Ponad połowa Polaków współkorzysta z telewizji, radia i streamingu
54,4 proc. populacji współkorzysta zarówno z telewizji, radia oraz Vod/streamingu - pokazują wyniki Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów. Ogółem aż 95,6 proc. badanych ma w swoim domu telewizor.
Badanie Założycielskie prowadzone przez Krajowy Instytut Mediów opisuje populację gospodarstw domowych i osób w Polsce pod względem wyposażenia w sprzęt i usługi do odbioru telewizji, radia i internetu, z uwzględnieniem informacji o indywidualnych wzorach konsumpcji usług medialnych i treści w internecie - podano w raporcie.
Badanie Założycielskie służy zebraniu kompleksowej wiedzy obejmującej uniwersa, rozumiane jako określona liczebnie grupa odbiorców poszczególnych usług medialnych, definiowanych na podstawie cech różnicujących konsumpcję tych usług w populacji, w zakresie uzupełniającym sprawozdawczość GUS - podaje KIM.
Badania Założycielskie KIM dotyczące osób indywidualnych powstało na losowej próbie gospodarstw domowych oraz osób w wieku powyżej 4 roku życia. Dobór osób do badania odbywał się na podstawie spisu w gospodarstwie domowym, a liczba wymaganych wywiadów była określona w zależności od wielkości gospodarstwa domowego.
Według danych zebranych za rok 2022, 95,6 proc. badanych ma w swoim domu telewizor. W tej grupie ponad jedna czwarta badanych deklaruje, że ma dwa telewizory lub więcej. Osoby z wykształceniem wyższym deklarują oglądanie telewizji rzadziej niż osoby słabiej wykształcone. W miastach, szczególnie tych największych, konsumpcja tego medium jest niższa niż na wsiach.
Wyniki Badania Założycielskiego pokazują, że telewizor z funkcją Smart TV posiada 57,6 proc. Polaków. 12,1 proc. badanych odbierających telewizję naziemną i posiadających telewizor podłączony do internetu ma możliwość odbioru na telewizorze oferty kanałów w technologii hybrydowej
Niezależnie od częstotliwości, korzystanie ze streamingu/VoD deklaruje 73,3 proc. badanych w wieku powyżej 4 lat. 71 proc. deklaruje korzystanie z YouTube'a, a 40,5 proc. z płatnych serwisów wideo na żądanie.
Konsumpcja VoD jest wyższa wśród osób z wykształceniem wyższym (78,3 proc.) a także wśród gospodarstw powyżej 3 osób (70,1 proc.). Streaming/VoD jest też popularniejsze wśród młodszych grup wiekowych. Wśród osób starszych (powyżej 65. roku życia) tylko co piąta konsumuje treści na żądanie.
Współkorzystanie z mediów
Analiza współkorzystania z mediów pokazuje, że w 54,4 proc. badanych w okresie ostatnich trzech miesięcy deklaruje używanie zarówno telewizji, radia oraz serwisów streamingowych. 22,6 proc. deklaruje współkorzystania z telewizji i radia, ale bez streamingu. Kolejne 10,4 proc. twierdzi, że korzysta i z telewizji, i ze streamingu, ale bez radia.
Badanie w 2022 roku – realizowane w trybie ciągłym, od stycznia do grudnia – objęło ogólnopolską losową próbę 45 000 respondentów pozyskanych z 20 143 gospodarstw domowych, reprezentującą populację wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Metodą zbierania danych są bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe z respondentami: z liderem gospodarstwa domowego prowadzone są metodą wywiadu bezpośredniego (CAPI), a w przypadku pozostałych osób w gospodarstwie domowym – metodą wywiadu bezpośredniego (CAPI) lub wywiadu telefonicznego.
Dołącz do dyskusji: Ponad połowa Polaków współkorzysta z telewizji, radia i streamingu