Interia korzysta ze sztucznej inteligencji w serwisie sportowym i o pogodzie
Grupa Interia.pl zaczęła wykorzystywać rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji do tworzenia treści sportowych i o pogodzie. - Wiemy, że zastosowanie AI i machine learning może być dużo szersze, dlatego staramy się patrzeć innowacyjnie - podkreśla Michał Bagiński, szef projektu Automated Journalism w firmie.
- W przypadku serwisu sportowego, dzięki mechanizmowi Automated Journalism, nasi czytelnicy, a szczególnie fani np. mniej popularnych lig piłkarskich, zyskują dostęp do wyników rozgrywek swoich ulubionych drużyn. Z punktu widzenia biznesowego tworzenie treści, które interesują niewielki odsetek użytkowników, byłoby nieopłacalne, ale dzięki zastosowaniu AJ użytkownicy zainteresowani wynikami np. francuskiej Ligue 2 lub holenderskiej Eerste Divisie, mogą je znaleźć w Interii - opisuje Filip Lenart, dyrektor ds. marketingu i PR w Grupie Interia.pl.
- I choć absolutny trzon dostarczanych przez nas treści stanowią materiały przygotowywane przez doświadczonych dziennikarzy, to dzięki AJ możemy również proponować rzadziej poszukiwane treści - zaznacza.
Sztuczna inteligencja jest również wykorzystywana do przygotowywania treści o pogodzie. Interia podaje, że obecnie wiele newsów o sporcie i pogodzie jest tworzonych każdego dnia przez automaty na podstawie numerycznych danych.
Interia opracowała słownik
W uruchomieniu takiego narzędzia najważniejsze było przygotowanie bazy wyrazów wraz z zasadami ich odmiany.
- Postanowiliśmy skorzystać z dotacji unijnych i rozpocząć współpracę przy tworzeniu słownika z profesorami z Polskiej Akademii Nauk (PAN). Nasi inżynierowie i deweloperzy wspólnie z profesorami lingwistyki i filologii przez długie miesiące opracowywali słowniki, które potrafiłyby deklinować i koniugować wszystkie możliwe części mowy języka polskiego. Udało się - opisuje Michał Bagiński, szef projektu Automated Journalism w Grupie Interia.pl.
W przypadku nazw własnych z obszaru sportowego (nazwiska i imiona, nazwy klubów, stadionów i miejscowości) stworzono listy najważniejszych nazw dla poszczególnych typów języków obcych oraz algorytmy przydzielania ich do odpowiedniego języka.
Dziennikarze pozostaną najważniejsi
Dla Interii inspiracją były rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji wprowadzone przez „New York Timesa”. - Wiemy, że zastosowanie AI i machine learning może być dużo szersze, dlatego staramy się patrzeć innowacyjnie, co w przyszłości może pomóc nam zmierzyć się nawet z globalną konkurencją - komentuje Michał Bagiński.
- Oczywiście redaktorzy i dziennikarze zawsze będą odgrywać najważniejszą rolę w tworzonych przez nas treściach, czego dowodem jest rosnąca liczebność naszych zespołów redakcyjnych. Ideą Automated Journalism jest zautomatyzowanie niektórych - można powiedzieć, że bardziej rutynowych - raportów, na przykład tych sportowych, pogodowych czy giełdowych po to, aby dziennikarze mogli spędzać więcej czasu na bardziej złożonych historiach - zaznacza Bagiński.
Według badania Mediapanel w listopadzie br. strony i aplikacje internetowe Grupy Polsat-Interia zanotowały 19,73 mln użytkowników, a sam portal Interia.pl miał 13,45 mln użytkowników. Grupa Interia.pl została kupiona przez Polsat w lipcu br. za 422 mln zł od Bauer Media, do jej zarządu i rady nadzorczej dołączyli menedżerowie Polsatu.
W ub.r. Grupa Interia.pl osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 1,3 proc. do 115,75 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 0,6 proc. do 95,22 mln zł jej zysk netto zwiększył się z 22,26 do 31,02 mln zł. Firma zatrudniała 379 pracowników, osiągnęła 7,4 mln zł zysku z przeniesienia agencji Semahead do osobnej spółki.
Dołącz do dyskusji: Interia korzysta ze sztucznej inteligencji w serwisie sportowym i o pogodzie
A tak poważniej: AI już dziś usiłuje nam opychać kredyty w banku. Ludzie stają się zbędni, bo AI pracuje cały czas, nie potrzebuje wolnego i staje się tylko lepsze.