W marcu reaktywacja serwisu Holistic.news. "To nie będzie powrót w tym samym zakresie"
- Będziemy serwować pogłębione analizy, jakościowe dziennikarstwo i długie treści. Naszymi odbiorcami będą osoby, które mają wystarczająco zasobny portfel, żeby dbać nie tylko o swoją codzienną egzystencję, ale też zainteresować się światem, który jest dookoła nich - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Godek-Biniasz, która odpowiada za uruchomienie po trzyletniej przerwie serwisu Holistic.news. Nie będzie tam reklam, a dostęp do treści ma być bezpłatny.
Serwis internetowy Holistic.news działał przez dwa lata - od wiosny 2018 r. Pod koniec marca 2020 r. przestano w nim publikować nowe treści, choć w kolejnych miesiącach dalej można było czytać na tej stronie wszystkie archiwalne teksty. Serwis działał na zasadzie non profit - nie emitowano w nim reklam, a wszystkie treści był darmowe. Oprócz portalu wydawano również kwartalnik "Holistic.news". Pierwszy numer magazynu pojawił się na rynku w marcu 2019 r., ostatni - rok później. Pismo skupiało się od samego początku na publikowaniu materiałów reporterskich ze świata. Z redakcją współpracowali dziennikarze z różnych krajów. W ciągu dwóch lat przez Holistic.news przewinęło się trzech redaktorów naczelnych: Marcin Firlej, Mariusz Zawadzki i Jarosław Kociszewski.
Na wiosnę br. zaplanowano reaktywację serwisu. - Nad jego wskrzeszeniem pracujemy już od jakiegoś czasu. Nowe treści pojawią się na naszej stronie w marcu. Wtedy też zmieni się nasze logo, layout strony i jej zawartość, choć zostawimy archiwalne teksty - zapowiada Anna Godek-Biniasz, dyrektor wydawnicza Holistic.news, która odpowiada za realizację tego medialnego projektu od strony biznesowej, marketingowej i organizacyjnej. Jesienią ub.r. rozpoczęło się poszukiwanie dziennikarzy, którzy będą pisać do serwisu. - Nadal trwa rekrutacja. Szukamy redaktora prowadzącego, który najpewniej przejmie również funkcję redaktora naczelnego. Na razie z poprzedniej ekipy dołączyli do nas Mateusz Tomanek i Maciej Kochanowski. Będziemy opierać się przede wszystkim na autorach zewnętrznych - zapowiada Godek-Biniasz.
Właścicielem serwisu jest Fundacja Fiducia, która powstała z inicjatywy Grupy Cavatina. To polska firma, która działa na rynku nieruchomości i jest odpowiedzialna m.in. za Cavatina Hall, jedną z najnowocześniejszych w Europie sal koncertowych, która ma swoją siedzibę w Bielsku-Białej. Poprzednio serwis i pismo wydawała spółka Deweloper Media, która działała głównie w oparciu o finansowanie od swojego właściciela, którym był holding Cavatina. Jak pisaliśmy trzy lata temu, w 2019 r. wydawca serwisu i magazynu "Holistic.News" zanotował 268,7 tys. zł przychodów sprzedażowych, ale jego strata netto pogłębiła się z 2,57 do 3,64 mln zł.
"To będzie elitarny serwis"
Tuż po zamknięciu serwisu wiosną 2020 r. Cavatina założyła Holistic Think Tank. - Byłam jedną z osób, która go tworzyła, chociaż nie od samego początku - mówi nam Godek-Biniasz. - Holistic Think Tank zajmuje się wyłącznie tematami edukacyjnymi i obecnie jest projektem równoległym. W think tanku nadal trwają prace nad przygotowaniem programu przedmiotu interdyscyplinarnego oraz opracowywaniem badań naukowych w edukacji przeprowadzonych przez Holistic Think Tank na świecie. Natomiast ponowne uruchomienie Holistic.news to powrót do szerszej tematyki. Skupimy się też na filozofii, nauce, sprawach społecznych i kulturze. Będziemy serwować pogłębione analizy, jakościowe dziennikarstwo i długie treści. Naszymi odbiorcami będą osoby, które mają wystarczająco zasobny portfel, żeby dbać nie tylko o swoją codzienną egzystencję, ale też zainteresować się światem, który jest dookoła nich. To będzie elitarny serwis, absolutnie nie dla wszystkich, ale oczywiście każdy jest mile widziany. Nie chcemy być portalem horyzontalnym, bo u nas będzie dominować niszowa tematyka - mówi nam Godek-Biniasz.
Jak dodaje nasza rozmówczyni, nowa odsłona serwisu nie będzie miała zbliżonej formuły do poprzedniej wersji Holistic.news. - Główną kategorią będzie "prawda i dobro". Poza tym pojawią się: edukacja, kultura, nauka i rozwój oraz społeczeństwo. Wcześniej tematyka w serwisie była dość szeroka, a polityka rozumiana jako idea była jednym z wiodących zagadnień. Teraz mniej miejsca będziemy poświęcać bieżącym sprawom, a więcej - uniwersalnym tematom. To nie będzie powrót w tym samym zakresie. Bliżej nam obecnie do thinktankowego podchodzenia do opisywanych przez nas problemów i treści niż do newsów. Nazwa serwisu może być więc nieco myląca, ale nie będziemy jej zmieniać - zapowiada Godek-Biniasz.
Holistic.news stanie się także portalem anglojęzycznym. - W planach mamy również uruchomienie serwisu w języku angielskim, bo nastawiamy się też na czytelnika anglosaskiego. Jednak nie będą się tam pojawiać wyłącznie te same treści co w polskim wydaniu. Czasem będą zbliżone, bo ich tematyka dla czytelnika z krajów anglosaskich może być niezrozumiała. I na odwrót. Na przykład w marcu ukaże się tekst, w którym będziemy omawiać tzw. air rights, czyli prawa powietrzne, które są naturalne i zrozumiałe dla Brytyjczyków, a u nas są czymś nieznanym. Tam kupując działkę, kupuje się również nad nią przestrzeń. W Polsce czy Europie Zachodniej, prócz Wielkiej Brytanii, to coś zupełnie abstrakcyjnego. Dlatego dla polskiego czytelnika przygotowaliśmy artykuł, w którym tłumaczymy, jak to funkcjonuje i zastanawiamy się nad tym, czy ma sens wprowadzanie takiego prawa w naszym kraju. Nie ma sensu tłumaczyć tego tekstu na język angielski, bo Brytyjczycy mają zupełnie inną perspektywę - przekonuje nasza rozmówczyni.
Serwis bez paywalla
W planach jest również reaktywacja magazynu, choć nie będzie się on już ukazywać jako regularny kwartalnik. - To będą raczej okazjonalne wydawnictwa związane z konkretnym wydarzeniem bądź poświęcone jednemu tematowi. Najbliższy numer zaplanowaliśmy na wrzesień, będzie on towarzyszył festiwalowi edukacji przeciwko wojnie w Bielsku-Białej, który jest organizowany przez Holistic Think Tank - mówi Godek-Biniasz.
Serwis ma wystartować po cichu. Nie będzie wcześniej kampanii promocyjnej. Wszystkie treści mają być ogólnodostępne. - Nie wykluczamy reklam, ale serwis najpierw musi mieć ruch. Rozważamy różne modele związane z monetyzacją, natomiast na pewno nie będzie to paywall. Być może będziemy mieć ekskluzywne treści dla wąskiego grona odbiorców - zdradza dyrektor wydawnicza Holistic.news.
Siedziba serwisu znajduje się w Bielsku-Białej, ale - jak słyszymy - Holistic.news nie będzie mieć swojej redakcji na miejscu, bo cały zespół ma pracować zdalnie.
Anna Godek-Biniasz pojawiła się w mediach w 2007 r. W Polskim Radiu pracowała na kilku stanowiskach w pionie korporacyjnym, przez rok szefowała tam Agencji Promocji. W 2015 r. została dyrektorem zarządzającym spółki Zetha Media, wydawcy mediów polskojęzycznych w Wielkiej Brytanii - m.in. tygodników "Polish Express" i "Panorama", portali polishexpress.co.uk oraz panorama24.co.uk, a także m.in. agencji koncertowej Polska Live!. Wcześniej prowadziła własną działalność marketingowo-doradczą pod nazwą Brand Dedicated oraz pracowała w agencji marketingu mobilnego iPlacement jako PR & marketing manager.
Dołącz do dyskusji: W marcu reaktywacja serwisu Holistic.news. "To nie będzie powrót w tym samym zakresie"