SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa Interia ze 112 mln zł wpływów, 90 proc. gotówki z reklam. Polsat chce podwoić jej zysk

W ub.r. Grupa Interia zanotowała 112 mln zł przychodów, w tym 97 mln zł gotówkowych, z czego 90 proc. zapewniły reklamy. Skorygowany zysk EBITDA firmy wyniósł 28,1 mln zł. - Planujemy podwoić jej wynik EBITDA w okresie średnioterminowym - zapowiada Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu, który niedawno uzgodnił zakup Interii.

Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego PolsatuMaciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu

Należąca do Cyfrowego Polsatu Telewizja Polsat 30 kwietnia zawarła z Grupą Bauer Media przedwstępną umowę kupna 100 proc. udziałów Grupy Interia za 422 mln zł. Zaznaczono, że cena zostanie pomniejszona o „określone płatności wykonywane przez spółki z Grupy Interia na rzecz sprzedających i podmiotów powiązanych sprzedających zrealizowane po dniu 31 grudnia 2019 r. oraz powiększona o odsetki naliczane wg stopy 3% rocznie za okres od 31 grudnia 2019 r. do dnia zamknięcia transakcji od kwoty 410 milionów PLN pomniejszonej o płatności, zgodnie z przyjętym w umowie przedwstępnej mechanizmem locked-box”.

Finalizacja transakcji nastąpi po uzyskaniu zgody od prezesa UOKiK-u.

- Kupujemy dobrze prowadzony biznes o silnej pozycji na rynku internetowym. Doskonale pasuje do strategii Telewizji Polsat. Chcemy dostarczać atrakcyjne treści wszystkimi możliwymi kanałami dystrybucji. Dzięki Interii nasz kontent zyska kolejne pole eksploatacji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. Chcemy mieć silną pozycję na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online. Liczymy zarówno na potencjał Grupy Interia, jak i jej pracowników, ich kompetencje i doświadczenie, które z pewnością pozwolą nam skutecznie realizować nasze ambitne cele - wyliczał Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat.

Interia ze 112 mln zł wpływów i bez zadłużenia

W prezentacji dla inwestorów omawiającej wyniki Cyfrowego Polsatu w zeszłym kwartale podano, że Grupa Interia w ub.r. zanotowała 112 mln zł przychodów, z czego 97 mln zł w gotówce (po uwzględnieniu tzw. kick backów i rabatów wolumenowych dla domów mediowych). Oznacza to niewielki spadek w porównaniu z 2018 roku, kiedy miała 114,3 mln zł, a jej zysk netto wzrósł z 21,23 do 22,26 mln zł.

#zostańwdomu z iSpot - akcja, która koszmar zmieni w przyjemność!

W ub.r. ok. 90 proc. przychodów gotówkowych Grupy Interia zapewniły reklamy. W prezentacji Cyfrowego Polsatu opisano, że 45 proc. wpływów reklamowych wygenerowały formaty direct display, 31 proc. - reklama programatyczna, 11 proc. - performance marketing, a 8 proc. - formaty określone jako commerce.

Wyliczono, że miesięcznie Grupa Interia realizuje 6,4 tys. planów emisji reklam display, oferuje 6,5 tys. parametrów targetujących oraz publikuje 36 tys. materiałów wideo generujących ponad 100 mln odtworzeń. Ponadto wydawca przeprowadza rocznie ok. 340 kampanii content marketingowych

W ub.r. Grupa Interia osiągnęła 28,1 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 29 proc. gotówkowej marży EBITDA. W prezentacji podkreślono, że firma nie ma zadłużenia.

Zwrócono uwagę, że przy cenie 422 mln zł ustalonej za 100 proc. jej udziałów wskaźnik wartości spółki (EV) do jej zysku EBITDA z ub.r. wynosi 14,9x, ale po uwzględnieniu oczekiwanych synergii z Cyfrowym Polsatem - 8,7x.

- Za rozsądną cenę kupujemy dobrze prowadzony biznes, z kompetentnym zespołem i o silnej pozycji na rynku internetowym - podkreśla Stanisław Janowski. - Doskonale pasuje do strategii Telewizji Polsat. Chcemy dostarczać atrakcyjne treści wszystkimi możliwymi kanałami dystrybucji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. To także dla nas istotne wzmocnienie na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online, a jednocześnie doskonały kanał komunikacji z naszymi obecnymi i przyszłymi klientami - ocenia.

Cyfrowy Polsat chce podwoić zysk Interii

W prezentacji Cyfrowego Polsatu podkreślono, że Grupa Interia stanie się dla niego centrum działań marketingowych dla wszystkich marek: kanałów Telewizji Polsat, Plusa, Ipli, Netii i samego Cyfrowego Polsatu. Będzie to też nowy kanał dystrybucji treści stacji Polsatu.

Cyfrowy Polsat jest przekonany, że jego biuro reklamy Polsat Media zapewni wyższą efektywność sprzedaży powierzchni reklamowej Interii. Zwraca uwagę, że wg danych z badania IAB AdEx wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się z 1,6 do 4,9 mld zł (średnioroczny wzrost wyniósł 13 proc.), a w przypadku reklamy mobilnej nastąpił wzrost z 0,52 mld zł w 2015 roku do 1,4 mld zł w ub.r.

- Grupa Interia jest wiodącym graczem w segmencie internetowym. Widzimy ogromną skalę możliwości i synergii, jakie stwarza dla nas ta inwestycja. Liczymy na dynamiczny rozwój Interii i planujemy podwoić jej wynik EBITDA w okresie średnioterminowym - zapowiada Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.

Cyfrowy Polsat zaznacza, że Grupa Interia jest trzecim największym wydawcą portali treściowych w Polsce - po Grupie Wirtualna Polska i Ringier Axel Springer Polska, a przed należącą do Agory Grupą Gazeta.pl. Podkreśla, że przejmowany wydawca przez ostatnie cztery lata (wg danych z kwietnia) osiągnął wzrost liczby użytkowników o 16 proc. i liczby odsłon o 47 proc.

Według badania Gemius/PBI w kwietniu br. strony i aplikacje Grupy Interia zanotowały 19,47 mln użytkowników, 1,64 mld odsłon oraz 9 minut i 36 sekund średniego dobowego czasu korzystania przez internautę. Do wydawcy oprócz portalu Interia.pl (miał w kwietniu 13,92 mln użytkowników, 999,95 mln odsłon oraz 18 minut i 24 sekundy przeciętnego dobowego czasu korzystania) należy szereg serwisów tematycznych, m.in. Pomponik.pl, Smaker.pl i Maxmodels.pl.

Z kolei serwisy i aplikacje grupy Cyfrowy Polsat (m.in. Ipla.tv, Polsat.pl, Polsatnews.pl i Polsatsport.pl) zanotowały w kwietniu 10,65 mln użytkowników, 187 mln odsłon oraz 10 minut i 24 sekundy przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego.

Cyfrowy Polsat z mniejszym zyskiem i wydatkami marketingowymi

W pierwszym kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wzrost przychodów o 2 proc. do 2,85 mld zł, przy czym przychody od klientów i ze sprzedaży sprzętu nieznacznie zmalały. Firma miała sprzedanych 17,43 mln jednostkowych usług, po wzroście o 2,7 proc. - Oczekujemy, że COVID-19 będzie miał głębszy wpływ na wyniki drugiego kwartału - prognozuje.

Pod koniec kwietnia Cyfrowy Polsat porozumiał się z bankami co do przesunięcia o rok, do września 2024 roku, końcowego terminu spłaty 9,6 mld zł kredytu oraz o dwa lata, do marca 2025 roku, spłaty 900 mln zł zaciągniętego jesienią ub.r. kredytu obrotowego. Ustalono też, że firma do połowy 2021 roku nie będzie musiała spłacać rat z pierwszego kredytu.

Dzięki temu w 2020 i 2021 roku firma zamiast prawie 1,8 mld zł spłaci 600 mln zł kredytu, a spłatę ponad 6 mld zł przesunięto z 2022 na 2024 rok.

Na koniec marca br. zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 13,12 mld zł (oprócz kredytów i 2,02 mld zł z dwóch serii obligacji składało się na nie 1,42 mld zł z leasingu), a po odjęciu 1,14 mld zł posiadanych przez firmę środków zadłużenie netto miało wartość 11,98 mld zł, a jego relacja do zysku EBITDA z minionych 12 miesięcy wynosiła 2,86x.

Dołącz do dyskusji: Grupa Interia ze 112 mln zł wpływów, 90 proc. gotówki z reklam. Polsat chce podwoić jej zysk

33 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
f
biedne WP. chcieli być #1 a sa na #2 i za chwile będą na 3 lub 4 pozycji. Janusze biznesu. Branza sie z was smieje:)
odpowiedź
User
Karol
Tak nadajecie na tą interie a wyglada ze to faktycznie zdrowy dobrze prowadzony biznes
odpowiedź
User
Dzieciol
Cyferki robia wrazenie. Dobry wynik finansowy jak na 3 portal w Polsce. Z Polsatem moga zrobic „telewizje w internecie”.
odpowiedź