DisplaySearch: iPad ciągnie w górę sprzedaż tabletów i netbooków
W II kwartale bieżącego roku na świecie sprzedano 9,8 miliona netbooków i tabletów.
To o 4 proc. mniej w ujęciu kwartalnym, ale o 29 proc. więcej rok do roku. Jednak bez tabletu iPad firmy Apple rynek zanotowałby spadki odpowiednio o 14 i 13 proc. - wynika z danych firmy badawczej DisplaySearch.
W sumie w II kwartale sprzedaż przenośnych komputerów sięgnęła 50,4 miliona sztuk i była o 32 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jednak nie we wszystkich segmentach rynku było podobnie. Przykładowo iPady i spadające ceny urządzeń odebrały udział w rynku innym częściom segmentu netbooków i tabletów oraz komputerów typu ultraportable.
Według DisplaySearch, nabywcy decydowali się na iPada jako cienkie i lekkie urządzenie, ale konsumenci szukający lepszej funkcjonalności kupowali większe notebooki, których ceny nie były o wiele wyższe. Cenowa różnica między notebookiem typu ultraportable o przekątnej ekranu 11,6 cala a przenośnym notebookiem o przekątnej ekranu 15,6 cala zmalała w II kwartale do poziomu poniżej 60 dolarów.
Wyższa cena iPada przyczyniła się także do większego przychodu w segmencie netbooków i tabletów. Pomimo spadku liczby sprzedanych urządzeń w ujęciu kwartalnym, przychód przekroczył granicę 4 miliardów dolarów, a średnia cena wzrosła o 21 proc. kwartał do kwartału i o 14 proc. rok do roku.
DisplaySearch spodziewa się, że netbooki cały czas będą sprzedawać się dobrze na rynkach rozwijających się, gdzie kupować je będą konsumenci kupujący swój pierwszy komputer. Jednak w dłuższej perspektywie tablety nadal będą odbierać im udział w rynku, szczególnie w regionach z dużymi wskaźnikami penetracji.
"W I kwartale 2010 roku narodził się rynek tabletów. Tym samym być może rozpoczął się koniec rynku netbooków, które pojawiły się pod koniec 2007 roku. Apple z sukcesem wykorzystało model biznesowy zastosowany przy iPhonie, przenosząc go na iPada. Ponad 50 innych marek jest na różnych etapach pracy nad tabletami, od pomysłu do masowej produkcji. Chociaż Apple kontroluje większość rynku tabletów, to z pewnością inni producenci też skorzystają na jak się dzisiaj wydaje powszechnym popycie konsumentów na bardzo cienkie i bardzo lekkie urządzenia z bateriami o doskonałej żywotności baterii i zasadniczej koncentracji na ich przenośnym charakterze i konsumpcji treści" - stwierdził John F. Jacobs, dyrektor badań rynku notebooków w DisplaySearch.
Dołącz do dyskusji: DisplaySearch: iPad ciągnie w górę sprzedaż tabletów i netbooków