SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

IAB Polska zaprezentowała Kodeks Dobrych Praktyk SEO. “Nie będziesz działać na szkodę klienta”

Eksperci grupy roboczej SEM działającej przy Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wypracowali Kodeks Dobrych Praktyk SEO. Prezentujemy jego pełną treść.

Nowy dokument ma na celu zdefiniowanie wytycznych jakościowych i etycznych w stosunku do działań prowadzonych przy pozycjonowaniu stron internetowych (Search Engine Optimization - SEO).

Kodeks Dobrych Praktyk SEO IAB Polska:

Firma świadcząca usługi SEO gwarantuje w szczególności, że:

- Nie będzie działać na szkodę klienta

Nie należy wykorzystywać do pozycjonowania stron internetowych technik niezgodnych z wytycznymi i regulaminami wyszukiwarek, tj. zaprzeczających idei dostarczania użytkownikom w wynikach wyszukiwania adekwatnych informacji o wysokiej jakości.

Wśród działań traktowanych jako szkodliwe dla klienta znajdują się m.in.:
1. Działania związane z zawartością strony internetowej klienta, jak np. niewłaściwe wykorzystanie słów kluczowych na stronie klienta, rozumiane jako posługiwanie się słowami niezgodnymi z zakresem działalności firmy, organizacji lub instytucji klienta i z zawartością merytoryczną strony oraz nadmierne lub nielogiczne zastosowanie tych słów w treści i kodzie strony internetowej,
2. Działania związane z budową strony internetowej klienta i sposobem prezentowania na niej informacji, jak np.:
- umyślne nieprzestrzeganie przyjętej specyfikacji języka hipertekstowego, aby manipulować interpretacją zawartości strony internetowej przez mechanizmy wyszukiwawcze,
- budowanie i udostępnianie stron internetowych przeznaczonych wyłącznie dla robotów wyszukiwawczych, w tym również tworzenie poddomen dla sekcji serwisu, które nie posiadają odrębnych kluczowych funkcjonalności lub nie stanowią unikalnego i wartościowego pod względem merytorycznym źródła informacji.
3. Działania związane z budowaniem popularności strony internetowej klienta, jak np.:
- rejestracja w katalogach stron internetowych o identycznej lub prawie identycznej treści pod różnymi domenami,
- powielanie treści lub kodu HTML własnego serwisu internetowego w celu tworzenia stron internetowych przeznaczonych wyłącznie dla robotów wyszukiwawczych i nie niosących ze sobą wartości dodanej dla odwiedzających je użytkowników, w tym stron zawierających wyłącznie odnośniki do innych stron internetowych,
- tworzenie stron internetowych prezentujących treści z innych stron internetowych lub treści nieznacznie zmienionych i nie tworzącej dodatkowej wartości dla użytkownika, jedynie w celu zwiększenia liczby odnośników do strony internetowej Klienta,
- wykorzystywanie nisko jakościowych, automatycznych metod pozyskiwania odnośników kierujących bezpośrednio do strony internetowej klienta, w tym korzystanie z dynamicznych systemów wymiany linków (SWL).

- Będzie przestrzegać oficjalnych wytycznych i regulaminów wyszukiwarek oraz katalogów stron

Dodatkowo w przypadku zmian w tych wytycznych lub tych regulaminach, należy podjąć czynności zmierzające do dostosowania się do nowych regulacji w celu zadbania o interes klienta. W przypadku wątpliwości i niejednoznacznej interpretacji zasad, należy podjąć działania zmierzające do ich sprecyzowania i pełnego zrozumienia przed wykonaniem operacji, które mogą być z tego tytułu zagrożeniem dla klienta.

- Nie będzie wprowadzać w błąd oraz szkodzić lub obrażać użytkowników

Wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzą stronę w efekcie przeprowadzonych działań, nie powinni być wprowadzani w błąd przez prezentowanie treści nieadekwatnych do zadanego zapytania. Nie powinni ucierpieć na tym w żaden sposób, jak również zostać obrażeni po wejściu na stronę docelową.

- Będzie przestrzegać przepisów prawa

Wszystkie prowadzone działania powinny uwzględniać przestrzeganie praw autorskich, zasad umieszczania znaków handlowych, marek oraz wszystkich innych przepisów związanych z publikowaniem informacji, które są obecne w prawie krajowym i międzynarodowym. Do działań naruszających prawa autorskie i pokrewne należy m.in. kopiowanie i publikowanie bez zgody właściciela treści z innych stron internetowych oraz chronionego i zoptymalizowanego kodu HTML innych stron internetowych.

- Przedstawi wyłącznie prawdziwe informacje o własnych umiejętnościach, wykształceniu, standardach postępowania, uzyskanych certyfikatach, partnerstwach, wykorzystywanym sprzęcie i oprogramowaniu oraz doświadczeniu w zakresie pozycjonowania stron

Włącza się w to wszelkie mierzalne informacje odnoszące się do harmonogramów projektów, efektów działalności, zasobów firmy (personel, wyposażenie, wykorzystywane narzędzia) oraz listy tych klientów, którzy wyrazili zgodę na ujawnienie tej informacji innym podmiotom.

- Będzie równorzędnie traktować bezpośrednio konkurujących ze sobą klientów

Wszystkich klientów powinno się traktować jednakowo, bez względu na możliwość osiągnięcia większych korzyści.

- Nie będzie stosował technik niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarek w celu umyślnego wyrządzenia szkody konkurencji

Wszystkie prowadzone działania będą ukierunkowane na poprawę widoczności stron własnych lub stron internetowych klientów. Ich celem nie może być bezpośrednie aktywne działanie na szkodę konkurencyjnych lub innych stron internetowych (np. poprzez kierowanie do nich odnośników bardzo złej jakości).

- Będzie składał realne deklaracje bez względu na model rozliczeń

Nie należy proponować czołowych miejsc w wynikach wyszukiwania bądź realizacji innych ustalonych celów działań SEO bez realnej możliwości ich uzyskania.

- Będzie na bieżąco raportował dla klienta efekty prowadzonych działań SEO oraz na życzenie klienta dostarczy mu pełną informację o tych działaniach

Firma świadcząca usługi SEO jest zobowiązana raportować efekty prowadzonych przez siebie na rzecz klienta działań w najbardziej dogodnej dla klienta formie. Na uzasadnione żądanie klienta należy ujawnić i przedstawić klientowi zakres prowadzonych działań SEO oraz ich możliwe do identyfikacji i zaobserwowania efekty.

- Będzie chronił prywatność i anonimowość klienta

Wszyscy specjaliści powinni zachować poufność informacji, które nie są dostępne publicznie i mogą wpłynąć negatywnie na wizerunek klienta. Nie należy publikować referencji i logotypów swoich klientów, notatek prasowych ani innych podobnych materiałów bez uprzedniego przyzwolenia i akceptacji ze strony klienta.

- Dołoży wszelkich starań, aby jak najlepiej zrealizować cele prowadzonych działań SEO.

Dołącz do dyskusji: IAB Polska zaprezentowała Kodeks Dobrych Praktyk SEO. “Nie będziesz działać na szkodę klienta”

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl