Cityboard Media zarzuca Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, że burzy jedność branży outdoorowej. „Wątpliwy styl komunikacji”
Zarząd Cityboard Media zarzucił Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, że przedstawili niedawno zbyt pesymistyczną prognozę wyników sprzedażowych w br. oraz „od dłuższego czasu skutecznie burzą jedność w branży OOH”. Prezes IGRZ Lech Kaczoń zwraca uwagę, że po wystąpieniu z organizacji Cityboard Media kontestuje jej działania. - Nie będziemy się odnosić do wątpliwego stylu prowadzonej przez zarząd Cityboard Media polityki informacyjnej - stwierdza.
W zeszłym tygodniu Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej podała wyniki sprzedażowe branży outdoorowej w pierwszym kwartale br. - szacunkowe wydatki na ten kanał komunikacji wyniosły 100,3 mln zł, o 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Organizacja określiła to na podstawie wyników swoich firm członkowskich i danych domu mediowego Starcom.
W raporcie, podpisanym przez prezesa IGRZ Lecha Kaczonia, oprócz szczegółowego omówienia wyników znalazły się komentarze dotyczące możliwej sytuacji branży outdoorowej w dalszej części br. Według organizacji w całym roku wydatki mogą zmaleć rok do roku o 30-40 proc.
- Najtrudniejsza sytuacja jest w II kw. 2020. Szacujemy, że spadek sprzedaży polskiego OOH w tym czasie będzie na poziomie 70/80 proc. Dla III kw. 2020 najważniejsze może być odmrażanie gospodarki, przywracanie i otwarcie niektórych usług oraz wprowadzanie większej możliwości przemieszczania się. Letnie kampanie mogą wrócić chociażby ze względu na zamknięte granice i konieczność spędzenia wakacji w Polsce (przede wszystkim promocje w sektorach: „podróże, turystyka, hotele, restauracje”, „napoje i alkohole”, oraz w perspektywie września także „handel”). Niewykluczone są również specjalne akcje promocyjne różnych produktów i usług na lato. Zakładamy w pesymistycznym wariancie zmniejszenie wykorzystanie potencjału OOH w Q3 2020 na poziomie w granicach 30/40 proc. - napisano.
- W Q4 2020 sytuacja zależeć będzie w głównej mierze od realizacji „przesuwanych” akcji promocyjnych i reklamowych części reklamodawców, planowanych w Q2 i częściowo w Q3 2020 roku, a także od przeprowadzenia nowych kampanii. Spodziewamy się większej aktywności sektora „handel”, zwłaszcza działań promocyjnych galerii handlowych i części wielkopowierzchniowych sklepów specjalistycznych. Być może także większej liczby promocji związanych ze Świętami i końcem roku o raz możliwym otwarciem granic. Ważną rolę może odegrać także promocja mediów. Z dzisiejszego punktu widzenia zakładamy, że spadek sprzedaży w Q4 2020 wyniesie około 20 proc. - dodano.
Cityboard Media: to banialuki prezesa IGRZ
We wtorek zarząd Cityboard Media przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl stanowisko w sprawie raportu zatytułowane „Gdybyś milczał, byłbyś filozofem, czyli kolejne banialuki prezesa IGRZ”. Według władz firmy raport organizacji to „zbiór przeinaczeń przygotowany przez IGRZ i jej prezesa Lecha Kaczonia”.
Zarząd spółki podkreślił, że w pierwszym kwartale br. zanotowała ona wzrost przychodów o ponad 10 proc. - Rozmyślania Pana Kaczonia na temat zmian produktowych i podejścia marketerów do kampanii outdoorowych można włożyć między bajki, bo nijak się mają do rzeczywistości, a są tylko strzępieniem języka - skomentował.
- Zaskakujące jest, że tak wytrawni znawcy tematu jakim są Lech Kaczoń i eksperci z IGRZ, nie wiedzą, że kampanie marcowe, których rzekomy brak w drugiej połowie miesiąca zaważył tak drastycznie na wyniku całego kwartału, były kontraktowane z wyprzedzeniem, kiedy o rządowych obostrzeniach nikt w ogóle nie myślał? Owszem, po 15 marca 2020 r., nastąpiła pewna korekta, ale z pewnością nie wywracająca do góry nogami rezultatów pierwszych trzech miesięcy roku - napisało kierownictwo Cityboard Media.
Krytycznie odniosło się również do pesymistycznych prognoz zakładających duże spadki wydatków na outdoor. - Zastanawia nas, na podstawie jakich przesłanek Lech Kaczoń, niczym domorosły Wernyhora, wieszczy tak tragiczny wynik za cały 2020 rok (spadek sprzedaży na poziomie 30-40 proc.)? Według naszej wiedzy, marketerzy z dużym zainteresowaniem wracają do planowania kampanii na czerwiec i kolejne miesiące roku. Wyraźnie widać optymizm branżowy, a obłożenie naszej sieci wzrasta z każdym dniem - zapewnił zarząd Cityboard Media.
- IGRZ oraz Lech Kaczoń od dłuższego czasu skutecznie burzą jedność w branży OOH. Sugerujemy powstrzymanie się od snucia prognoz, które niszczą wysiłek wszystkich ludzi z pasją pracujących na rzecz tego ważnego medium. Jak mówi mądrość Boecjusza, gdybyś milczał, byłbyś nadal filozofem…Czasem warto posłuchać ludzi mądrych - oceniły władze IGRZ.
Cityboard Media poza IGRZ od 9 lat
Co na to Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej? - Nie będziemy się odnosić do wątpliwego stylu prowadzonej przez zarząd Cityboard Media polityki informacyjnej, zwłaszcza w kwestii „burzenia jedności w branży OOH” - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń.
Zapewnił że kierowana prze niego organizacja podawane wyniki sprzedażowe weryfikuje w oparciu m.in. o dane ze sprawozdań finansowych składanych przez poszczególne firmy w KRS.
Zwrócił też uwagę, że w ostatnim raporcie zastrzeżono, że „prognozowanie dla rynku OOH na bieżący rok, jest w obecnej sytuacji stanu epidemii i związanych z nim konsekwencji bardzo trudne ze względu na dużą liczbę niewiadomych. Nie mamy tu prostych odnośników z przeszłości. Staraliśmy się jednak w tym zakresie pozyskać jak najwięcej informacji od samych firm i wykorzystać dane z innych krajów”.
- Zwłaszcza z największej organizacji branżowej na świecie - World Out Of Home Organization (WOOH), której Izba jest członkiem. W miejsce prognozy dla bieżącego roku podaliśmy na tych podstawach szacunek, który odzwierciedla w danym momencie naszą wiedzę i możliwości przewidywania dla całego rynku OOH w Polsce - zaznaczył Kaczoń.
Firma Cityboard Media zrezygnowała z członkostwa w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej na początku 2011 roku, a trzy lata później przestała przekazywał organizacji swoje wyniki sprzedażowe.
- Firma Cityboard Media od lat kontestuje na swój sposób przygotowywane przez Izbę analizy i raporty. Nie bacząc na fakt, że Izba weryfikuje je w czasie pod względem zgodności z rzeczywistym rozwojem rynku OOH w naszym kraju. I weryfikacje te są pozytywne - podkreślił prezes IGRZ. - Jednocześnie Izba reaguje na ewentualne zmiany na rynku OOH, czego odzwierciedleniem są wprowadzane korekty w kolejnych kwartałach roku oraz podsumowania w każdym raporcie rocznym. Dzisiaj liczymy na przykład na prawdziwą kampanię wyborczą OOH przed planowanymi na czerwiec lub lipiec wyborami prezydenckimi - dodał.
- W konkluzji komunikatu Izby mówimy, że w przyszłości „rola OOH w komunikowaniu może się wzmocnić". Myślimy pozytywnie i uważamy, że wraz z wprowadzaniem kolejnych etapów odmrażania gospodarki, usług i życia społecznego, zyskiwać będzie także branża OOH - zaznaczył Lech Kaczoń.
Dołącz do dyskusji: Cityboard Media zarzuca Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, że burzy jedność branży outdoorowej. „Wątpliwy styl komunikacji”