Są pierwsi nadawcy zainteresowani wejściem na MUX-8
Do końca lutego podmioty zainteresowane nadawaniem w MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej mogły wziąć udział w nieformalnych konsultacjach ogłoszonych przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika, że Grupa MWE zgłosiła propozycje trzech kanałów, które mogłyby trafić na multipleks.
Na początku roku kanały TVP Kobieta i TVP Kultura opuściły MUX-8. Drogą naziemną są obecnie dostępne tylko z MUX-6, który od 1 lutego nie jest już multipleksem eksperymentalnym, tylko regularnym. Firmie Emitel, operatorowi multipleksów zależało, żeby Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szybko wyłoniła w konkursie stacje, które zastąpią kanały nadawcy publicznego. Spółka złożyła jesienią wniosek o zmianę w decyzji rezerwacyjnej MUX-6. Urząd Komunikacji Elektronicznej kończy prace nad tą sprawą.
Na początku lutego przewodniczący KRRiT Maciej Świrski ogłosił konsultacje w tej sprawie. - Mając na uwadze stanowisko strony rynkowej, Przewodniczący KRRiT zwraca się, do podmiotów zainteresowanych uzyskaniem koncesji na rozpowszechnianie programu w bezpłatnej ofercie operatora multipleksu ósmego, o wskazanie charakteru programu oraz zwięzłe przedstawienie planowanej oferty programowej – poinformowała KRRiT w komunikacie.
W przyszłym konkursie regulator chce wyłonić trzy stacje, które trafią do MUX-8. Jest on nadawany w starszym standardzie DVB-T, więc ich emisja będzie odbywała się w standardowej rozdzielczości.
Kto może zdobyć koncesję naziemną?
We wtorek KRRiT nie chciała zdradzić nazw podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach i szczegółów odnośnie ich propozycji. - Tak, wzięliśmy udział i zaproponowaliśmy 3 wyspecjalizowane, tematyczne kanały TV na MUX-8. Nie podajemy na razie do publicznej wiadomości informacji co to za projekty, bo nie wiemy czy KRRIT opublikuje wyniki tych konsultacji. Nie chcemy, aby konkurencja znała nasze plany programowe – informuje Wirtualnemedia.pl Michał Winnicki, właściciel Grupy MWE, do której należy m.in. kanał Antena HD, dostępny w MUX-1, multipleksy lokalne i eksperymentalne w kilku częściach Polski.
Także Leszek Kułak, przewodniczący rady nadzorczej Red Carpet Media Group, która jest nadawcą Red Carpet TV i RedTop TV, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, wziął udział w konsultacjach. - Zarekomendowaliśmy dwa kanały. Jeden istniejący ze zmodyfikowano nieco linią programową oraz jeden zupełnie nowy typowo tematyczny filmowo-serialowy - zdradza Wirtualnemedia.pl Kułak.
Nadawca kierował się m.in. obserwacjami dotyczącymi zapotrzebowania na rynku. - Oczywiście nasze rekomendacje oparte i na kilkuletnich obserwacjach rynku telewizyjnego, zauważalnych trendach zmian oraz publikowanych wynikach badań oczekiwań widzów dotyczących oferty telewizji naziemnej, skupiają się wokół tematyki filmowo-serialowej oraz pop-kulturowej. W naszej ocenie kanały z tego rodzaju tematyką mogą zdecydowanie uzyskać akceptację widowni oraz zapewnić wymagane ratingi oglądalności, co jest istotne w przypadku kanałow oferowanych bezpłatnie. Należy oczekiwać teraz na dalsze kroki KRRiT. Sam fakt zaproszenia nadawców przez KRRiT do dyskusji o preferencjach programowych dla nowych kanałów jest nowym i bardzo ważnym posunięciem w całym procesie zagospodarowania wolnych zasobów MUX-8 - zauważa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kułak.
TVN Warner Bros. Discovery, Telewizja Polsat, WP, Grupa Kino Polska i TV Republika nie odpowiedziały na nasze pytania w tej sprawie. - Chcemy dowiedzieć się więcej na temat tej możliwości. Jesteśmy zainteresowani emisją kanału TV Republika. Wszystko zależy od tego, jak zostanie finansowanie zaproponowane. Przecież można koszty rozłożyć, pozyskać inwestorów. To musi być propozycja, która poprawi naszą pozycję na rynku - mówił niedawno Wirtualnemedia.pl Tomasz Sakiewicz, prezes i akcjonariusz Telewizji Republika. Udziałem w konkursie nie są zainteresowani nadawcy wPolsce.pl i Stars.TV, który woli się skoncentrować na emisji w multipleksach lokalnych i eksperymentalnych, a także za pośrednictwem sieci kablowych i platform cyfrowych.
Wysokie koszty emisji na multipleksie
Ostatni konkurs na miejsce w ogólnopolskim multipleksie odbył się dwa lata temu, kiedy koncesję na MUX-1 utraciła ATM Rozrywka. Wówczas slotem zainteresowane były: DMAX (Discovery), Red Carpet TV (Red Carpet Media Group), Hi! TV (Wirtualna Polska Media), ATM Rozrywka (Grupa ATM), Tele Rozrywka (MWE Teleport), TVC Nostalgia (MWE Broadcast), CD Action TV (Gaming Tech Esports Media) i Polsat Edu (Telewizja Polsat). Ostatecznie miejsce wcześniej należące do ATM Rozrywka przypadło stacji Antena HD Michała Winnickiego.
TVN Warner Bros. Discovery za 10-letnią koncesję dla kanału TVN7, dostępnego w MUX-2, musi zapłacić prawie 15 mln zł (10 rat plus opłaty prolongacyjne). W przypadku telewizji WP, która jest obecna w MUX-8 opłata wynosi ponad 13,5 mln zł. Do tego dochodzą jeszcze koszty emisji z nadajników Emitela. W przypadku stacji z ósmego multipleksu to ponad 6 mln zł rocznie. Koszty zaskoczyły wiele firm, które uzyskały koncesje naziemne. WP i Nowa TV zrezygnowały z drogich programów informacyjnych, które miały w ramówce na początku działalności. Naziemne kanały Eska TV, Polo TV, Fokus TV i Nowa TV zostały przejęte przez Polsat, natomiast TTV i Metro przez TVN i Discovery (dzisiaj TVN Warner Bros. Discovery).
Dołącz do dyskusji: Są pierwsi nadawcy zainteresowani wejściem na MUX-8