Ile jest wart polski rynek kosmetyków do opalania?
W okresie od maja 2013 r. do kwietnia 2014 r. rynek kosmetyków do opalania w Polsce odnotował spadek w odniesieniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych o 2 proc. w ujęciu ilościowym i 8 proc. w ujęciu wartościowym - wynika z danych GfK Polonia. Jego wartość wynosi 77 mln zł.
Według analiz panelu gospodarstw domowych GfK w badanym okresie nieco ponad 20 proc. polskich gospodarstw domowych dokonało zakupu produktów z kategorii kosmetyków do opalania. Około 18 proc. przynajmniej raz kupiło produkty do opalania, około 5 proc. produkty po opalaniu, a niemal 4 proc. produkty samoopalające.
Pojedyncze polskie gospodarstwo domowe kupiło przeciętnie 240 ml (średnio dwa opakowania) produktów z tej kategorii, wydając na nie przeciętnie 25 zł. W skali całego kraju daje to zakupy o łącznej ilości 750 tys. litrów.
W podanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupowały kosmetyki do opalania przeciętnie 1,5 raza. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wynosiła średnio 17 zł.
Kosmetyki do opalania były kupowane przede wszystkim w sklepach drogeryjno-perfumeryjnych. Udział tego kanału dystrybucji w zakupach całej kategorii wyniósł około 45 proc. – zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Udział hipermarketów, supermarketów i dyskontów kształtuje się w ujęciu ilościowym na poziomie 11–16 proc. i widoczny jest trend wzrostowym supermarketów i dyskontów.
Udział produktów markowych w rynku kosmetyków do opalania szacuje się w ujęciu ilościowym na poziomie 83 proc. Liderami są marki Ziaja, Kolastyna i Soraya. Wśród produktów marek własnych największe znaczenie mają produkty Rossmanna i Lidla, których łączny udział w zakupach kategorii w ujęciu ilościowym stanowi około 16 proc.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat panelu gospodarstw domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Analizowana kategoria kosmetyków do opalania obejmuje produkty do opalania, po opalaniu oraz samoopalacze.
Dołącz do dyskusji: Ile jest wart polski rynek kosmetyków do opalania?