Gazety 12 proc. mniej z reklam. „Fakt”, „Metro” i DGP najbardziej w dół
W kwietniu br. cennikowe wpływy reklamowe polskich gazet były 12,3 proc. niższe niż rok wcześniej. „Fakt”, „Metro” i „Dziennik Gazeta Prawna” zarobiły po ponad 20 proc. mniej, za to „Przegląd Sportowy” - aż 70 proc. więcej.
Z danych Kantar Media (poprzednia nazwa: Expert Monitor) przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że w kwietniu br. o 12,3 proc. zmniejszyły się w skali roku cennikowe przychody reklamowe gazet liczone bez autopromocji. Z uwzględnieniem autopromocji ten spadek wyniósł 10 proc.
Cennikowo gazety w kwietniu zarobiły z reklam 167,7 mln zł, przy czym rzeczywiste wpływy, po odjęciu rabatów, były z pewnością zdecydowanie niższe. We wcześniejszych trzech miesiącach cennikowe przychody reklamowe dzienników według Kantar Media wyniosły bowiem 458 mln zł (zobacz szczegóły), tymczasem Agora faktyczną wysokość tych przychodów oszacowała na 120 mln zł, czyli prawie trzy czwarte mniej (więcej na ten temat).
>>> Rynek prasowy w Polsce w I kw.: wszystkie gazety straciły
W kwietniu „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) cennikowo zarobił z reklam o równo 25 proc. mniej niż rok wcześniej, bezpłatne „Metro” (Agora) - o 25,4 proc. mniej, a „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) - o 20,2 proc. mniej. Wpływy reklamowe liderującej w segmencie „Gazety Wyborczej” spadły o 10,9 proc., „Super Expressu” (Murator) - o 8,6 proc., a „Polski” (Polskapresse) - o 2,3 proc.
Za to „Przegląd Sportowy” (Ringier Axel Springer Polska) zarobił z reklam aż 72,2 proc. więcej niż przed rokiem. Podwyższenie cennika reklamowego gazety jest z pewnością związane ze zbliżającym się Euro 2012. „PS” już w marcu zaczął serię książek „11 Wspaniałych” o najlepszych piłkarzach świata (więcej na ten temat), a niedawno w specjalnym wydaniu przedstawił naszą reprezentację (więcej o tym).
>>> „Gazeta Wyborcza” cały czas najchętniej czytana
Z kolei wpływy reklamowe „Rzeczpospolitej” (Presspublica) wzrosły w skali roku o 4 proc., a „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) - o 3 proc. Natomiast bezpłatne „Echo Miasta” (Polskapresse) zarobiło z reklam 18,6 proc. więcej.
Cennikowe wpływy reklamowe gazet (bez autopromocji) | ||
IV.2012 | IV.2011 | |
Gazeta Wyborcza | 50 326 547 zł | 56 456 300 zł |
Polska | 25 819 736 zł | 26 436 916 zł |
Fakt | 15 905 725 zł | 21 195 678 zł |
Rzeczpospolita | 14 198 172 zł | 13 650 935 zł |
Super Express | 10 277 988 zł | 11 244 967 zł |
Metro | 6 345 281 zł | 8 505 085 zł |
Dziennik Gazeta Prawna | 6 279 295 zł | 7 868 224 zł |
Echo Miasta | 4 076 285 zł | 3 436 398 zł |
Puls Biznesu | 3 760 110 zł | 3 651 416 zł |
Przegląd Sportowy | 3 167 237 zł | 1 838 988 zł |
monitorowane tytuły razem | 167 741 299 zł | 191 244 853 zł |
monitorowane tytuły razem - z autopromocją | 184 276 364 zł | 204 650 204 zł |
monitorowane tytuły razem - autopromocja | 16 535 065 zł | 13 405 351 zł |
Dołącz do dyskusji: Gazety 12 proc. mniej z reklam. „Fakt”, „Metro” i DGP najbardziej w dół