Związek Firm Public Relations proponuje nowy "Kodeks Etyki PR"
Związek Firm Public Relations tworzy otwartą Listę Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR. Dokument przygotowali Grzegorz Szczepański, były prezes ZFPR i szef agencji Hill+Knowlton Strategies i Piotr Czarnowski, prezes First PR.
Kodeks Etyki PR został opracowany w 2019 roku przez Piotra Czarnowskiego i Grzegorza Szczepańskiego. Powstał jako odpowiedź na podnoszoną od lat potrzebę zintegrowania zasad ze stosowanych dotychczas kodeksów branżowych. Pierwszą organizacją, która przyjęła kodeks jako obowiązujący zbiór zasad dla swoich członków, był Związek Firm PR.
ZFPR zaznacza, że podpisanie kodeksu jest "osobistą deklaracją i publicznym zobowiązaniem do przestrzegania zawartych w nim zasad".
- To w zamyśle mechanizm samoregulujący, którego dotąd nie było w branży PR, ale też narzędzie, które ma ułatwić pracę specjalistom PR w przypadku zaistnienia zawodowych dylematów moralnych. Obecność danego specjalisty na Liście Sygnatariuszy będzie cennym argumentem w ewentualnych sporach z klientami czy pracodawcami, którzy będą wymagać działań niezgodnych z zasadami etyki PR. Związek Firm Public Relations będzie instytucjonalnym wsparciem dla wszystkich Sygnatariuszy Kodeksu, którzy mogliby zostać poddani takim naciskom - wyjaśnia w komunikacie ZFPR.
Jak wpisać się na listę sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR?
Listę Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR może podpisać każda osoba z branży public relations, bez względu na to, czy pracuje w agencji, w firmie, administracji czy NGO. Wystarczy złożenie wirtualnego podpisu na stronie Kodekspr.pl. Weryfikacja sygnatariuszy odbywa się za pośrednictwem konta LinkedIn.
– Profesjonalizm i etyka w PR są dwiema stronami tego samego medalu, nie da się ich odseparować – mówi Piotr Czarnowski, współautor kodeksu. – Przez ostatnie miesiące niemal wszystko na świecie uległo przewartościowaniu, obserwujemy postępujący kryzys zaufania. W tym świetle widać jak bezwzględnie konieczny jest dla klientów i PR-owców punkt odniesienia dla tego, co robimy. Kodeks jest właśnie takim fundamentem.
Grzegorz Szczepański, współautor Kodeksu i Wiceprezes ZFPR zwraca ponadto uwagę na osobisty charakter deklaracji, która wiąże się z podpisaniem tego dokumentu przez specjalistę PR.
- W dobie walki z dezinformacją, fake newsami i mową nienawiści, niezmiernie istotne jest nadanie głoszonym od dawna w branży PR ideom poszanowania prawdy i respektowania niezależności dziennikarskiej prawdziwych ludzkich twarzy – mówi Grzegorz Szczepański. – Dopiero taka spersonifikowana zbiorowa deklaracja może uzyskać moc sprawczą, która z czasem doprowadzi do wyraźnego odróżniania grona zawodowego połączonego szacunkiem dla wartości, na których zbudowana jest profesjonalna praktyka public relations, od podmiotów i osób podejmujących działania komunikacyjne wątpliwe etycznie - dodaje ekspert.
Co to jest Kodeks Etyki PR?
Kodeks zawiera 11 skondensowanych zasad, którymi powinni kierować się profesjonaliści public relations w swojej pracy. Dotyczą one m.in. współpracy z mediami, zwalczania dezinformacji, ochrony tajemnicy i dóbr osobistych klientów czy wzajemnej konkurencji specjalistów PR.
Oto niektóre punkty kodeksu:
- Public relations komunikuje tylko prawdziwe informacje. Specjalista public relations (specjalista PR) jest zobowiązany rozpowszechniać informacje, które zgodnie z jego wiedzą i doświadczeniem są prawdziwe, ścisłe i nie wprowadzają w błąd odbiorcy.
- Specjalista PR nie może angażować się w żadną działalność, która zmierza do korumpowania środków masowego przekazu. Informacje przekazywane środkom masowego przekazu powinny być dostarczane do publikacji i wykorzystania bez opłat i ukrytych korzyści majątkowych bądź osobistych oferowanych dziennikarzom.
- Agencja public relations lub zespół PR firmy bądź instytucji nie może zawierać żadnych umów, w których gwarantowałaby osiągnięcie rezultatu uzależnionego od autonomicznych decyzji innych podmiotów, takich jak media, instytucje publiczne, itp.
- Public relations nie może w żadnym przypadku służyć dezinformacji.
Główną intencją autorów było stworzenie kodeksu, który będzie przede wszystkim konkretny i praktyczny oraz będzie stanowił uniwersalny zbiór zasad dla wszystkich praktyków public relations niezależnie od miejsca pracy czy przynależności do organizacji branżowych.
Dołącz do dyskusji: Związek Firm Public Relations proponuje nowy "Kodeks Etyki PR"