Polsat prognozuje jednocyfrowy wzrost rynku reklamy telewizyjnej
W kończącym się roku i przyszłym nadawcy spodziewają się wzrostu przychodów reklamowych. - Grupa Cyfrowy Polsat prognozuje średni jednocyfrowy wzrost rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu w 2023 roku oraz niską jednocyfrową zwyżkę tego rynku w 2024 roku - poinformował podczas telekonferencji dla mediów prezes Telewizji Polsat, Stanisław Janowski.
Koniec roku ma być nieco słabszy niż okres od lipca do końca września. - Jeśli chodzi o dynamikę wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w IV kwartale to oczekujemy, że będzie nieco niższa niż w III kwartale. Cały rok 2023 powinien zamknąć się średnią, jednocyfrową dynamiką rynku reklamy telewizyjnej. W 2024 roku szacujemy niski, jednocyfrowy wzrost tego rynku - powiedział Janowski.
Dodał, że widzi szanse na wzrost grupy szybciej niż rynek reklamowy, ale czy to się uda zrobić już w IV kwartale, czy dopiero w I kwartale, to „zobaczymy”. Wcześniej Grupa Cyfrowy Polsat oczekiwała wzrostu rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu w 2023 roku w niskim jednocyfrowym tempie.
W III kwartale roku rynek reklamy wzrósł o 5,8 proc.
Wzrost rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wyniósł na poziomie 5,8 proc. w trzecim kwartale 2023 roku. Po 9 miesiącach zwyżka sięgnęła 4,6 proc. Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu w III kwartale br. wzrosły o 4,7 proc. do 288 mln zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 29 proc. W ciągu 9 miesięcy przychody zwiększyły się o 4,4 proc. do 917 mln zł, a udział w rynku reklamy TV i sponsoringu osiągnął poziom 28,6 proc.
Cyfrowy Polsat spodziewa się w 2024 roku odwrócenia trendu spadku EBITDA grupy. W samym segmencie telekomunikacyjnym może w przyszłym roku odnotować mały, jednocyfrowy spadek EBITDA - poinformowała członek zarządu ds. finansowych Katarzyna Ostap-Tomann podczas telekonferencji z mediami.
- Rzeczywiście może to być mały, jednocyfrowy spadek EBITDA w segmencie telekomunikacyjnym. Jeśli chodzi o całą grupę, nie tylko segment telekomunikacyjny, to oczekuję odwrócenia trendu spadku EBITDA - powiedziała CFO pytana o przyszłoroczną EBITDA.
Spada liczba abonentów telewizyjnych Polsat Box
Łączne przychody grupy Cyfrowy Polsat sięgnęły w zeszłym kwartale 3,45 mld zł, o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Ze sprzedaży energii wypracowano 272 mln zł, z czego 82,5 mln zł ze sprzedaży własnej energii, a 172,9 mln zł z obrotu.
Na koniec września grupa Cyfrowy Polsat dostarczała klientom indywidualnym 13,05 mln usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym, o 287 tys. mniej niż przed rokiem (2,2 proc. w dół). Złożył się na to głównie spadek w kategorii usług telewizyjnych o 243 tys. (4,8 proc.) do 4,86 mln. Ze spadkiem liczby klientów telewizyjnych firma mierzyła się także w poprzednich kwartałach.
- Co wynikało głównie z repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania naszych serwisów wideo online (w 2021 roku platformę Ipla zamieniliśmy na odmiennie spozycjonowaną cenowo ofertę Polsat Box Go) oraz mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej. Spadek ten jest częściowo kompensowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej (IPTV/OTT) - opisała firma w sprawozdaniu. Liczba abonentów telewizyjnych ma rosnąć m.in. dzięki likwidacji Polsat Go i stworzeniu taniego pakietu w Polsat Box Go.
Dołącz do dyskusji: Polsat prognozuje jednocyfrowy wzrost rynku reklamy telewizyjnej