Demotywatory i Kwejk straciły 1/4 użytkowników
Czołowe polskie serwisy z humorem, Demotywatory.pl, Kwejk.pl, Besty.pl i Wiocha.pl, zanotowały w minionym roku duże spadki. Krzysztof Wikliński, współwłaściciel Kwejk.pl, wskazuje konkretną tego przyczynę - zmiana algorytmu Facebooka.
Dwa największe w Polsce serwisy z zabawnymi obrazkami i filmikami rekordową popularność osiągnęły w pierwszych miesiącach ub.r. Demotywatory.pl w styczniu i lutym miały prawie 5 mln użytkowników, natomiast Kwejk.pl - który w 2011 roku „urósł” praktycznie od zera do poziomiu 4 mln real users (więcej na ten temat) - 4,2-4,3 mln użytkowników. Jednak już w sierpniu Demotywatory zanotowały milion real users mniej niż w lutym, a do listopada straciły kolejne 200 tys. użytkowników. Kwejk jeszcze w maju osiągnął rekordową odwiedzalność (prawie 4,4 mln real users), ale potem z miesiąca na miesiąc notował duże straty i we wrześniu miał już 1,6 mln użytkowników mniej, przy czym w kolejnych dwóch miesiącach zyskał ich 250 tys. Zasięgi obu serwisów od początku ub.r. zmalały mniej więcej o jedną czwartą - w przypadku Demotywatorów z 26 do 19,4 proc., a w przypadku Kwejka - z 22,6 do 15,6 proc.
Grupa Demotywatory.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
real users | zasięg | |
I 2012 | 4 981 080 | 25,98% |
II 2012 | 4 996 417 | 25,89% |
III 2012 | 4 613 196 | 23,80% |
IV 2012 | 4 314 157 | 22,15% |
V 2012 | 4 256 932 | 21,86% |
VI 2012 | 4 299 765 | 21,98% |
VII 2012 | 4 219 602 | 21,67% |
VIII 2012 | 3 995 371 | 20,54% |
IX 2012 | 3 721 024 | 19,15% |
X 2012 | 3 601 879 | 18,52% |
XI 2012 | 3 760 239 | 19,40% |
WIRTUALNEMEDIA.PL | ||
Kwejk.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||
real users | zasięg | |
I 2012 | 4 331 071 | 22,59% |
II 2012 | 4 239 545 | 21,97% |
III 2012 | 3 872 541 | 19,98% |
IV 2012 | 4 053 887 | 20,81% |
V 2012 | 4 385 238 | 22,52% |
VI 2012 | 3 952 940 | 20,21% |
VII 2012 | 3 636 574 | 18,67% |
VIII 2012 | 3 051 165 | 15,69% |
IX 2012 | 2 758 818 | 14,20% |
X 2012 | 2 980 297 | 15,32% |
XI 2012 | 3 016 320 | 15,56% |
Spadki dotknęły też kolejne pod względem zasięgu serwisy z humorem. Besty.pl w styczniu ub.r. miały 3,4 mln użytkowników, a w listopadzie - o 1,2 mln mniej (spadek o 35 proc.). W przypadku Wiocha.pl spadek od stycznia do października wyniósł 560 tys. real users - z 2,08 mln do 1,52 mln.
Przedstawiciele Demotywatory.pl i Besty.pl nie chcieli komentować tych spadków. Karolina Janczyk, specjalista ds. marketingu w Demotywatorach, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wolała skupić się na tym, jak serwis reaguje na tę sytuację. - Oczywiście pracujemy nad poprawą stanu rzeczy, co widać w serwisie - m.in. uruchomiliśmy z końcem roku nową, bardziej przejrzystą i estetyczną szatę graficzną - zaznaczyła. Natomiast przedstawiciele Besty.pl w ogóle nie chcieli rozmawiać na ten temat.
Za to Krzysztof Wikliński, współwłaściciel Kwejk.pl, wskazuje konkretną przyczynę spadku odwiedzalności serwisu: czerwcową zmianę algorytmu Facebooka, wskutek której treści zamieszczane na fanpage’ach stały się widoczne dla zdecydowanie mniejszej liczby użytkowników. „Po tej modyfikacji na stronach z wielką liczbą fanów widać, jak duża jest dysproporcja między całkowitą grupą użytkowników a liczbą tych zaangażowanych w komunikację” - komentowaliśmy wspólnie z Cheesecat.com w listopadzie (więcej na ten temat). Tymczasem Demotywatory mają największy polski fanpage - z prawie 1,6 mln użytkowników, a Kwejk jest pod tym względem czwarty - z 1,2 mln użytkowników (zobacz szczegółowe dane).
Według Krzysztofa Wiklińskiego wskutek zmiany algortymu ruch na Kwejku pochodzący z Facebooka spadł o 30 proc. w skali roku. - Widać to bardzo dokładnie na naszym wykresie z Google Analytics: ruch utrzymuje się stabilnie do czerwca, a wtedy w zasadzie z dnia na dzień, kiedy Facebook wprowadził zmiany, następuje spadek - opisuje.
Przy czym Wikliński zaznacza, że od tego czasu Kwejk z miesiąca na miesiąc poprawia swoje statystyki. - Liczba obrazków dodawanych przez użytkowników systematycznie rośnie od początku powstania serwisu. Tak samo jak liczba odwiedzin bezpośrednich i pochodzących z wyszukiwarek, liczba odsłon na użytkownika oraz średni czas spędzony na stronie - wylicza.
Zdaniem współwłaściciela Kwejka zmiany na Facebooku w podobnym stopniu dotknęły wszystkie strony czerpiące ruch z tego portalu. - W tej chwili Facebook najbardziej promuje treści tekstowe i obrazkowe. Jak najwięcej ruchu chce zachować u siebie - opisuje. W reakcji na tę sytuację Kwejk umożliwił swoim użytkownikom logowanie się poprzez konto na Facebooku i zaczął im wyświetlać obrazki, które oglądali ich znajomi.
>>> Jak przyjazny dla marek jest Facebook?
Krzysztof Wikliński dodaje, że do wyników Megapanelu należy podchodzić z dużym dystansem. - Pamiętajmy, że badanie to pokazuje szacowane wyniki, a zarówno nasz serwis, jak i inne strony z treściami humorystycznymi nie mają wykupionego audytu site-centric. Dlatego wyniki te należy traktować podobnie jak szacunki Alexy: z dużym marginesem błędu - ocenia.
Równie spokojnie do spadków liczby użytkowników Kwejka i Demotywatorów odnosi się Michał Brański, członek zarządu Grupy o2. - Serwisy są dobrze zarządzane i mimo upływu lat trzymają się OK. Ich sukces nie był przypadkowy, stoją za tym nietuzinkowi, inteligentni ludzie - chwali Brański w rozmowie z Wirtualnemedia.pl. Dodaje jednak, że segment e-humoru jest wysoce konkurencyjny, m.in. ze względu na bezprecedensową szybkość, z jaką pomysły na serwisy są klonowane przez innych graczy. Jednocześnie Brański przypomina, że jego firma też uruchomiła kilka witryn tego typu: Ryjbuk.pl, Celebixy.pl, Demoty.pl i Wowy.pl. - Osiągnęły one rentowność, ale przychodowo są poniżej poziomu pełnej satysfakcji - opisuje.
Stabilnej pozycji czołowych serwisów z humorem zagraża kilka czynników. - Facebook i transformacja fanppage’ów w kierunku miniblogów, niska bariera wejścia w segment, jak i fakt, że wszyscy gracze, łącznie z portalami, serwisami gazet i wiekowymi wortalami, również publikują od niedawna tego typu treści - wylicza Brański. Przyznaje przy tym, że ma wrażenie przesytu humorem w internecie. - Łudzę się, że to odczucie jest podzielane przez innych i nastąpi, w kontrze do junk humoru, powrót do jakościowych treści - deklaruje.
Dołącz do dyskusji: Demotywatory i Kwejk straciły 1/4 użytkowników