Telewizor w prawie każdym polskim domu, ponad 40 proc. Polaków korzysta ze streamingu
Krajowy Instytut Mediów zaprezentował wyniki Badania Założycielskiego za rok 2022. Pokazano w nim m.in. na jakich urządzeniach konsumowane są w Polsce media, ile osób korzysta z serwisów streamingowych, ile ze smartfona, a ile z radia.WśróD kluczowych wniosków jest m.in: 94,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma działający telewizor, 70,1 proc. gospodarstw - komputer. Ponad połowa gospodarstw używa radia samochodowego. Z płatnych serwisów VOD korzysta 41 proc. gospodarstw domowych w Polsce.
Badanie Założycielskie prowadzone przez Krajowy Instytut Mediów opisuje populację gospodarstw domowych i osób w Polsce pod względem wyposażenia w sprzęt i usługi do odbioru telewizji, radia i internetu, z uwzględnieniem informacji o indywidualnych wzorach konsumpcji usług medialnych i treści w internecie - podano w raporcie.
Badanie Założycielskie służy zebraniu kompleksowej wiedzy obejmującej uniwersa, rozumiane jako określona liczebnie grupa odbiorców poszczególnych usług medialnych, definiowanych na podstawie cech różnicujących konsumpcję tych usług w populacji, w zakresie uzupełniającym sprawozdawczość GUS - podaje KIM.
Telewizor w prawie każdym polskim domu
94,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada sprawny telewizor. Telewizor z możliwością korzystania z internetu (Smart TV) posiada 50,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce, a 35,8 proc. wszystkich gosp. domowych podłącza telewizor do internetu.
Radio posiada 81,2 proc. gospodarstw domowych w Polsce – 37,5 proc. posiada jeden odbiornik radiowy, a 43,7 proc. – co najmniej dwa (wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym radia samochodowe).
Komputer ma 70,1 proc. gospodarstw domowych w Polsce. 62,7 proc. ankietowanych deklaruje posiadanie laptopa, a w gospodarstwach z dziećmi w wieku 7-15 lat wskaźnik ten sięga aż 95,6 proc.
Telefon komórkowy posiada 96,9 proc. respondentów. Im większe gospodarstwo, tym wskaźnik posiadania telefonu komórkowego jest wyższy, sięgając 99,6 proc. tam gdzie mieszka powyżej 4 osób.
94,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce można zakwalifikować jako gospodarstwa „telewizyjne”, czyli posiadające telewizor podłączony do źródła sygnału telewizyjnego.
Do naziemnej telewizji cyfrowej (eter) dostęp posiada 30,3 proc. gospodarstw „telewizyjnych”. W kategorii źródeł nie-eterowych – 34,4 proc. gospodarstw „telewizyjnych” korzysta z indywidualnego sygnału satelitarnego (satelita), a szeroko definiowany kabel (z iptv i zbiorczą anteną satelitarną doprowadzaną jako kabel) posiada 38,5 proc. gospodarstw „telewizyjnych” w Polsce.
Użytkownicy sygnału satelitarnego lub kablowego stanowią 72,4 proc. populacji gospodarstw „telewizyjnych” w Polsce.
Ze streamingu korzysta już 4 na 10 Polaków
Posiadanie dostępu do internetu w domu deklaruje 82,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Najwyższy wskaźnik dostępu do internetu odnotowano w gospodarstwach liczących co najmniej 4 osoby (98,7 proc.) oraz w gospodarstwach z dziećmi (99,3 proc.).
Najczęściej internetu używa się na smartfonie (w 93,4 proc. gospodarstw choć jedna osoba w gospodarstwie korzysta z internetu na komórce). Drugim w kolejności urządzeniem jest laptop (w 70,7 proc. gospodarstw choć jedna osoba w gospodarstwie korzysta z internetu na laptopie).
W badaniu sprawdzono także penetrację usług streamingowych w Polsce. Badanie KIM pokazuje, że z płatnych serwisów VOD korzysta 41 proc. gospodarstw domowych w Polsce.
Oglądanie kanałów telewizji na żywo przez serwisy VOD deklaruje 19,3 proc. gospodarstw domowych w Polsce.
Potencjał do odbioru serwisów VOD/ streamingu, w postaci niezbędnej infrastruktury, deklaruje 68,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce, posiadając co najmniej jedną z opcji: internet stacjonarny lub mobilny domowy (na jakiekolwiek urządzenia) lub telewizor podłączony do internetu. Korzystanie. Im młodsi respondenci, tym częstsza deklaracji korzystania ze stramingu.
12,3 proc. badanych deklaruje możliwość odbioru na telewizorze oferty kanałów w technologii hybrydowej j (HbbTV).
Gdzie korzystamy z radia
Do słuchania radia najczęściej wykorzystywane są odbiorniki samochodowe (53,9 proc.) oraz te, w których w tym celu wykorzystuje się radio przenośne/ niewbudowane (31,7 proc.).
W dalszej kolejności, w kontekście infrastruktury do odbioru radia, wskazywane są: wieża hifi (11,1 proc.), smartfon (7 proc.), telewizor ze smart tv (5 proc.), radiobudzik (3,2 proc.) oraz komputer przenośny (3 proc.).
Badanie w 2022 roku – realizowane w trybie ciągłym, od stycznia do grudnia – objęło ogólnopolską losową próbę 45 000 respondentów pozyskanych z 20 143 gospodarstw domowych, reprezentującą populację wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Metodą zbierania danych są bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe z respondentami: z liderem gospodarstwa domowego prowadzone są metodą wywiadu bezpośredniego (CAPI), a w przypadku pozostałych osób w gospodarstwie domowym – metodą wywiadu bezpośredniego (CAPI) lub wywiadu telefonicznego.
Źródła wykresów: Krajowy Instytut Mediów, Badanie Założycielskiego za rok 2022.
Dołącz do dyskusji: Telewizor w prawie każdym polskim domu, ponad 40 proc. Polaków korzysta ze streamingu