Dwie trzecie Polaków z telefonami stacjonarnymi to klienci TP
68 proc. Polaków korzystających z telefonii stacjonarnej to klienci Telekomunikacji Polskiej, którą kojarzy 95 proc. wszystkich osób w naszym kraju - wynika z badania PBS DGA. Stosunkowo mało popularne są usługi VoIP.
10,5 proc. Polaków ma w swoim domu tylko telefon stacjonarny, natomiast 41 proc. - zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy. 44 proc. osób korzysta tylko z telefonii mobilnej, natomiast 4,5 proc. - w ogóle nie ma telefonu.
Wśród operatorów telefonii stacjonarnej zdecydowanie najpopularniejsza jest Telekomunikacja Polska - kojarzy ją 94,5 proc. osób w naszym kraju. 49 proc. respondentów zna markę Netia, a 22 proc. - Dialog. Pozostałe firmy świadczące usługi w tym zakresie są zdecydowanie mniej rozpoznawalne - Tele2 kojarzy 4 proc. Polaków, NOM (Niezależnego Operatora Międzystrefowego) - 3,5 proc., UPC - 2,5 proc., natomiast GTS Energis i MNI - nieco ponad 1 proc. Prawie 3 proc. osób nie potrafi wymienić żadnego operatora telefonii stacjonarnej.
W grupie Polaków mających telefon stacjonarny 68 proc. to klienci Telekomunikacji Polskiej, a 40 proc. potrafi określić, z której konkretnie taryfy korzysta: 27 proc. osób wskazuje plan doMowy tp 60, 5,3 proc. - plan tp startowy, 3,5 proc. - plan tp przyjazny, 3 proc. - plan doMowy tp 300, natomiast 1 proc. - plan doMowy tp 1200. Z kolei 11,5 proc. respondentów używających telefonu stacjonarnego korzysta z usług Netii - 4,5 proc. wybiera taryfę Lepszy Telefon 35, a 2 proc. - Lepszy Telefon 50. Klientami Dialogu jest 7,5 proc. takich osób, przy czym 2,5 proc. wybrało Taryfę Familijną - Profil wygodny. Innych operatorów wymienia 12 proc. Polaków korzystających ze stacjonarnego łącza telefonicznego.
Przeciętny Polak używający telefonu stacjonarnego płaci 44,5 zł miesięcznego abonamentu - od 41 zł do 50 zł uiszcza z tego tytułu 28 proc. osób z tej grupy, od 21 zł do 30 zł - 26 proc., natomiast od 51 zł do 100 zł - 21 proc. Z kolei średnia wysokość rachunku za ostatnie trzy miesiące wynosi 70 zł. 40 proc. użytkowników stacjonarnych łączy telefonicznych deklaruje, że nie ma możliwości kontroli naliczanych rachunków u swojego operatora, podczas gdy istnienie tej opcji potwierdza co trzeci wśród tych respondentów. Natomiast przeciętna osoba korzystająca z usług innego operatora na zasadzie preselekcji w ostatnich 3 miesiącach zapłaciła 52 zł.
Jedynie 4,1 proc. Polaków mających telefon stacjonarny korzysta z technologii VoIP - 2,3 proc. robi to bez użycia komputera, 1,7 proc. - przez komputer, natomiast 0,1 proc. - przy pomocy kart zdrapek, pre-paidu lub numeru dostępu. 26 proc. osób korzystających z tych usług robi to codziennie, 36 proc. - 1-5 razy w tygodniu, a 15 proc. - 1-3 razy w miesiącu. Jakość połączeń w tej technologii jest oceniana - w skali od 1 do 5 - średnio na 3,75.
Polacy korzystający z telefonów stacjonarnych najczęściej wykonują połączenia lokalne - codziennie robi to co trzecia osoba, a 1-5 razy w tygodniu - co druga. Natomiast rozmowy międzystrefowe prowadzi codziennie tylko 3,6 proc. klientów telefonii stacjonarnej, 1-5 razy w tygodniu - 34 proc, a 1-3 razy w miesiącu - 25 proc. Połączenia międzynarodowe najczęściej (29,5 proc. wskazań) są realizowane rzadziej niż co pół roku albo w ogóle nie występują (29 proc deklaracji). Z kolei na telefony komórkowe dzwoni codziennie 5 proc. użytkowników telefonów stacjonarnych, 1-5 razy w tygodniu - 22 proc., natomiast 1-3 razy w miesiącu - 16,5 proc. Rzadziej na połączenia z numerami w sieciach mobilnych decyduje się co czwarta taka osoba, a nigdy - co piąta.
Bardzo rzadko łącze telefonii stacjonarnej jest używane do połączeń z internetem (dial-up) - nie częściej niż raz w roku robi to 24 proc. użytkowników tych sieci, a nigdy nie decyduje się na to aż 39 proc., przy czym 35,5 proc. trudno wyrazić swoją opinię w tej kwestii. Równie rzadko Polacy dzwonią z telefonów stacjonarnych na drogie numery typu 0-700, natomiast jedynie 0,2 proc. wysyła z tych urządzeń SMS-y. Ogółem 85 proc. osób z dostępem do stacjonarnego łacza telefonicznego wykorzystuje je do celów prywatnych, 13,5 proc. - zarówno w sprawach osobistych, jak i zawodowych, natomiast jedynie niespełna 1 proc. - tylko do celów służbowych - zazwyczaj sš to osoby prowadzące w miejscu zamieszkania własną działalność gospodarczą.
Badanie korzystania przez Polaków z telefonii stacjonarnej zostało przeprowadzone przez PBS DGA od 1 do 14 grudnia ubiegłego roku. Ankiety w formie indywidualnych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (PAPI) objęły reprezentatywną próbę gospodarstw domowych - 1602 osób w wieku 15 lat i powyżej.
Dołącz do dyskusji: Dwie trzecie Polaków z telefonami stacjonarnymi to klienci TP