eSky ze wzrostem sprzedaży o 34 proc., MCI zainwestuje 158 mln zł w 55 proc. akcji
Fundusz MCI.PrivateVentures FIZ należący do notowanego na giełdzie MCI Capital zawarło umowę kupna 55 proc. akcji internetowej platformy turystycznej eSky. - Dzięki inwestycji ze strony MCI pozyskamy środki na realizację naszych kolejnych strategicznych celów, w tym znaczną automatyzację procesów z obszaru obsługi klienta, zwiększenie świadomości marki eSky na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oraz transformację w wiodącego gracza na rynku dynamicznego pakietowania - zapowiada Łukasz Habaj, prezes Grupy eSky.
Na mocy zawartej umowy MCI.PrivateVentures FIZ nabędzie od pozostałych stron umowy 5,26 mln akcji eSky za łączną cenę 137,7 mln zł i obejmie 764,5 tys. nowo wyemitowanych akcji za 20 mln zł.
W komunikacie giełdowym MCI Capital zaznaczono, że z uwagi na określone w umowie mechanizmy ustalenia ceny za nabycie i objęcie akcji spółki przez fundusz, ostateczne wartości tych cen będą znane po spełnieniu określonych umową warunków zawieszających.
W wyniku realizacji objętych umową transakcji fundusz będzie posiadał akcje spółki stanowiące 55 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu.
Jak podano, MCI.PrivateVentures FIZ działa na rzecz subfunduszu MCI.EuroVentures 1.0. MCI ASI posiada 99,22 proc. ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych subfunduszu MCI.EuroVentures 1.0.
Czechowicz: będzie długoterminowy trend wzrostowy w cyfrowej turystyce
- MCI od ponad 20 lat jest aktywnym inwestorem branży digital travel i transportowej. Byliśmy lub jesteśmy inwestorami w takich spółkach jak Travelplanet, Invia, Travelata i Tatilbudur oraz Gett. COVID przyśpieszył transformację cyfrową w branży turystycznej, więc najnowszą inwestycją wpisujemy się w ten trend. Warte podkreślenia jest także to, że jesteśmy w przededniu długoterminowego trendu wzrostowego w sektorze cyfrowej turystyki - komentuje w komunikacie prasowym Tomasz Czechowicz, prezes MCI Capital.
Z kolei Michał Górecki, senior investment director w MCI Capital, podkreśla, że Grupa eSky nie tylko jest liderem rynku biletów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej, lecz także jest obecna w ponad 60 krajach z całego świata.
- Pomimo, że pandemia bardzo silnie uderzyła w cały przemysł lotniczy, to dzięki zaangażowaniu zarządu i właścicieli, spółka wychodzi z tego okresu silniejsza niż wcześniej. Chcemy wesprzeć zarząd w strategii budowania globalnego „market challengera” w oparciu o przewagę technologiczną i jakość serwisu oferowanego dla klienta. Planujemy dalsze umacnianie pozycji spółki, zarówno poprzez przejęcia jak i dynamiczny wzrost organiczny - zapowiada Górecki.
Z inwestycji w eSky wyszły Syntaxis i Wirtualna Polska
- Nasze wzajemne relacje z MCI Capital sięgają 2012 roku. Wnikliwie obserwowaliśmy efekty działań funduszu w sektorze e-commerce & IT, w którym się specjalizuje, i widzieliśmy, że potrafią dynamicznie budować wartość inwestycji poprzez odpowiednie wsparcie dla zarządów swoich spółek - komentuje Łukasz Kręski, przewodniczący rady nadzorczej Grupy eSky.
Przypomina, że wcześniej w firmę zainwestowały inne fundusze. - Mamy pozytywne doświadczenia ze współpracy z sektorem PE/VC. Wychodzący obecnie ze spółki Syntaxis, który zainwestował w eSky w 2014 roku, zrealizuje w tej transakcji znaczące zyski. Przeszliśmy razem bardzo trudny okres i udowodnili, że są dobrym partnerem - zapewnia.
- Jednocześnie udało się ułożyć pozytywne relacje z Wirtualną Polską, której opcja put zgodnie z zawartą w grudniu 2021 r. ugodą, została w całości zrealizowana - dodaje. Na mocy umowy Wirtualna Polska za 6,3 proc. akcji eSky otrzymała 23 mln zł.
- Jako założyciele kontrolujący 45 proc. akcji, pozostajemy po transakcji we władzach spółki w roli stałych członków operacyjnych Rady Nadzorczej. Naszym celem wspólnie z MCI i zarządem spółki jest wsparcie eSky w rozwoju na całym świecie - zapowiada Łukasz Kręski.
eSky zaiwnestuje w automatyzację i ekspansję zagraniczną
W komunikacie podano, że w ub.r. łączna sprzedaż Grupy eSky (total transaction value) zwiększyła się o 34 proc. do 1,6 mld zł. Ponad połowę sprzedaży firma zrealizowała w Europie, przy czym udział sprzedaży w Europie Zachodniej wyniósł 38 proc., a w Europie Środkowo-Wschodniej - 26 proc.
W USA wyniki sprzedażowe Grupy eSky wzrosły o 54 proc. i stanowiły już ok. 11 proc. łącznej sprzedaży.
- Grupa eSky wykorzystała niesprzyjającą sytuację na rynku związaną z pandemią do umocnienia swojej pozycji, oraz znaczącej poprawy efektywności. 2021 rok, na poziomie zysku operacyjnego, spółka zamknęła z wynikiem prawie dwukrotnie lepszym niż w rekordowym 2019 roku. Dotychczasowa strategia ekspansji międzynarodowej odegrała zatem kluczową rolę w umocnieniu naszej pozycji - podkreśla Łukasz Habaj, prezes Grupy eSky.
W ciągu czterech ostatnich lat platforma eSky, oferująca głównie rezerwację i kupno biletów lotniczych i miejsc w hotelach pojawiła się w 45 krajach, m.in. z Afryki (Maroko, Kenia, Egipt, czy Nigeria) oraz regionu Azji i Pacyfiku (Hong-Kong, Malezja, czy Singapur).
- Dzięki inwestycji ze strony MCI pozyskamy środki na realizację naszych kolejnych strategicznych celów, w tym znaczną automatyzację procesów z obszaru obsługi klienta, zwiększenie świadomości marki eSky na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oraz transformację w wiodącego gracza na rynku dynamicznego pakietowania - zapowiada Łukasz Habaj.
Dołącz do dyskusji: eSky ze wzrostem sprzedaży o 34 proc., MCI zainwestuje 158 mln zł w 55 proc. akcji
Od dłuższego czasu mnie to zastanawia