SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

CNN ma nową oprawę graficzną. Stacja próbuje ratować się przed upadkiem

W czwartek 1 czerwca, w 43. rocznicę powstania Cable News Network (CNN), stacja zmieniła swoją oprawę graficzną, zarówno na rynku amerykańskim, jak i w innych krajach. - Nowa grafika pokazuje naszą siłę jako organizacji zajmującej się wiadomościami. Jest to przejrzysta i nowoczesna prezentacja, która zapewnia znacznie większą elastyczność w sposobie przekazywania informacji naszym widzom na całym świecie - zapowiedział dyrektor generalny stacji Chris Licht.

Nowa oprawa CNN, fot. screen ze strony CNN.comNowa oprawa CNN, fot. screen ze strony CNN.com

Widzowie, oglądający w czwartek CNN, mieli niespodziankę - stacja po ponad dekadzie odświeżyła swój wizerunek graficzny. Zmiana pojawiła się, w momencie, kiedy CNN przeżywa poważny kryzys - według danych Nielsena jej oglądalność spadła w marcu tego roku o 61 proc. To największy spadek oglądalności wśród amerykańskich gigantów informacyjnych.

Zmianie uległ pasek na dole ekranu, na którym pojawił się czerwony napis CNN na białym tle, a dodatkowe informacje pojawiają się na węższym czerwonym i czarnym pasku, nad białym. Nie zmieniła się paleta kolorów ani bezszeryfową czcionka, dotąd stosowana. Jak ocenia portal Mediaite.com, nowa grafika jest wyraźniejsza i bardziej przestrzenna.

Czytj także: Zwolniono czołowego dziennikarza stacji CNN

"Nowa grafika jest przejrzysta i nowoczesna"

O zmianie oprawy graficznej poinformował dyrektor generalny stacji Chris Licht w wewnętrznej notatce, skierowanej do pracowników.

- Czterdzieści trzy lata temu Ted Turner uruchomił pierwszą na świecie całodobową telewizję kablową i podzielił się swoją wizją tej organizacji: "tworzyć pozytywną siłę w świecie pełnym cyników i dostarczać ludziom informacji, które nie były dotąd dostępne". Jego słowa są dla nas wszystkich jak gwiazda polarna. Postrzegam je zarówno jako zaproszenie, jak i wyzwanie – aby pozostać skupionym na prawdzie, pociągać rządzących do odpowiedzialności i opowiedzieć historie, które mają znaczenie dla naszych odbiorców na całym świecie - napisał do kolegów z CNN Chris Licht.

 

- Nowa grafika pokazuje naszą siłę jako organizacji zajmującej się wiadomościami telewizyjnymi. Jest to przejrzysta i nowoczesna prezentacja, która zapewnia znacznie większą elastyczność w sposobie przekazywania informacji i pilności naszym widzom na całym świecie. To pierwsze duże odświeżenie od dekady, które sprawi, że wiadomości staną się gwiazdą każdego ekranu - dodał Licht.

CNN założył Ted Turner

Cable News Network (CNN) to amerykańska telewizja informacyjna, założona w 1980 r. przez Teda Turnera i Reese Schonfelda. Stacja nadająca programy informacyjne przez całą dobę, była pierwszym kanałem telewizyjnym tego typu na świecie. Obecnie należy do koncernu Warner Bros. Discovery. Powszechnie dostępna jest w Stanach Zjednoczonych i w wielu innych krajach świata. Jej główna siedziba znajduje się w Atlancie, ma również ośrodki w Nowym Jorku, Londynie, Hongkongu oraz wielu innych miastach. CNN nadaje kilka wersji swojego kanału, m.in. CNN USA (wersja amerykańska), CNN International (dostępne także w Polsce).

Od czasu debiutu, CNN rozszerzyło swój zasięg obejmując nim większość sieci kablowych i satelitarnych. Ponadto istnieje kilka witryn internetowych oraz dwie sieci radiowe należące do CNN. Sieć ma 36 biur (10 krajowych, 26 międzynarodowych), 900 stowarzyszonych lokalnych stacji telewizyjnych, i kilka regionalnych na całym świecie. Telewizja zawdzięcza sukces magnatowi i założycielowi Tedowi Turnerowi. Time Warner zakupił Turner Broadcasting, przez co stał się jego właścicielem.

Długa lista kanałów, które Warner Bros. Discovery mógłby uruchomić w Polsce

TVN24 także zmieniło grafikę ekranową

TVN24 - inny kanał informacyjny z portfolio Warner Bros. Discovery także zmieniła swój wygląd. Nowe grafiki wdrożono rano, w sobotę, 13 maja.

Do poprzednich zmian w oprawie graficznej TVN24 doszło w 2009 roku, kiedy stacja przechodziła z formatu 4:3 na 16:9. Teraz dolna belka i pasek z informacjami zostały wydłużone. W związku z tym lewego dolnego rogu zniknął ticker, w którym znajdują się informacje o kolejnych pozycjach programowych w TVN24. Umieszczono go teraz w górnym lewym rogu i wygląda zupełnie inaczej - jest podłużny. Po weekendzie stacja zrezygnowała jednak z pokazywania nowego tickera, nie wiadomo czy on powróci.

Oprawa dalej utrzymana jest w kolorach białym i niebieskim, przy informacjach pilnych pojawia się - tak jak dotąd - belka w kolorze żółtym. Żółty kolor pojawia się tez w tle napisu „na żywo”.

Nową czołówkę otrzymało pasmo „Dzień na żywo”, nadawane w dni powszednie o 10, a w soboty o 11. Bez zmian pozostała grafika używana np. w zapowiedziach programów.

Sam TVN Warner Bros. Discovery nie komentuje szerzej zmian, nie ogłaszał ich także wcześniej. - Trochę odświeżamy. Nic więcej się nie zmienia, na razie nic więcej nie będzie się działo - usłyszeliśmy w biurze prasowym firmy.

Widzowie liczyli na minimalizm

Z logotypu TVN24 zniknęły litery HD. To naturalna zmiana, bo dzisiaj większość stacji telewizyjnych jest nadawanych w wysokiej rozdzielczości. Choć część widzów TVN24 w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych zmiany uznała za pozytywne, inni krytykowali stację. - Zamiast mniejsze, minimalistyczne, to jest to co było - tylko by mocniej biło po oczach i jeszcze bardziej wypalało ekrany. I te straszliwe zapowiedzi latające 24/h u góry, która mają jedno zadanie - przeszkadzać. Jak w jakiejś telewizji osiedlowej. Po co tyle śmieci na ekranie? Chyba każdy słyszy o czym mowa. Ale nie, musi mieć jeszcze potwierdzenie na pięciu belkach jednocześnie. I żeby one pojawiały się co jakiś czas przy ważnej informacji, to nie co zdanie, wątek - nowa olbrzymia belka. Obłęd – napisał pod artykułem na Wirtualnemedia.pl jeden z internautów.

Kilka miesięcy temu informowaliśmy, że intensywne kolory w logotypach stacji i paski kanałów informacyjnych mogą prowadzić do „wypalenia” matryc telewizorów OLED. - Zjawisko retencji, czyli właśnie wypalania matrycy poprzez długotrwałe wyświetlanie jednego statycznego elementu na ekranie (np. logo stacji telewizyjnej czy paska nawigacji w grach) występuje w przypadku telewizorów OLED. Wynika to po prostu z konstrukcji samej matrycy z diodami organicznymi i jest efektem nadmiernej eksploatacji sprzętu. Problem wypalenia może pojawić się przy codziennym naprawdę wielogodzinnym korzystaniu z telewizora w tym samym widoku, gdzie na ekranie nieprzerwanie wyświetlany jest jeden niezmienny element, np. logotyp lub pasek z newsami kanału informacyjnego. Właśnie dlatego producenci telewizorów przestrzegają przed takim sposobem korzystania z tych urządzeń - wyjaśniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Szczerowoda, product manager TV, TP Vision Europe, właściciela marki Philips.

Widzowie od dawna apelują do nadawców i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o wprowadzenie półprzeźroczystych logotypów. Regulator twierdzi, że nie może ingerować w politykę poszczególnych stacji. - Kwestie intensywności natężenia koloru logo stacji, kategorii wiekowej, jak i innych elementów oprawy graficznej programu, nie podlegają kompetencjom KRRiT. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji nadawca kształtuje program samodzielnie (…) i odpowiada za jego treść – poinformowała internautów KRRiT.

Ułatwienie dla starszych widzów?

Krytyka wobec TVN24 dotyczy też dużego zegara towarzyszącego logotypowi. - Wielkie „coś” zajmujące, 1/3 ekranu, wyglądające, jak robione w Paincie 15 minut przed startem programu + wielki napis K R A J / Ś W I A T. Nie pasujący do niczego zegar, który wygląda jakby był przystosowany dla osób niedowidzących – ocenił jeden z użytkowników „Forum SAT Kuriera”.  Inny internauta bronił stacji. - Nie mierzyłbym swoją miarą. Poczekaj spokojnie do 50-tki. Ocenisz sam czy jesteś dowidzący czy niedowidzący. Mała czcionka, belka na mniejszych ekranach bez okularów dla wielu osób jest nieczytelna - zauważył.

Przed rokiem podawaliśmy dane o strukturze widzów TVN24. Wynika z nich, że 63 proc. odbiorców kanału stanowi grupa wiekowa 65+. Podobnie wygląda widownia TVP Info i Polsat News. Kanały informacyjne biorą więc pod uwagę demografię i starają się, żeby ich przekaz był jak najbardziej czytelny i słyszalny dla widzów. W przypadku niewielkiej czcionki mogą oni po prostu wybrać inną stację.

Z danych Nielsena wynika, że średni dobowy udział TVN24 w kwietniu 2023 roku wyniósł 4,72 proc., po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 19,45 proc. Stacja utrzymała pozycję najchętniej oglądanego kanału newsowego w Polsce.

Dołącz do dyskusji: CNN ma nową oprawę graficzną. Stacja próbuje ratować się przed upadkiem

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Telewidz
Kiedy rebranding TVN24 na CNN Polska?
odpowiedź
User
Mikołaj
No mam obawy czy pod wodzą Warner Antoś Discovery większość biznesów wpada w kryzys jak HBO a teraz CNN i wiele innych. Przypadek?
odpowiedź
User
Magda
HBO, może i TVN stracą na połączeniu z Discovery, to nie jest już ta jakość niestety. Za duże robią się te firmy i do takich przejęć po żadnej ze stron nie powinno dojść.
odpowiedź