KER: średniowieczny spot Orange na Kartę z youtuberami może zachęcać do przemocy (wideo)
Internetowa reklama Orange Polska „Historie na kartę - 6 złotych monet” zawiera elementy przemocy i tym samym może zachęcać do aktów przemocy oraz wpisywać się w sferę brutalizacji życia społecznego. Nie usprawiedliwia tego konwencja dowcipu czy pastiszu - stwierdziła Komisja Etyki Reklamy.
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na internetową reklamę usług internetowych w Orange Polska - pierwszy odcinek cyklu „Orange- Historie na kartę: 6 złotych monet”. Trwający ponad minutę filmik pokazuje historię z epoki średniowiecza - sceny przedstawiają zabójstwa kolejnych bohaterów.
Według skarżącego Orange w tej reklamie przesadził, bo jest w niej krew i przemoc, a dodatkowo spot mogą obejrzeć dzieci.
W odpowiedzi na zarzuty przedstawiciele Orange Polska zwrócili uwagę, że reklama nie jest kierowana do dzieci. Została w YouTube stargetowana tak, by nie dotarła do odbiorców poniżej 18 roku życia.
- Reklama miała na celu nawiązać tematycznie do okresu średniowiecza jedynie w sposób komediowy. W żadnym momencie reklama nie ukazuje tematu w sposób poważny czy dosłowny (…). Nawet jeżeli zdecydowano by się oceniać reklamę bez wzięcia pod uwagę jej humorystycznego charakteru, nie można uznać, że zachęca do przemocy. Nie mamy tam do czynienia z promowaniem przemocy, z ukazaniem jej jako coś pozytywnego czy dbającego jakieś korzyści. Od razu rzuca się w oczy bardzo intensywne użycie technik satyrycznych, tj. m.in. paradoksu, wyolbrzymienia, groteski a w szczególności absurdu - wyjaśniała firma.
- Wykorzystanie tych wszystkich technik artystycznych powoduje, że nie można do końca mówić o użyciu przemocy w przedmiotowej reklamie a raczej o stworzeniu reklamy o mocno komediowym i prześmiewczym charakterze. Sam temat okresu średniowiecza został wybrany z uwagi na jego rosnącą popularność” - napisano w odpowiedzi na skargę.
Komisja Etyki Reklamy uznała jednak, że zaskarżony spot Orange Polska zawiera elementy przemocy i tym samym może zachęcać do aktów przemocy i wpisywać się w sferę brutalizacji życia społecznego i nie można tego usprawiedliwić konwencją dowcipu czy pastiszu. W jej ocenie trywializacja aktów przemocy i zabijania w przekazach reklamowych (nawet w konwencji żartu), zaprzecza poczuciu odpowiedzialności społecznej.
Dołącz do dyskusji: KER: średniowieczny spot Orange na Kartę z youtuberami może zachęcać do przemocy (wideo)
Kto to w ogóle zatwierdził?
Gdzie ten dowcip? Ja czułem tylko zażenowanie.