Coraz więcej grających Polaków po pięćdziesiątce
Polscy gracze coraz starsi. Rośnie odsetek fanów gier wśród seniorów. Rosnące zainteresowanie e-sportem. Nikłe zainteresowanie VR. PlayStation 4 ulubioną konsolą Polaków. Słaba znajomość systemu PEGI wśród rodziców. Oto skrót wyników piątej już edycji ogólnopolskich badań graczy Polish Gamers Research 2019.
Inicjatywa Polish Gamers Observatory oraz Krakowski Park Technologiczny po raz piąty przeprowadziły badania polskich graczy, które zaprezentowano podczas konferencji Digital Dragons. Badania dostarczyły informacji m.in. na temat demografii polskich graczy, wydatków na gry, deklarowanego poziomu piractwa, przyzwyczajeń dotyczących zakupów gier, sposobu grania, ulubionych konsol, gatunków gier, czy platform do śledzenia rozgrywek e-sportowych. Po raz pierwszy w historii projektu przebadano także „graczy seniorów”, czyli fanów interaktywnej rozgrywki z grupy wiekowej 56-65.. Tak jak w ubiegłym roku przebadano też grupę rodziców grających dzieci m.in. pod kątem znajomości systemu PEGI czy też stosowania kontroli rodzicielskiej.
Po raz kolejny badania przeprowadzono we współpracy z firmą badawczą IQS.
Granie – hobby dla każdego
Granie to dziś hobby prawdziwie masowe – 76% respondentów badania przyznało, że w ciągu ostatniego miesiąca co najmniej raz zagrało w jakiś tytuł. W społeczności graczy znaleźć można zarówno mężczyzn, jak i kobiety, przy czym przedstawicielki płci pięknej zdecydowanie preferują platformy mobilne i gry na portalach społecznościowych, podczas gdy „hardcore’owa” interaktywna rozrywka na PC i konsolach jest domeną mężczyzn (stosunek wynosi 70:30% i praktycznie nie zmienia się na przestrzeni lat).
Zainteresowanie graniem wyrażają przedstawiciele różnych grup wiekowych – od dzieci po seniorów w wieku 56-65 lat, przy czym, wbrew stereotypowi, tych ostatnich wcale nie jest mało – do zainteresowania grami przyznaje się aż 52% respondentów we wspomnianym wieku. Polscy gracze generalnie stają się coraz starsi – w 2014 roku osoby z przedziału wiekowego 15-24 stanowiły 39% ogółu graczy, zaś dziś jest to zaledwie 24%, zaś równocześnie powiększa się grupa w przedziale 35-44 lata. Polacy nie rezygnują z grania po wejściu w dorosłe życie, a w dodatku często zarażają nim swoje dzieci (73% rodziców deklaruje, że ich pociechy grają). Niestety, nie zawsze robimy to odpowiedzialnie – aż 45% odpowiadających nie ma pojęci czym jest klasyfikacja PEGI.
Zainteresowanie interaktywną rozrywką nie jest uzależnione od wykształcenia (najliczniej reprezentowani są absolwenci szkół średnich, ale nie brakuje też osób z wykształceniem średnim lub zawodowym) oraz miejsca zamieszkania (choć rośnie odsetek graczy z dużych miejscowości). Warto odnotować, że po gry najczęściej sięgają osoby ze stabilną sytuacją zawodową i finansową.
Gramy dość często i raczej w pojedynkę
Większość polskich graczy oddaje się swojemu hobby raz lub parę razy na tydzień, przy czym konkretne wyniki są uzależnione od platformy – pecetowcy grają częściej (parę razy tygodniowo gra 36% z nich), zaś właściciele konsol nieco rzadziej (w tym przypadku, z wynikiem 30%, nieznacznie przeważa grupa deklarująca „raz na tydzień”, ale różnica wynosi zaledwie 1%). 21% posiadaczy komputerów gra codziennie – w przypadku konsol wynik ten jest zdecydowanie niższy (12%). Warto odnotować, że większość polskich graczy preferuje oddawanie się swojemu hobby samotnie (41% gra wyłącznie w tytuły single player, zaś dla kolejnych 32% są one głównym, ale nie jedynym źródłem zabawy).
Najczęstszą motywacją do grania jest chęć zrelaksowania się (55% pecetowców i 43% konsolowców) lub zabicia nudy (44% graczy mobilnych). Spora liczba graczy chce też nauczyć się czegoś nowego (w przypadku PC odpowiada w ten sposób aż 41% badanych). Ulubione gatunki są w pewnej mierze uzależnione od platformy, jednak na liście najczęściej pojawiają się gry przygodowe, akcji oraz wyścigi. Z radością sięgamy też po produkcje logiczne oraz karcianki. Dwa ostatnie gatunki są bardzo popularne także w grupie seniorów (wskazuje na nie odpowiednio 48% i 56%).
PlayStation 4 – konsola Polaka
Najpopularniejszą konsolą w Polsce niezmiennie pozostaje PlayStation 4 – wskazuje ją aż 53% respondentów, co nie stanowi zaskoczenia, biorąc pod uwagę fakt, że marka ta od lat cieszy się u nas duży poważaniem. Po Xboksa One sięgnęło 33% badanych, zaś na kolejnych lokatach znajdziemy Xboksa 360 (27%) oraz PlayStation 3 (25%). Nadal znikomą popularnością cieszą się nad Wisła urządzenia mobilne – najlepszy wynik w tej grupie odnotowało PSP, ale wskazało je zaledwie 16% odpowiadających. Dynamicznie rośnie popularność Nintendo Switch, ale mimo to sprzęt wielkiego „N” wciąż jest u nas raczej niszą (wzrost z 2% do 10% w ciągu roku).
Polacy podchodzą rozsądnie do wydatków na gry. Najchętniej (odpowiedź 59% respondentów) sięgamy po gry darmowe, choć, równocześnie, kupujemy więcej produkcji i stopniowo rośnie grupa osób, które są gotowe wydać więcej niż 100 zł na pojedynczy tytuł (deklaruje to 28% pecetowców i 64% właścicieli konsol). Często płacimy za zakupy gotówką (najczęściej robią to konsolowcy – 56%), co jest bezpośrednio powiązane z wciąż całkiem sporą popularnością wersji pudełkowych (fizyczne nośniki preferuje 55% badanych). Podobnie jak na całym świecie, w Polsce szybko rośnie jednak popularność platform dystrybucji cyfrowej (liczba osób kupujących gry przede wszystkim tą drogą wzrosła w ciągu roku o 8%, do poziomu 42%). Częściej sięgamy też po różnego rodzaju DLC.
Rośnie zainteresowanie e-sportem
Chęć śledzenia zmagań e-sportowych zadeklarowało 38% przebadanych Polaków – to o 10% więcej niż rok wcześniej. Najczęściej oglądamy rozgrywki na YouTube (46%) oraz Facebooku (24%). Trzecie miejsce zajmuje Twitch (z niezłym wynikiem 18%), zaś na czwartym znajdziemy… tradycyjną telewizję (12%).
Pełne wyniki piątej edycji badania Polish Gamers Research można znaleźć na stronach Krakowskiego Parku Technologicznego oraz na http://polishgamers.com.
Dołącz do dyskusji: Coraz więcej grających Polaków po pięćdziesiątce