Dyskonty umacniają pozycję na rynku handlu detalicznego
Tylko dyskonty nie odnotowały mniejszej liczby kupujących w pierwszym półroczu 2021 - wynika z badania Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Pierwsza połowa bieżącego roku przyniosła szereg zmian dla branży produktów z segmentu FMCG. Z danych Panelu GfK wynika, że kategorie spożywcze w pierwszym półroczu odnotowały wzrosły w wysokości 0,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku. Tak samo było w przypadku kosmetyków oraz produktów do pielęgnacji domu.
Oznacza to, że kiedy przez część pierwszego półrocza 2021 roku możliwy był częściowy powrót do tzw. „normalności”, nastąpiło wyhamowanie zakupów w handlu detalicznym.
O tym, że nabywcy częściej spożywają posiłki w lokach gastronomicznych, mogą świadczyć spadki w sprzedaży poszczególnych kategorii, np. świeżego mięsa (-10,2 proc.), paczkowanych wędlin (-4,7 proc.) lub świeżych warzyw (-4 proc.).
– 2020 rok zmienił nabywców, mieliśmy do czynienia z zupełnie innymi zwyczajami i trendami konsumenckimi. Trzeba jednak pamiętać, że te zmiany wynikały z konieczności. Nic więc dziwnego, że w pierwszym półroczu 2021 roku stopniowo wracamy do zachowań sprzed pandemii. Częściowe luzowanie obostrzeń sprawiło, że nabywcy już mniej powstrzymują się przed odwiedzaniem sklepów stacjonarnych, a także wrócili do lokali gastronomicznych czy korzystania z usług branży turystycznej - mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Dyskonty nie tracą
Jedynym kanałem sprzedaży, który podczas pandemii zbudował i umocnił lojalność oraz relacje z konsumentami są dyskonty. Tylko one nie odnotowały mniejszej liczby kupujących w pierwszym półroczu 2021.
Wyhamowanie w sprzedaży dotyczy także kanału online. Według danych Panelu GfK w pierwszej połowie bieżącego roku internetowe zakupy w kategorii FMCG spadły o 4,2 proc. w stosunku do zeszłego roku. Warto jednak pamiętać, że w porównaniu do pierwszych 6 miesięcy 2019 roku jest to wzrost o blisko 50 proc..
Dołącz do dyskusji: Dyskonty umacniają pozycję na rynku handlu detalicznego