E-commerce: co wydarzyło się w 2020 roku, jaki będzie 2021
Zaczynamy cykl podsumowań kończącego się roku w mediach i marketingu. Dziś przedstawiamy pierwszą część wypowiedzi o rynku e-commerce, analizują go menedżerowie czołowych wydawców i agencji.
Handel internetowy to jedna z branż, które skorzystały na epidemii koronawirusa. Zamknięcie większości sklepów niespożywczych wiosną i w listopadzie, a także obostrzenia sanitarne w działających lokalach handlowych spowodowały, że e-commerce stał się najwygodniejszą, a w przypadku niektórych branż jedyną, formą zakupów. Do e-sprzedaży musiały przekonać się nawet te firmy handlowe, które wcześniej w ogóle jej nie prowadziły.
Widać to w statystykach GUS-owskich. W październiku br. e-commerce stanowił już 7,3 proc. wartości rynku sprzedaży detalicznej, wobec 5,6 proc. w styczniu i lutym br. W kwietniu w czasie lockdownu ten udział wyniósł rekordowe 11,9 proc.
Co o rynku e-commerce w 2020 roku sądzą menedżerowie czołowych wydawców i agencji z tej branży? Zapraszamy do pierwszej części podsumowania.
Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group
Trend roku/Człowiek roku
Wydarzeniem roku był debiut giełdowy Allegro. Mam nadzieję, że będzie to impulsem dla dalszego dynamicznego rozwoju branży e-commerce w Polsce. Allegro zdecydowanie wzmocniło się również personalnie, co pozytywnie wpłynie na całość branży podnosząc jej konkurencyjność.
Jak pandemia wpłynęła na branżę?
Wbrew pozorom, wpływ pandemii na naszą branżę był niejednoznaczny. O ile usługi związane z e-commerce faktycznie miały bardzo dobry okres, to tradycyjne wydatki reklamowe, szczególnie w pierwszym półroczu, były pod ogromną presją, notując historyczny pierwszy spadek w historii.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Producenci, którzy funkcjonują wielokanałowo, będą musieli zmierzyć się ze zmianą sposobu myślenia o e-commerce. Wejście Amazon do Polski jest w zasadzie przesądzone, a to spowoduje konieczność przebudowy wielu elementów strategii komercyjnej. Nie będzie możliwości pominięcia e-commerce w planach strategicznych. Amazon znajdzie się na radarze klientów B&M (brick and mortar), co wymusi konieczność zaawansowanej koordynacji całości go to market każdego liczącego się producenta.
Rosnące koszty akwizycji ruchu. Polska wciąż jest relatywnie niedroga w porównaniu z rynkami zachodnimi, ale wzrost penetracji e-commerce oraz rosnąca konkurencja będą z czasem wymuszały zmianę strategii monetyzacji ruchu w kierunku retencji oraz life time value.
Wzrost cen usług developerskich. Już w 2020 roku obserwowaliśmy wzrost presji płacowej, nic nie wskazuje, aby miało się to zmienić w nadchodzącym roku. Spowoduje to nieuchronne podwyżki cen usług - nie tylko w zakresie nowych projektów, ale również usług utrzymaniowych. Innymi słowy, jeśli planujesz rozwój - rób to szybko.
Karol Kamiński, dyrektor zarządzający AdRetail w Grupie Interia.pl
Wydarzenie roku
Zapewne grubym nietaktem byłoby zignorowanie wielu wydarzeń i trendów tego wybitnie zaskakującego roku i w związku z tym jestem zmuszony podać kilka takich wydarzeń:
COVID-19 – bezprecedensowy, wielowymiarowy wpływ pandemii na większość sfer życia oraz biznesu. W świecie marketingu, mediów i reklamy objawiający się ponadprzeciętnym wzrostem e-commerce, rozwojem narzędzi do wideokonferencji oraz eventów online, czy wykolejeniem niektórych rynków (np. reklama kinowa, narzędzia wspierające city mobility itp.).
Black Lives Matter – niespełna 9 minut, które zmieniło świat, zagotowało internet i zaowocowało wieloma akcjami angażującymi użytkowników z całego świata.
Strajk Kobiet i fala protestów także w niespotykanej dotychczas skali w świecie online, mająca wpływ na sferę reklamową, identyfikacji online oraz aktywność wielu marek w social media.
Debiut Allegro na GPW – długo wyczekiwane wydarzenie, które ziściło się z wielką pompą, gigantyczną kapitalizacją i póki co, chwiejną wyceną.
Przejęcie Grupy Interia przez Polsat - duże wydarzenie zamykające serię spekulacji z przełomu 2019/2020, mające bez wątpienia duży wpływ na polski rynek mediowy, z dużym potencjałem na przeszacowanie układu sił na podium najbardziej zasięgowych grup internetowych w Polsce.
„Cyberpunk” i PlayStation 5 - idealna para premier na rynku dynamicznie rozwijającego się gamingu. z mocnym polskim akcentem i zapewne kolejnym thrillerem na rynku akcji. W roli głównej, naturalnie, CD Projekt.
Trendy roku / Jak pandemia wpłynęła na branżę
W zależności od obszaru i branży można zidentyfikować wiele istotnych trendów, które charakteryzowały rok 2020:
• dalszy wzrost popularności i przychodów serwisów streamingowych (Spotify, Netflix, CDA, Player) oraz premiery nowych platform jak np. Disney+ i HBO Max.
• rozwój obsługi klienta w modelu e-wizyt oraz e-porad,
• wzrost znaczenia reklam video oraz kolejne miesiące aktywności reklamodawców potwierdzające efektywność sprzedaży przy wykorzystaniu video,
• pogłębiające się zaangażowanie użytkowników w contentowy format „live video” oraz „short video”, ze spodziewanym po poprzednim roku mega boomem na aplikację TikTok (ponad 800 mln użytkowników na świecie i ponad 4 mln w Polsce), z chwilą grozy w postaci zagrożenia zbanowaniem plikacji w Stanach Zjednoczonych,
• wysoki udział sprzedaży aut elektrycznych pomimo kryzysu branży
• dalszy rozwój udziału voice search w wyszukiwaniach oraz wzrost znaczenia interfejsów głosowych w UX wielu narzędzi cyfrowych,
• ciąg dalszy wzrostu algorytmów machine learning oraz znaczenia procesów agregowania i przetwarzania danych w planowaniu działań biznesowych, nie tylko internetowych,
• rozwój branży mar-tech, dostarczającej coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane narzędzia wspierająca procesy marketingowe.
Jednak z perspektywy branży internetowej wydaje się, że trendem, który może okazać się największym katalizatorem gospodarek w kolejnych latach, jest szeroko rozumiany i ponadprzeciętny boost e-commerce. Pandemia okazała się rozpędowym kopniakiem dla wielu branż, które odebrały przyspieszoną lekcję z e-sprzedaży pod presją globalnego kryzysu.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
1. Planowanie strategiczne biznesów w czasach dużej nieprzewidywalności - rok temu, w najbardziej śmiałych prognozach na 2020, nikt nie miał szans przewidzieć turbulencji, z którymi przyszło zderzyć się niejednej branży. Dzisiaj, bogatsi o nową wiedzę, musimy planować działania, biorąc pod uwagę takie aspekty, jak wpływ pracy zdalnej na performance biznesów czy wpływ rozwoju e-commerce na tradycyjną sprzedaż detaliczną.
2. Częścią tego punktu jest wyzwanie i pilna potrzeba dostosowania biznesów do sprzedaży online oraz logistyki i procesów wymaganych w modelu e-commerce – to jedno z największych wyzwań dla wielu firm, dla których nowa sytuacja może oznaczać „być albo nie być”.
3. Amazon.pl - długo wyczekiwane, ale nieuchronne i już w zasadzie potwierdzone wejście światowego Behemota na polski rynek, czyli starcie tytanów na szczycie polskiego e-commerce i wyzwanie dla całego sektora. Szykujcie popcorn!
4. First-party data - wzrost znaczenia danych własnych i rozwiązań alternatywnych względem dotychczas stosowanych metod opartych na third-party cookie. Kolejny rok będzie ciekawym okresem postępujących dostosowań, które mają pozwolić rynkowi odnaleźć się w nowej sytuacji w roku 2022 i zabezpieczyć strategie działań marketingowych wykorzystujących remarketing, audience buying, czy lookalike targeting.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Answear.com, Merlin Group, Unity Group, K2 Precise, Shoper i Whites
1 2
Dołącz do dyskusji: E-commerce: co wydarzyło się w 2020 roku, jaki będzie 2021
Czy na tym polega przyszłość ecommerce, aby jak na ulicy odbijać się od Żabki i Biedronki, bo inne sklepy zostały już zaorane? Chyba nie.
Otwórz chłopie własną działalność, wejdź na Allegro i pokaż, na co cię stać... Wtedy pogadamy...