Europejski rynek reklamy online rośnie dwucyfrowo, w Polsce o 14,6 procent
Według raportu Adex Benchmark 2016 - przygotowanego przez IAB Europe - w ubiegłym roku wydatki na reklamę online na starym kontynencie wzrosły do 41,8 miliarda euro. We wszystkich europejskich krajach zanotowano wzrosty, Polska znalazła się w środku stawki z wynikiem 14,6 procent.
W ub.r. wartość reklamy online na rynku europejskim zamknęła się kwotą 41,8 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku na poziomie 12,2 proc. Podobnie jak przed rokiem reklama internetowa pod względem wydatków pokonała telewizję i pozostałe kanały komunikacji.
Najwięcej wydano w 2016 roku na reklamę online w Wielkiej Brytanii - 14.2 mld euro, Niemczech - 5.9 mld euro, Francji - 4.2 mld euro, Rosji - 2,6 mld euro i we Włoszech - 2,3 mld euro.
Na liście krajów z największymi wzrostami znalazły się Rumunia (36,9 proc.), Słowenia (33,2 proc.) oraz Irlandia (31,4 proc.). Na większości rynków zanotowano dwucyfrowy wzrost wydatków, a Polska znalazła się pod tym względem na 11. miejscu z wynikiem na poziomie 14,6 proc. - do 3,6 mld zł (866 mln euro).
W 2016 roku display (reklama graficzna) po raz kolejny wyprzedził pozostałe kategorie pod względem tempa rozwojowego – jego dynamika wzrostu wyniosła 13,8%, a wartość prawie 16 mld euro. W Polsce dynamika tego formatu to 18%, a jego udział w torcie reklamowym online przekroczył 50%.
Marketing w wyszukiwarkach (SEM) pozostaje w dalszym ciągu na arenie europejskiej największą kategorią reklamy online pod względem przychodów o dynamice 12,9% oraz wartości rynku 19,1 mld euro. W Polsce – podobnie jak w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej - SEM znajduje się na drugim miejscu formatów reklamowych. Jego dynamika nad Wisłą wyniosła 9%.
Siłą napędową wzrostu rynku reklamowego online była w 2016 roku reklama mobilna z dynamiką ponad 50% (w Polsce 64%), przy czym w niektórych krajach przekroczyła ona 100%. Wartość reklamy display na urządzeniach mobilnych osiągnęła 5,4 mld euro i stale rośnie. Zwiększył się także jej udział w całym rynku reklamy display i wynosi 33,3%, przy czym dynamika wzrostu osiągnęła w 2016 roku 53,3%.
Jeśli chodzi o poszczególne kraje europejskie display najbardziej urósł w Irlandii, Słowenii i Rumuni, w Polsce nastąpił wzrost o 17,6 proc. Natomiast najwyższe wzrosty w segmencie SEM osiągnięto w Słowenii, Szwecji i Rumunii, a Polska znalazła się na końcowych miejscach listy z wynikiem 9 proc.
W zakresie rozwoju reklamy wideo największy wzrost zasięgu tego formatu zanotowano w Szwajcarii, Belgii i Bułgarii, nasz kraj znalazł się w tej statystyce na 6. miejscu od końca.
- W 2016 roku kraje Europy Centralnej i Wschodniej bardziej niż kiedykolwiek przyczyniły się do wzrostu branży w Europie. Osiem krajów w regionie odnotowało wzrost powyżej 15%. Polska, Czechy i Turcja należą do liderów reklamy mobilnej i wideo. Równocześnie dojrzałe rynki Europy Zachodniej są w dobrej kondycji – Wielka Brytania i główne rynki nordyckie przewyższają średnią europejską mimo i tak wysokiego poziomu wydatków na reklamę online w przeliczeniu na jednego mieszkańca - komentuje Qingzhen Chen, starszy analityk, IHS Markit.
Informacje na temat analizy AdEx Benchmark
Analiza porównawcza AdEx Benchmark przeprowadzana przez IAB Europe dzieli rynek reklamy online na trzy kategorie: reklama graficzna (Display), wyszukiwanie (Search) oraz ogłoszenia i katalogi (Classifieds and Directories). U podłoża wzrostu tych formatów reklamy online leży zmiana preferencji użytkowników co do urządzeń, z których korzystają, oraz zmieniające się wzorce konsumpcji.
Dane zostały opracowane przez IAB Europe na podstawie informacji przekazanych przez krajowe oddziały IAB w Europie. Dane są następnie przetwarzane i poddawane analizie przez IHS Markit. Raport zawiera informacje za 2016 r. o wielkości i wartości rynku dla następujących krajów: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Słowenia, Rumunia, Rosja, Hiszpania, Słowacja, Serbia, Turcja, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dane uwzględniają rok kalendarzowy 2016 od stycznia do grudnia. Pierwsza analiza AdEx Benchmark została opracowana w roku kalendarzowym 2006, a aktualny raport jest jedenastym z kolei. Display uwzględnia banery na komputerach PC i urządzeniach mobilnych, rich media i formaty wideo.
Dołącz do dyskusji: Europejski rynek reklamy online rośnie dwucyfrowo, w Polsce o 14,6 procent