lat 90. i dwutysięcznych rozpowszechnianie płatne pisma sięgało 400 tys. egz., natomiast od 2002 do 2011 roku zmalało z 300 do 200 tys. egz. Potem spadki znacznie się pogłębiły.
Jednocześnie wzrosła proporcja nakładu do rozpowszechniania płatnego magazynu. W 2014 roku nakład było już o 70 proc. wyższy od rozpowszechniania, a w 2015 i 2016 roku - ponad dwa razy wyższy. Wcześniej przez wiele lat nadwyżka nakładu nad rozpowszechnianiem wynosiła ok. 30 proc.
Wyniki sprzedaży „Bravo” (dane ZKDP) | ||
rok | średni nakład jednorazowy | średnie rozpowszechnianie płatne razem |
2000 | 507 258 | 382 107 |
2001 | 480 937 | 366 890 |
2002 | 401 992 | 301 353 |
2003 | 353 916 | 272 129 |
2004 | 352 338 | 269 465 |
2005 | 352 354 | 261 985 |
2006 | 349 992 | 270 940 |
2007 | 333 837 | 249 071 |
2008 | 312 153 | 230 866 |
2009 | 256 341 | 189 204 |
2010 | 254 648 | 203 156 |
2011 | 258 364 | 199 083 |
2012 | 242 518 | 170 507 |
2013 | 213 959 | 146 151 |
2014 | 168 423 | 98 952 |
2015 | 124 506 | 54 847 |
2016 | 64 020 | 24 568 |
Dołącz do dyskusji: „Bravo” po 26 latach znika z rynku, Wydawnictwo Bauer stawia na „Bravo Sport” i „Tube News”
Obecnie młodzież niczego nie czyta.