E.Leclerc stawia na ekologię, zero waste oraz własną aplikację
Sieć handlowa E.Leclerc zaprezentowała listę zobowiązań, jakie podejmie w kierunku zrównoważonego rozwoju. Główne założenia planu obejmują ograniczanie plastiku, promowanie ekologicznych produktów czy wdrażanie opcji pakowania produktów w opakowania klientów. Sieć zapowiedziała także m.in. własną aplikację mobilną, która w wersji pilotażowej ma ruszyć jeszcze w tym roku.
Działania E.Leclerc mają na celu poprawę jakości dostarczanych klientom produktów, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska naturalnego. Zobowiązania nawiązują do trendów konsumenckich związanych ze zdrowym stylem życia i ekologią. Jak wynika z danych agencji badawczej Nielsen z czerwca 2019 r. już blisko 40 proc. Polaków zwraca uwagę na to, czy produkt, który kupują jest ekologiczny.
- Uważamy, że rolą odpowiedzialnego producenta i dystrybutora żywności jest oferowanie swoim klientom szerokiej gamy produktów. Zależy nam, by minimalizować wpływ produkcji żywności na środowisko. Chcemy wspierać dobre praktyki w tym zakresie i oferować naszym klientom coraz większy wybór - mówi Jean-Philippe Magré, prezes E.Leclerc Polska.
Lista zobowiązań marek własnych E.Leclerc dla zrównoważonego rozwoju przedstawia się następująco. Po pierwsze to dbałość o zróżnicowaną dietę klientów sieci. - Rolą odpowiedzialnego dystrybutora żywności jest informowanie klientów o zdrowie diecie - przekonywał podczas prezentacji dokumentu Jacek Stachoń, development manager Scamark Polska, Grupa E.Leclerc Polska.
Kolejne zobowiązanie dotyczy promocji ekologicznych artykułów spożywczych - do końca br. asortyment eko marki własnej Bio Village będzie liczył już 250 produktów. Sieć będzie także promować ekologiczne środki chemiczne, a także ograniczać dodatki stosowane w żywności. W przyszłym roku grupa zakończy proces usuwania ze składów produktów marki własnej barwników, które przy nadmiernym spożyciu mogą negatywnie wpływać na zdrowie.
Detalista chce także promować polskich producentów - obecnie dystrybuuje 37 produktów oznaczonych znakiem "Produkt polski". Do końca 2020 roku ta liczba jeszcze się podwoi.
E.Leclerc ograniczy użycie oleju palmowego. - Wszędzie tam gdzie to możliwe, wymienimy je na inny składnik - zapewniają władze sieci. Do tej pory wycofano ten składnik z 13 artykułów, natomiast do 2022 r. kolejne 20 zostanie oznaczonych certyfikatem, potwierdzającym użycie oleju palmowego pozyskiwanego z poszanowaniem środowiska naturalnego. Z ekologią wiąże się też kolejny postulat - ograniczenia użycia plastiku oraz masy opakowań.
Sieć wycofa się także ze stosowania w produktach marek własnych jaj z chowu klatkowego.
Do 2020 r. papiery toaletowe, ręczniki papierowe czy chusteczki otrzymają certyfikat FSC (Forest Stewardship Council) – odpowiedzialnej gospodarki leśnej.
Uzupełnieniem zobowiązań jest program pilotażowy realizowany w dwóch sklepach E.Leclerc związany z ograniczeniem zużycia opakowań. W ramach projektu promującego postawę zero waste w placówkach w Radomiu i Łodzi klienci mogą pakować produkty sprzedawane na wagę do własnych pojemników.
E.Leclerc chce rozwijać e-commerce, w tym roku aplikacja
Władze E.Leclerc w czasie spotkania z dziennikarzami zapowiedziały wprowadzenie własnej aplikacji mobilnej, która będzie posiadać funkcjonalności niedostępne w innych sieciach handlowych. Szczegółów projektu na razie nie zdradzono. Wiadomo jednak, że pilotaż aplikacji ma ruszyć jeszcze w tym roku, a docelowo ma zostać uruchomiona w roku 2020.
Detalista pochwalił się także, że już 3 proc. łącznych obrotów sklepów generowanych jest przez e-commerce. W niektórych miastach, np. Warszawie, odsetek ten jest jeszcze wyższy. Sprzedaż w internecie prowadzi 13 z 47 placówek sieci, jednak jak zapewniała Edyta Tkaczyk, kierująca sklepem E.Leclerc Lublin, plany są ambitne. Sieć chce docelowo uruchomić sprzedaż internetową przy wszystkich swoich sklepach. Wyzwanie stanowi jednak logistyka (dostarczanie produktów świeżych) oraz przyzwyczajenia konsumentów (którzy oczekują, ze zakupy będą dostarczone "pod drzwi").
Wyzwaniem może być również rentowność, bo w nie każdym sklepie jest równe zapotrzebowanie klientów na zakupy online. Firma na razie testuje różne rozwiązania i pracuje nad wypracowaniem spójnego, opłacalnego modelu działalności w e-commerce.
Zapytany o rozwój konceptu kas samoobsługowych, Jean-Philippe Magré, prezes E.Leclerc Polska, ocenił, że docelowo sieć nie zamierza całkowicie zamykać tradycyjnych kas. Samodzielna obsługa ma być tylko dodatkiem. Większym wyzwaniem za to, jak stwierdził Magré, jest utrzymanie załogi i ograniczanie rotacji, zwłaszcza kasjerek i kasjerów.
Grupa E.Leclerc działa w Polsce od 1995. Firma zarządza obecnie w Polsce siecią 47 hiper- i supermarketów, które działają na terenie 15 województw. Obecnie firma zatrudnia ponad 5000 pracowników. W roku 2018 E.Leclerc osiągnął obroty w wysokości 2,91 mld złotych. Grupa E.Leclerc współpracuje także z regionalną siecią supermarketów FRAC, która ma swoje placówki m.in. w Rzeszowie i Warszawie.
Dołącz do dyskusji: E.Leclerc stawia na ekologię, zero waste oraz własną aplikację