Google znosi opłaty na platformie Shopping. Pomoc dla sprzedawców w kryzysie koronawirusa
Google zapowiedział, że zniesie opłaty ponoszone przez sprzedawców których oferty są obecne w porównywarce cen Google Shopping. Dzięki temu firmom ma być łatwiej dotrzeć do klientów, zaś internautom wyszukać w internecie potrzebne produkty. W ten sposób Google chce pomóc w kryzysie koronawirusa, na początku opłaty zostaną zlikwidowane w Stanach Zjednoczonych.
Porównywarka cen Google Shopping została uruchomiona w 2012 r., rok później pojawiła się także na polskim rynku pod nazwą Zakupy Google.
Platforma prowadzona przez Google pozwala internautom na wygodne przejrzenie ofert sklepów internetowych oferujących konkretny asortyment towarów. Z kolei sprzedawcy otrzymują większe szanse na dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów.
Sprzedawcy bez opłat
Teraz Google zapowiedział że zamierza zrezygnować z opłat ponoszonych przez sprzedawców z tytułu ich obecności w Google Shopping. Poinformował o tym na firmowym blogu Bill Ready, szef działu Commerce w amerykańskim koncernie.
Bill Ready wyjaśnił, że szerząca się pandemia koronawirusa postawiła w trudnej sytuacji między innymi branżę handlową w większości regionów świata. Wiele stacjonarnych sklepów musiało przerwać swoją tradycyjną działalność i przenieść swoją działalność do sieci. Z kolei klienci coraz częściej poszukują w internecie możliwości zakupu różnych towarów, także tych będących produktami pierwszej potrzeby.
Google zapowiedział, że począwszy od ostatniego tygodnia kwietnia 2020 r. opłaty dla sprzedawców obecnych w porównywarce cen zostaną stopniowo zniesione. Mają to dotyczyć wszystkich firm niezależnie od tego czy reklamują się one w jakiś inny sposób w ekosystemie Google.
Według planu obecni uczestnicy platform Merchant Center oraz Shopping Ads nie będą musieli podejmować dodatkowych kroków aby uniknąć opłat, bowiem zostaną one automatycznie zablokowane. Z kolei nowi użytkownicy tych programów w niedalekiej przyszłości otrzymają narzędzia pozwalające na zniesienie opłat.
Google zapowiada, że nowe rozwiązanie zacznie funkcjonować najpierw na rynku w Stanach Zjednoczonych, natomiast w innych krajach zostanie wprowadzone przed końcem 2020 r.
Kontrowersyjna porównywarka
Platforma Google Shopping z racji swojej charakterystyki budziła w przeszłości sporo kontrowersji. W 2017 r. Komisja Europejska nałożyła na Google karę w wysokości 2,42 mld euro za nadużywanie pozycji dominującej poprzez bezprawne faworyzowanie własnej porównywarki cenowej. Była to wówczas rekordowa grzywna w historii Unii Europejskiej.
Z kolei jesienią 2019 r. 41 internetowych porównywarek cen wystosowało list otwarty do europejskiej komisarz Margrethe Vestager. Sygnatariusze apelowali o skuteczniejszą niż dotąd walkę unijnych instytucji z monopolistycznym praktykami stosowanymi w ramach Google Shopping.
Zysk netto Alphabet wyniósł w IV kwartale 2019 roku 10,67 miliarda dolarów, w porównaniu do 8,95 miliarda dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2018. W tym samym czasie o 17 proc. zwiększył się przychód Alphabet - z 39,28 miliarda dolarów do 46,08 miliarda dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 45,81 miliarda dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 39 mld USD), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,58 miliarda dolarów do 11,46 miliarda dolarów.
Dołącz do dyskusji: Google znosi opłaty na platformie Shopping. Pomoc dla sprzedawców w kryzysie koronawirusa