Duże stacje tracą, małe zyskują. TVP1 wyprzedziła TVN
W listopadzie 2013 roku wszystkie główne stacje zanotowały spadki oglądalności. Nowym liderem całego rynku została TVP1, a najwięcej stracił TVN. Ta ostatnia stacja była jednak najchętniej oglądana w grupie komercyjnej.
Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w listopadzie 2013 roku zajęła TVP1, rok temu plasująca się na pozycji drugiej. Udział tego kanału względem listopada 2012 roku zmniejszył się o 6,90 proc. i wyniósł 13,08 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Z pierwszego na drugie miejsce spadła natomiast telewizja TVN, której udział zmalał o 16,09 proc. i wyniósł 12,99 proc. Na trzeciej lokacie utrzymał się Polsat, tracący 12,65 proc. do 11,81 proc. Natomiast czwarte miejsce należało do TVP2. Udział tej stacji w badanym miesiącu zmniejszył się o 11,11 proc. i wyniósł 10,64 proc.
Ogółem łączny udział czterech głównych stacji telewizyjnych w analizowanym okresie zmalał z 55,02 proc. do 48,52 proc. - Widzów od głównych stacji odciąga alternatywa w postaci darmowych stacji cyfrowych oraz kanałów kablowo-satelitarnych. Młodsze grupy widzów szukają ulubionych programów telewizyjnych również w sieci - oglądają je wtedy kiedy mają na to czas i ochotę. Nie widać nowych trendów, głównym czynnikiem wpływającym na zmiany na rynku telewizyjnym jest cyfryzacja - mówi Wirtualnemedia.pl Marcin Świderski, analityk domu mediowego OMD.
Z cyfryzacji naziemnej telewizji korzystają stacje zajmujące kolejne lokaty w rankingu. Na piątym miejscu uplasował się kanał TVN7, którego udział poszedł do góry o 9,42 proc. do 3,37 proc. Nieco mniej zyskała konkurencyjna TV Puls. Znalazła się ona oczko niżej z wynikiem na poziomie 3,29 proc., notując wzrost o 5,11 proc. O dwa miejsca niżej znalazła się TV4, której udział wzrósł z 2,63 proc. do 2,88 proc.
Bardzo duży spadek udziału odnotował z kolei odświeżony kanał TVP Info, którego średni miesięczny wynik zmniejszył się aż o 51,39 proc. do zaledwie 1,57 proc. Tym samym stacja w rankingu spadła z miejsca piątego na dziesiąte.
Wszyscy 4+ | listopad | |
2012 | 2013 | |
Stacja | SHR % | SHR % |
TVP1 | 14,05% | 13,08% |
TVN | 15,48% | 12,99% |
Polsat | 13,52% | 11,81% |
TVP2 | 11,97% | 10,64% |
TVN7 | 3,08% | 3,37% |
TV PULS | 3,13% | 3,29% |
TVN24 | 2,84% | 2,99% |
TV4 | 2,63% | 2,88% |
Polsat2 | 1,63% | 1,85% |
TVP INFO | 3,23% | 1,57% |
Puls 2 | 0,38% | 1,34% |
TVP Seriale | 0,71% | 1,21% |
TTV - Twoja Telewizja | 0,57% | 1,16% |
TVP Regionalna | 0,00% | 1,06% |
Polsat News | 0,81% | 1,05% |
ATM Rozrywka | 0,43% | 0,93% |
TV6 | 0,25% | 0,83% |
TVP Rozrywka | 0,00% | 0,82% |
Discovery | 0,63% | 0,79% |
Polo TV | 0,58% | 0,77% |
TVN Style | 0,68% | 0,76% |
AXN | 0,68% | 0,69% |
MiniMini+ | 0,68% | 0,66% |
TVP Polonia | 0,52% | 0,66% |
Polsat Sport | 0,73% | 0,63% |
W najważniejszej dla reklamodawców grupie komercyjnej 16-49 pozycja lidera należała już jednak do stacji TVN, której udział w listopadzie br. spadł o 9,22 proc. do poziomu 14,87 proc. Kanał ten zanotował najmniejszy spadek wśród wszystkich stacji tworzących tzw. “wielką czwórkę”.
Drugie miejsce zajął Polsat (12,52 proc. udziału; spadek o 18,28 proc.). Z kolei na ostatniej pozycji podium uplasowała się Dwójka, której udział zmalał o 10,36 proc. do 9,17 proc. Natomiast czwartą lokatę zajęła Jedynka (9,15 proc.; - 12,36 proc.).
- Czas spędzony przed odbiornikami telewizyjnymi w grupie wszystkich widzów w wieku 16-49 lat praktycznie się nie zmienił w stosunku do zeszłego roku. Udział oglądalności czterech dużych stacji w listopadzie 2013 wynosi 46 proc. i jest niższy o 13 proc. niż w roku ubiegłym. Natomiast w stosunku do 15-proc. spadku w skali roku (styczeń - październik 2013 versus styczeń - październik 2012) listopad prezentuje się lepiej- spadek jest niższy niż średnia roczna - mówi nam Świderski.
Piąte miejsce należało do TV Puls, która zanotowała wzrost o 5,92 proc. względem listopada 2012 roku. Jej udział wyniósł w zeszłym miesiącu 3,76 proc. W pierwszej dziesiątce kanałów po raz pierwszy znalazła się też siostrzana telewizja Puls 2 notująca wzrost aż o 297,22 proc. Jej wynik to 1,43 proc.
Wszyscy 16-49 | listopad | |
2012 | 2013 | |
Stacja | SHR % | SHR % |
TVN | 16,38% | 14,87% |
Polsat | 15,32% | 12,52% |
TVP2 | 10,23% | 9,17% |
TVP1 | 10,44% | 9,15% |
TV PULS | 3,55% | 3,76% |
TVN7 | 3,11% | 3,41% |
TV4 | 2,81% | 3,12% |
TVN24 | 2,11% | 2,08% |
Polsat2 | 1,75% | 1,76% |
Puls 2 | 0,36% | 1,43% |
TVP Seriale | 0,89% | 1,35% |
TTV - Twoja Telewizja | 0,54% | 1,29% |
Discovery | 0,88% | 1,10% |
Polo TV | 0,75% | 1,10% |
TVN Style | 0,92% | 0,99% |
ATM Rozrywka | 0,42% | 0,96% |
Eska TV | 0,67% | 0,96% |
TV6 | 0,32% | 0,93% |
AXN | 0,91% | 0,77% |
TVN Turbo | 0,82% | 0,77% |
Polsat News | 0,65% | 0,75% |
MiniMini+ | 0,62% | 0,75% |
National Geographic | 0,65% | 0,73% |
TVP Rozrywka | 0,00% | 0,70% |
Polsat Film | 0,43% | 0,66% |
Wśród widzów w wieku 16-49 lat zamieszkałych w miastach pozycja lidera również należała do kanału TVN, którego średni udział wyniósł tutaj 15,91 proc., po spadku o 12,20 proc. Drugie miejsce przypadło Polsatowi (12,18 proc. udziału; w dół o 14,16 proc.). Kolejne pozycje zajęły: TVP2 (8,31 proc.; - 6 proc.) i TVP1 (8,24 proc.; - 11,59 proc.).
16-49 miasta | listopad | |
2012 | 2013 | |
Stacja | SHR % | SHR % |
TVN | 18,12% | 15,91% |
Polsat | 14,19% | 12,18% |
TVP2 | 8,84% | 8,31% |
TVP1 | 9,32% | 8,24% |
TV PULS | 3,11% | 3,47% |
TVN7 | 3,06% | 3,10% |
TV4 | 2,55% | 2,80% |
TVN24 | 2,89% | 2,72% |
Polsat2 | 1,82% | 1,83% |
Discovery | 1,03% | 1,33% |
TVN Style | 1,19% | 1,20% |
TVP Seriale | 0,87% | 1,17% |
Puls 2 | 0,20% | 1,16% |
TTV - Twoja Telewizja | 0,38% | 1,14% |
MiniMini+ | 0,79% | 1,00% |
Eska TV | 0,57% | 0,91% |
Comedy Central | 0,84% | 0,87% |
TVN Turbo | 0,93% | 0,86% |
National Geographic | 0,78% | 0,86% |
AXN | 1,12% | 0,86% |
ATM Rozrywka | 0,24% | 0,85% |
TV6 | 0,25% | 0,82% |
Polsat Film | 0,39% | 0,69% |
Kino Polska | 0,70% | 0,68% |
Polsat Sport | 0,91% | 0,65% |
W listopadzie 2013 roku największą widownię zgromadził nadawany w TVP2 serial „M jak miłość”, którego odcinek wyemitowany 4 listopada br. obejrzało 7,13 mln widzów. Drugie miejsce zajął “Teleexpress” z widownią na poziomie 5,93 mln osób, a na trzeciej pozycji znalazł się Konkurs Pucharu Świata w skokach narciarskich (5,88 mln widzów).
W zestawieniu dwudziestu najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo jedenaście miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów TVN oraz TVP2, a tylko jedno miejsce zajął Polsat.
Top 20 programów - wszyscy 4+ | |||||
Program | Stacja | Data | Godz. | AMR | SHR% |
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./ | TVP2 | 04-11-2013 | 20:45 | 7 129 628 | 44,72% |
TELEEXPRESS | TVP1 | 24-11-2013 | 17:00 | 5 931 878 | 39,52% |
PUCHAR SWIATA W SKOKACH NARCIARSKICH - SKROT | TVP1 | 24-11-2013 | 17:17 | 5 878 669 | 38,92% |
NA DOBRE I NA ZLE /SER.OBYCZ.POL./ | TVP2 | 27-11-2013 | 20:45 | 5 810 811 | 35,50% |
OJCIEC MATEUSZ /SER.KRYM.OBYCZ.POL./ | TVP1 | 14-11-2013 | 20:30 | 5 288 465 | 33,36% |
STUDIO SPORT | TVP1 | 24-11-2013 | 16:39 | 5 282 708 | 35,53% |
BARWY SZCZESCIA /SER.POL./ | TVP2 | 04-11-2013 | 20:07 | 4 688 579 | 29,68% |
FAKTY | TVN | 03-11-2013 | 19:00 | 4 679 446 | 28,61% |
PUCHAR SWIATA W SKOKACH NARCIARSKICH | TVP1 | 29-11-2013 | 17:12 | 4 607 107 | 36,71% |
MECZ TOWARZYSKI PILKI NOZNEJ /TRANSMISJA/ | TVP1 | 15-11-2013 | 20:31 | 4 495 883 | 30,14% |
SPORT /SERWIS SPORT./ | TVP1 | 24-11-2013 | 20:02 | 4 358 260 | 25,12% |
SZLACHETNA PACZKA /KRONIKA/ | TVP1 | 24-11-2013 | 16:52 | 4 355 720 | 29,70% |
WIADOMOSCI | TVP1 | 24-11-2013 | 19:30 | 4 144 201 | 24,76% |
JAKA TO MELODIA ? /TELETURNIEJ/ | TVP1 | 24-11-2013 | 18:39 | 3 661 167 | 23,13% |
KULISY SERIALU M JAK MILOSC | TVP2 | 18-11-2013 | 21:39 | 3 631 943 | 24,70% |
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./ | TVN | 03-11-2013 | 20:00 | 3 566 570 | 20,61% |
WYDARZENIA | Polsat | 11-11-2013 | 18:50 | 3 558 772 | 21,51% |
MARIA Z NAZARETU /SER.REL.NIEM.WLO./ | TVP1 | 29-11-2013 | 20:32 | 3 504 368 | 22,59% |
LISTY DO M. /FILM KOM.POL./ | TVN | 29-11-2013 | 20:03 | 3 400 433 | 22,97% |
MAM TALENT! / PROGR./ROZR./ | TVN | 30-11-2013 | 20:00 | 3 389 224 | 22,52% |
Wirtualnemedia.pl | |||||
Top 20 programów - wszyscy 16-49 | |||||
Program | Stacja | Data | Godz. | AMR | SHR% |
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./ | TVP2 | 25-11-2013 | 20:45 | 2 616 554 | 37,65% |
NA DOBRE I NA ZLE /SER.OBYCZ.POL./ | TVP2 | 27-11-2013 | 20:45 | 2 056 800 | 30,12% |
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./ | TVN | 03-11-2013 | 20:00 | 1 991 306 | 26,17% |
FAKTY | TVN | 24-11-2013 | 19:00 | 1 926 997 | 29,33% |
LISTY DO M. /FILM KOM.POL./ | TVN | 29-11-2013 | 20:03 | 1 884 012 | 32,04% |
PUCHAR SWIATA W SKOKACH NARCIARSKICH - SKROT | TVP1 | 24-11-2013 | 17:17 | 1 760 531 | 29,81% |
POJUTRZE /FILM DRAM.USA/ | Polsat | 11-11-2013 | 20:06 | 1 737 268 | 24,45% |
MECZ TOWARZYSKI PILKI NOZNEJ /TRANSMISJA/ | TVP1 | 19-11-2013 | 20:31 | 1 725 325 | 27,03% |
TELEEXPRESS | TVP1 | 24-11-2013 | 17:00 | 1 635 104 | 28,24% |
STUDIO SPORT | TVP1 | 24-11-2013 | 16:39 | 1 627 623 | 27,82% |
UGOTOWANI /REALITY SHOW POL./ | TVN | 24-11-2013 | 17:59 | 1 611 398 | 25,78% |
BARWY SZCZESCIA /SER.POL./ | TVP2 | 04-11-2013 | 20:07 | 1 548 207 | 24,93% |
OJCIEC MATEUSZ /SER.KRYM.OBYCZ.POL./ | TVP1 | 14-11-2013 | 20:30 | 1 497 831 | 23,16% |
LEKARZE /SER.OBYCZ.POL./ | TVN | 25-11-2013 | 21:29 | 1 487 451 | 23,52% |
PRZEPIS NA ZYCIE /SER.KOM.OBYCZ.POL./ | TVN | 10-11-2013 | 21:01 | 1 466 834 | 21,07% |
PROGNOZA POGODY | TVN | 03-11-2013 | 19:37 | 1 458 587 | 20,73% |
KUCHENNE REWOLUCJE /REALITY SHOW POL./ | TVN | 14-11-2013 | 21:31 | 1 443 300 | 24,14% |
MAM TALENT! / PROGR./ROZR./ | TVN | 02-11-2013 | 20:00 | 1 440 517 | 22,36% |
KULISY SERIALU M JAK MILOSC | TVP2 | 12-11-2013 | 21:42 | 1 432 684 | 21,88% |
PUCHAR SWIATA W SKOKACH NARCIARSKICH | TVP1 | 24-11-2013 | 13:06 | 1 428 421 | 26,34% |
Dołącz do dyskusji: Duże stacje tracą, małe zyskują. TVP1 wyprzedziła TVN