Branża cyfrowa edukuje najmłodszych o technologii. Rusza kampania „Cyfrowy Start”
Związek Cyfrowa Polska, który reprezentuje firmy z sektora technologii, rusza z kampanią “Cyfrowy Start”. Właśnie ukazał się bezpłatny podręcznik, w którym znalazły się kluczowe zasady bezpiecznego korzystania z internetu oraz porady dla rodziców i uczniów.Wkrótce ruszą warsztaty dla nauczycieli oraz ukaże się cykl rozmów z ekspertami od edukacji i cyfryzacji.
Aż sześć godzin dziennie spędza w sieci przeciętny nastolatek - podaje NASK w najnowszym raporcie „Nastolatki 3.0”. W tym czasie spotykają go nie tylko przyjazne i rozwijające przygody, ale także ośmieszanie (33,2%) czy poniżanie (29,6%).
- Rozwój technologii przynosi nam mnóstwo korzyści, ale nie można ukrywać, że wiąże się z nim także pewne ryzyko. Jako reprezentanci polskiej branży cyfrowej czujemy się w obowiązku wspomóc najbardziej wrażliwych odbiorców sieci, czyli dzieci i nastolatki – mówi Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. - Dlatego rozpoczynamy kampanię „Cyfrowy Start”, w ramach której będziemy promować najważniejsze pojęcia związane z higieną cyfrową i bezpieczeństwem sieciowym. Chcemy dotrzeć do dzieci, ale także ich rodziców i nauczycieli – zapowiada.
Podręcznik „Cyfrowy Start”
Najważniejszym elementem „Cyfrowego Startu” jest wydany pod tą samą nazwą podręcznik dotyczący cyberbezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Znalazły się w nim najważniejsze pojęcia związane z higieną cyfrową, od FOMO po fake newsy i od antywirusów po kopie zapasowe, kluczowe zasady bezpiecznego korzystania z Internetu dla dzieci oraz ich opiekunów, porady dla nauczycieli (na przykład: gdzie znaleźć bezpieczne i efektywne materiały edukacyjne), a także zasady nawiązywania kulturalnych, rozwijających znajomości w sieci.
Przy tworzeniu podręcznika wzięli udział nauczyciele, specjaliści z dziedziny edukacji oraz nowych technologii. W ten sposób powstało kompendium niezbędnej wiedzy, które można pobrać bezpłatnie ze strony Cyfrowy Start.
– Już wkrótce ruszymy także z cyklem spotkań eksperckich, podczas których będziemy instruować pedagogów, jak efektywnie przekazywać uczniom wiedzę z dziedziny higieny cyfrowej. W porozumieniu z Centrami Doskonalenia Nauczycieli, warsztaty odbędą się w całym kraju – informuje Michał Kanownik. – Ale nie tylko nauczycieli zapraszamy do udziału w akcji. Równie istotni są przecież rodzice. To oni nadzorują dziecko przez większość dnia, mogą dozować godziny spędzane przed ekranem, zakładać filtry rodzicielskie, a przede wszystkim po partnersku z dzieckiem rozmawiać. Dlatego udział rodziców uważamy za absolutnie kluczowy – przekonuje prezes Związku Cyfrowa Polska.
Zobacz: 2023 pod znakiem rozwoju sieci 5G
W ramach „Cyfrowego Startu” organizacja przygotuje także cykl wywiadów z ekspertami, dotyczących wielowątkowego podejścia do tematu higieny cyfrowej. Z kolei 25 marca w Warszawie odbędzie się CEE Edu Digital Summit – międzynarodowa konferencja edukacyjno-technologiczna, podczas której specjaliści z wielu krajów pochylą się nad wieloma tematami związanymi z edukacją i technologiami cyfrowymi. Cyberbezpieczeństwo oraz higiena cyfrowa będą stanowić jedne z najważniejszych tematów.
Kampania odbywa się przy honorowym i merytorycznym wsparciu Rzeczniczki Praw Dziecka oraz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Dołącz do dyskusji: Branża cyfrowa edukuje najmłodszych o technologii. Rusza kampania „Cyfrowy Start”