Rusza akcja #hakujemy_HiT. Podręcznik prof. Roszkowskiego będzie można czytać krytycznie
W odpowiedzi na wprowadzenie do szkół ponadpodstawowych kontrowersyjnego podręcznika do przedmiotu Historia i Teraźniejszość pod redakcją Wojciecha Roszkowskiego powstała inicjatywa #hakujemy_HiT, przestrzeń na mnogość narracji, ucieczkę od uproszczeń i od jednej interpretacji. Pomysłodawcami projektu lekcji krytycznego myślenia są Gazeta.pl, Panowie Programiści oraz agencja reklamowa 180heartbeats Jung v. Matt.
Od 1 września w klasach pierwszych liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia miejsce przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie zajęła Historia i Teraźniejszość. Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz historii najnowszej od 1945 roku do 2015 roku.
Jednocześnie we wrześniu Ministerstwo Edukacji dopuściło autorski podręcznik “Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników” pod redakcją Wojciecha Roszkowskiego. Informacje zawarte w publikacji nieraz nadmiernie upraszczają złożone zjawiska, bywają opiniami i prezentują nie tyle obraz historii, ile poglądy autora - przekazują twórcy kampanii #hakujemy_HiT.
Zamiast HiT - lekcje krytycznego myślenia
W odpowiedzi na liczne kontrowersje wywołane treścią podręcznika Gazeta.pl przy współpracy z Panami Programistami oraz 180heartbeats Jung v Matt zaproponowali uczniom przestrzeń na mnogość narracji, ucieczkę od uproszczeń i unikanie jednej interpretacji - czyli lekcje krytycznego myślenia.
W podręczniku można na przykład przeczytać, że: “Wyrazem upowszechnienia swobodnych wzorców obyczajowych młodego pokolenia była moda na minispódniczki zapoczątkowana w połowie dekady oraz coraz częstsze publiczne obnażanie biustu (topless) od końca lat 60. (...) Wraz z zawężeniem się sfery intymności gwałtownie rozwijał się masowy przemysł pornograficzny”. Jak przekonują autorzy akcji. warto zadać sobie pytanie, czy jest to fakt historyczny, czy jedynie opinia autora.
Ambicją pomysłodawców projektu #hakujemy_HiT jest wykorzystanie manipulacji z treści podręcznika do zachęcenia odbiorców do samodzielnej dedukcji.
Sztuczna inteligencja pomoże w krytycznej lekturze prof. Roszkowskiego
W budowaniu rozwiązania wspierającego krytyczne myślenie wykorzystano nowe technologie, w tym filtry web AR.
– Gdy strony podręcznika skanuje się aparatem w smartfonie, sztuczna inteligencja analizuje ich układ edytorski: rozmieszczenie zdjęć, tytułów czy podtytułów. Po wykryciu fragmentu zakwestionowanego przez ekspertów recenzujących publikację na ekranie pojawia się animacja informująca, że treść wymaga sprostowania lub dodatkowego komentarza – wyjaśnia Adrian Hołota, CEO w agencji Panowie Programiści, która odpowiadała za stronę technologiczną kampanii.
Komentarze opracowali eksperci z dziedziny historii i metodyki, takimi jak historyk idei dr hab. Piotr Laskowski, historyk XX wieku prof. dr hab. Marcin Zaremba, historyk filozofii Sebastian Matuszewski, nauczyciel roku 2018 i kulturoznawca Przemysław Staroń oraz koordynatorka treści na temat różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl Wiktoria Beczek.
Stworzone rozwiązanie pozwala na interakcje z podręcznikiem w celu odnalezienia treści stanowiących manipulacje. Opracowany filtr za pośrednictwem aparatu fotograficznego w telefonie demaskuje wybrane manipulacje i odsyła do rzetelnych opracowań dotyczących konkretnych zagadnień. Z premedytacją skoncentrowano się na interaktywnej, prostej i zarazem atrakcyjnej dla młodszego pokolenia formie lekcji krytycznego myślenia z użyciem smartfona.
Uruchomiony zostanie również filtr na Instagramie, który umożliwi odbiorcom kampanii osobiste włączenie się w inicjatywę przy wykorzystaniu prostej mechaniki i własnych umiejętności krytycznego myślenia. Wystarczy na telefonie zaznaczyć fragment, który wzbudzi wątpliwości czytelniczki lub czytelnika, zrobić zrzut ekranu i wrzucić go na swoje instastories z hasztagiem #hakujemy_HiT i otagowaniem kanałów społecznościowych portalu Gazeta.pl. Najciekawsze propozycje będą sukcesywnie repostowane w relacjach Gazeta.pl, a jedna z nich zostanie dodatkowo opracowana przez eksperta lub ekspertkę i znajdzie się na stronie projektu jako lekcja uzupełniająca.
Dołącz do dyskusji: Rusza akcja #hakujemy_HiT. Podręcznik prof. Roszkowskiego będzie można czytać krytycznie