Facebook w Polsce ma większy zasięg proc. niż globalnie, WhatsApp, Instagram i Snapchat wyprzedziły Twittera i Netflixa
W Polsce korzystanie z Facebooka deklaruje większa część internautów w wieku 16-54 lat niż w skali globalnej, natomiast w przypadku WhatsAppa, Instagrama, Twittera, Netflixa i LinkedIn - zdecydowanie mniejsza. W ostatnich latach duże wzrosty popularności w Polsce osiągnęły WhatsApp, Instagram i Snapchat, a spadek zanotował YouTube.
Według badania Wave zrealizowanego przez UM w 78 krajach z całego świata korzystanie z Facebooka przynajmniej raz dziennie zadeklarowało 45,7 proc. internautów w wieku 16-54 lat, natomiast w Polsce jest to 59,6 proc.
Inaczej jest w przypadku kilku mniej popularnych platform społecznościowych, które zdecydowanie wyższe wyniki zanotowały globalnie niż w naszym kraju. I tak na WhatsAppa zagląda codziennie 38,5 proc. internautów z całego świata i 11,4 proc. w Polsce, na Instagram - odpowiednio 17,2 i 8,4 proc., na Twittera - 15 i 4,6 proc., na Netflix - 9,8 i 2,6 proc., na LinkedIn - 6,1 i 1,8 proc., a na Periscope - 2,4 i 0,4 proc.
Z kolei YouTube i Snapchat mają podobną popularność globalnie i w Polsce.
Przez ostatnie cztery lata nieco zmalała w Polsce popularność YouTube’a (odsetek internautów korzystających z niego codziennie spadł z 43,9 do 37,3 proc.), natomiast wyniki Facebooka oscylują wokół 60 proc., a Twittera - wokół 5 proc.
Ogromne wzrosty osiągnęły WhatsApp (z zera do 11 proc.) i Instagram (z 1,8 do 8,4 proc.), które parę lat temu przejął Facebook. Z poziomu zerowego wzrosła też populatność Snapchata (do 6 proc.), Netflixa (do 2,6 proc.) i Periscope (do 0,4 proc.).
Większość platform społecznościowych najwięcej użytkowników ma wśród młodszych internautów. Największe różnice między różnymi grupami wiekowymi są w przypadku Snapchata: codzienne korzystanie z niego deklaruje 17,3 proc. użytkowników w wieku 16-24 lat i po 1-4 proc. w starszych grupach wiekowych.
Inaczej jest na Twitterze, który wśród internautów w wieku 16-24 lat ma tylko 1,8 proc. zasięgu codziennego, wśród tych mających 25-34 lat - 7,7 proc., a wśród starszych - 3,7-3,9 proc.
Natomiast WhapsApp i Netflix mniej popularne są wśród najmłodszych i najstarszych użytkowników, a bardziej - wśród tych w wieku 25-44 lat.
I Facebook, i YouTube przez największą część ich polskich użytkowników są uważane za mające wpływ na opinię światową oraz odzwierciedlające globalną kulturę i wpływające na nią. O Facebooku dużo więcej mówi się wśród znajomych, portal jest też uznawany za dużo bardziej wyróżniający się niż YouTube.
Za to ten drugi portal zdaniem nieco większej części jego polskich użytkowników niż w przypadku Facebooka szanuje ich prywatność.
Snapchat jest postrzegany przez jego polskich użytkowników za bardziej pozytywną i zabawną platformę, wyróżniającą się i wzbudzającą więcej dyskusji niż Instagram. Ten drugi ma natomiast wizerunek miejsca bardziej aroganckiego, ale też rozumiejącego potrzeby i szanującego prywatność internautów.
Badania z serii Wave są przeprowadzane na zlecenie domu mediowego UM reprezentatywnej próbie respondentów w wieku od 16 do 54 lat, będących aktywnymi użytkownikami internetu (korzystają z medium codziennie lub prawie codziennie). Na każdym z rynków, w każdej fali badania bierze udział minimum 500 respondentów. Ostatnia fala badania, zrealizowana w lutym br., objęła łącznie 52 326 respondentów z 78 krajów świata, co przekłada się na reprezentatywną grupę 1,5 mld aktywnych internautów w wieku 16-54 lat.
Dołącz do dyskusji: Facebook w Polsce ma większy zasięg proc. niż globalnie, WhatsApp, Instagram i Snapchat wyprzedziły Twittera i Netflixa
https://pl.wikipedia.org/wiki/Luddyzm