UOKiK wszczyna postępowania ws. Carrefoura i Auchan Polska, chodzi o opłaty od dostawców
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowania wyjaśniające dotyczące sieci handlowych Carrefour i Auchan Polska. Zastrzeżenia UOKiK dotyczą niektórych opłat, które obie firmy pobierają do dostawców produktów rolno-spożywczych.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że Carrefour i Auchan Polska wymagają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłat za usługi polegające na transporcie produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów.
Pod lupą UOKiK opłaty i usługi marketingowe w Carrefour i Auchan
Przy czym centralny system dystrybucji towarów jest jednak integralną częścią modelu biznesowego obu sieci handlowych, a zdaniem UOKiK koszty jego organizacji powinny ponosić we własnym zakresie.
Według Urzędu pobieranie specjalnych opłat logistycznych może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla kontrahentów, ponadto zakres usług marketingowych świadczonych przez obie spółki na rzecz dostawców może być określany w niejasny sposób.
- Wszcząłem postępowania wyjaśniające aby dokładnie sprawdzić, czy część opłat pobieranych od dostawców, w tym rolników, nie ma na celu nieuczciwego przerzucenia na nich kosztów działalności sieci handlowych. Nieprecyzyjne określenie usług, które mają być świadczone przez sieci, może z kolei powodować, że dostawcy na etapie zawierania umowy mogą nie wiedzieć, jakie konkretnie działania powinny być realizowane przez sieci na ich rzecz - komentuje w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
- To kontynuacja naszych działań dotyczących praktyk sieci handlowych związanych z pobieraniem opłat od dostawców. Kończymy również badanie rynku, z którego opublikujemy raport. Nie wykluczamy nowych postępowań w sprawie praktyk kolejnych spółek - zapowiada.
Czy spółki Carrefour i Auchan Polska wykorzystują swoją przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych? Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie dwa postępowania wyjaśniające. Szczegóły➡️https://t.co/sRCVtVAnM9 pic.twitter.com/pjvLeexZJw
— UOKiK (@UOKiKgovPL) May 30, 2022
UOKiK ukarał Biedronkę i Eurocash
Zaznaczono, że w przypadku Carrefoura i Auchan Polska obecnie prowadzone są postępowania wyjaśniające w sprawie, a nie przeciwko firmom. Jeśli wskazane zastrzeżenia potwierdzą się, prezes UOKiK może postawić zarzuty obu sieciom.
Prezes UOKiK w ostatnich latach za podobne naruszenia przepisów ukarał już dwa inne koncerny handlowe. W grudniu 2020 roku nałożył ponad 723 mln zł kary na Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci dyskontów Biedronka, uzasadniając, że firma z wykorzystaniem rabatów retrospektywnych nieuczciwe zarabiała kosztem dostawców produktów spożywczych, głównie owoców i warzyw.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Była to rekordowa kara od UOKiK-u za nadużywanie pozycji rynkowej w relacjach biznesowych. Jeronimo Martins Polska podkreśliło, m.in. w ogłoszeniach opublikowanych w wielu tytułach prasowych, że nie zgadza się z zarzutami i odwoła się do sądu.
Z kolei pod koniec ub.r. prezes UOKiK nałożył 76,02 mln zł kary na firmę Eurocash, właściciela m.in. sieci handlowych ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep, za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w relacjach z dostawcami produktów rolnych i spożywczych. Eurocash zapowiedział, że odwoła się od grzywny.
Dołącz do dyskusji: UOKiK wszczyna postępowania ws. Carrefoura i Auchan Polska, chodzi o opłaty od dostawców