Rośnie liczba Polaków kupujących online
W tym roku odsetek kupujących w sieci internautów wzrósł do 56 proc., o 2 p. proc. więcej niż w roku ubiegłym, pokazują najnowsze dane Gemiusa. Do 23 proc. wzrosła liczba osób kupujących w zagranicznych sklepach internetowych - to wynik lepszy o 7 p. proc. w skali roku.
Wśród polskich konsumentów rośnie zaufanie do handlu w internecie. Ponad jedna czwarta (26 proc.) badanych uważa zakupy online za w pełni bezpieczne (14 proc. w 2017 roku), a niemal połowa (49 proc.) za łatwe i nieskomplikowane (41 proc. w 2017 roku).
Do zakupów w e-commerce motywują najbardziej całodobowa dostępność sklepów i serwisów online – na co wskazało aż 87 proc. ankietowanych e-konsumentów. To wynik lepszy o 5 proc. w porównaniu do 2017 roku (82 proc.). Na wybór konkretnego serwisu najsilniej wpływają opinie o nim - tak wskazało 57 proc. kupujących online (50 proc. w 2017 roku).
E-zakupy wciąż pozostają domeną osób młodych (64 proc. poniżej 34. r.ż.), z przynajmniej średnim wykształceniem (75 proc.), dobrze oceniających swoją sytuację materialną (54 proc.). Zdecydowana większość konsumentów w internecie (82 proc.) używa do zakupów online laptopów. Jednocześnie 58 proc. z nich deklaruje wykorzystywanie w tym celu smartfonów. Urządzenia mobilne jako narzędzie zakupów online są szczególnie popularne wśród osób w wieku 15-24 lata.
Najpopularniejsze formy dostaw e-zakupów to kurier i Paczkomat
Najpopularniejsze formy dostaw zakupów dokonywanych w internecie w tym roku to kurier (75% wskazań) i Paczkomat (48%).
Na liście form dostawy najczęściej używanych podczas zakupów przez internet kolejne miejsca zajęły: "dostawa pocztą bezpośrednio do domu/ pracy" - 45% wskazań oraz "darmowa dostawa do domu z możliwością darmowego zwrotu" - 33%.
Według raportu firmy kurierskie wybierane najczęściej podczas zakupów przez internet to: DPD (26% wskazań), DHL (25%), InPost (15%), Pocztex (10%) i GLS (5%).
Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. W tegorocznej edycji raportu znalazły się także bliższe informacje na temat preferowanych godzin dostaw, a także opinie ankietowanych o tym, jak zakaz handlu w niedziele wpływa na ich stosunek do kupowania online. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano na przełomie marca i kwietnia 2018 roku.
Dołącz do dyskusji: Rośnie liczba Polaków kupujących online