SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Średnie zarobki internetowych twórców wcale nie powalają

Dla co trzeciego twórcy internetowego działalność w sieci jest źródłem utrzymania – pokazują badania Imker i Influencers Live Wrocław. Jednak tylko kilka procent może liczyć na bardzo wysokie zarobki. Większość osiąga dochody w przedziale od 1000 do 9999 zł miesięcznie. 

Fot. Pixabay Fot. Pixabay

W ramach badania Imker i Influencers Live Wrocław o ekonomi twórców w Polsce, ponad 600 osób tworzących w sieci zostało zapytanych o ich działalność. Okazało się, że dla co trzeciego twórcy internetowego działalność online stanowi główne zajęcie zarobkowe.

https://www.wirtualnemedia.pl/tags/influencerzy


badania Imker i Influencers Live Wrocław o ekonomi twórców w Polsce,

Twórcy z reguły poświęcają bardzo niewiele czasu na rozwój swojej działalności. Ponad połowa ankietowanych przeznacza na twórczość internetową mniej niż 20 godzin tygodniowo.

Zobacz: Ekipa Friza bez dywidendy. Szykuje film fabularny o maturzystach

Na czym zarabiają twórcy w sieci

Sześciu na dziesięciu zapytanych twórców zarabia na swojej działalności w internecie. Największy odsetek ankietowanych (prawie 44 proc.) osiąga przychody w przedziale 1 000 – 9 999 zł miesięcznie. Co czwarty zarabia ponad 10 tys. zł. Tylko nieco ponad 4 proc. osiąga zarobki 50 tys. zł lub wyższe.

Bdanie Imker i Influencers Live Wrocław

Zapytani o źródła zarobku z działania w sieci, ankietowani twórcy wskazali najczęściej na współprace z markami. Prawie połowa zapytanych twórców monetyzuje swoją działalność w ten sposób. Inne popularne formy zarobku to szkolenia i kursy, sprzedaż treści takich jak ebooki, sprzedaż książek i działania afiliacyjne.

badania Imker i Influencers Live Wrocław o ekonomi twórców w Polsce,

– Stawiając na autorskie produkty, twórcy wybierają pracę na swoich zasadach. Sami decydują, o czym chcą mówić, ile czasu chcą poświęcić na rozwój produktu, jak chcą go wycenić. Własne produkty, takie jak książki czy kursy, mogą sprzedawać jeszcze długo po ich premierze, dzięki czemu zapewniają sobie dochód pasywny. Oczywiście media społecznościowe nadal stanowią dla nich dobry kanał promocji dla produktów, ale nie muszą być w nich obecni non-stop. Zyskują niezależność. I tej niezależności życzę każdemu twórcy internetowemu -  mówi Krzysztof Bartnik, założyciel i CEO Imker,

Choć współprace z markami stanowią stosunkowo łatwą metodę zarobku, nie należy ona do najbardziej dochodowych. Znacznie bardziej lukratywna okazuje się sprzedaż autorskich produktów, zarówno fizycznych (np. książki, kubki, koszulki i inne gadżety), jak i cyfrowych (np. kursy, e-booki, audiobooki). Co trzeci twórca zarabiający na sprzedaży własnych produktów uzyskuje przychody powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Wśród ankietowanych monetyzujących swoją działalność poprzez współprace z markami takie zarobki osiąga zaledwie 11 proc. ankietowanych.

Zobacz: Branża marketingowa ujawnia zarobki. Kobietom ciągle płaci się mniej

Lukratywna działalność na YouTube

Według ankiety Imker, najbardziej lukratywna jest działalność na YouTube. Wśród ankietowanych, którzy wskazali to medium jako swój główny kanał działalności, ponad połowa zarabia powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Długie formy wideo z reguły są bardziej angażujące niż posty w social mediach, ich nagranie i montaż wymagają też znacznie większego nakładu pracy i umiejętności, co uzasadnia poziom zarobków osób działających na YouTube. 

– Ciekawe i dobrze wypozycjonowane filmy na YT zarabiają na reklamach nawet wiele miesięcy po opublikowaniu. To kolejna kategoria działalności twórców, którą można zaliczyć do dochodu pasywnego – zauważa Krzysztof Bartnik.

Wielkość społeczności również nie pozostaje bez znaczenia w kontekście osiąganych przez twórców zarobków. Połowa ankietowanych, którym w głównym kanale udało się zgromadzić powyżej 50 tys. obserwujących, zarabia na swojej twórczości co najmniej 10 tys. zł miesięcznie.

W ankiecie internetowej przeprowadzonej w marcu 2024 r. wzięły udział 602 osoby prowadzące działalność internetową. Ankieta była dostępna w internecie. Zaproszenie do jej wypełnienia zostało wysłane do grupy kilkuset polskich twórców internetowych. Ankieta była również promowana w mediach społecznościowych Imker i Influencers Live Wrocław oraz w newsletterze dla Twórczyń i Twórców autorstwa Krzysztofa Bartnika z Imker.

Dołącz do dyskusji: Średnie zarobki internetowych twórców wcale nie powalają

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
decd2ewdxde
a ile wyciągają kurszony na 0nluyfanś ??
5 0
odpowiedź
User
nrl
Co to za przedział, 1k-10k? Badanie bez sensu.
4 0
odpowiedź