Komisja Etyki Polskiego Radia: naruszano zasady etyki w kwestii „wolności sumienia i wyznania”
Rada nadzorcza Polskiego Radia będzie debatować nad propozycją zarządu o wyłączeniu Radiowego Centrum Kultury Ludowej poza struktury Programu II Polskiego Radia. Jak wynika z nieoficjalnych informacji przyczyną może być konflikt pracowników RCKL z dyrekcją i zgłoszenie skargi na wicedyrektora do Komisji Etyki Polskiego Radia, a nie marginalizacja kultury folkowej w PR2.
Działające od 1994 roku Radiowe Centrum Kultury Ludowej zajmuje się promowaniem polskiej kultury tradycyjnej, m.in. muzyki folkowej, na różnych antenach Polskiego Radia. Wczoraj informowaliśmy, że w połowie czerwca zarząd Polskiego Radia podjął uchwałę o wyłączeniu RCKL ze struktur radiowej Dwójki. O tym, czy decyzja wejdzie w życie, ma zdecydować rada nadzorcza nadawcy.
Część dziennikarzy i współpracowników Dwójki obawia się, że wyłączenie RCKL ze struktur stacji to początek dużych zmian w jej ramówce, obejmujących marginalizację muzyki i kultury folkowej.
Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, decyzja zarządu może mieć jednak związek z konfliktem między częścią zespołu radiowej Dwójki a kierownictwem anteny, który trwa od lutego br. Sprawa dotyczy wicedyrektora anteny Jacka Hawryluka i trafiła przed komisję etyki Polskiego Radia. Właśnie w czerwcu br. - kiedy zarząd zdecydował o wyłączeniu Radiowego Centrum Kultury Ludowej ze struktur Dwójki - komisja wydała opinię na temat rozpatrywanej skargi.
- Chodziło o zmuszanie pracowników Radiowego Centrum Kultury Ludowej do prowadzenia koncertu muzyki tanecznej w Środę Popielcową (1 marca br. - przyp. red.) - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Szewczuk-Czech, ówczesna kierownik RCKL. Na 1 marca zaplanowano urodzinowy koncert z okazji 80-lecia Programu II Polskiego Radia.
Według relacji Szewczuk-Czech, 8 lutego br. na kolegium kierownictwa Dwójki odmówiła Hawrylukowi nadania w tym dniu koncertu muzyki tanecznej w ramach pasma z muzyką ludową. Argumentowała to tym, że kultura ludowa jest ściśle związana z kalendarzem liturgicznym, wobec czego w okresie Wielkiego Postu emitowana jest muzyka pasyjna, a nie muzyka taneczna.
- Nasza odmowa została uznana przez pana wicedyrektora Jacka Hawryluka za „nieprofesjonalne i śmieszne zachowanie” oraz potraktowana za odmowę w udziale w urodzinowym koncercie Dwójki - opisuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Anna Szewczuk-Czech. Tydzień później szefowa RCKL złożyła skargę na Jacka Hawryluka do Komisji Etyki Polskiego Radia.
Portal Wirtualnemedia.pl dotarł do dokumentu podpisanego przez członków Komisji Etyki Polskiego Radia, datowanego na 8 czerwca br. W dokumencie nazwanym „opinią dotyczącą naruszenia zasad etyki zawodowej obowiązujących w Polskim Radiu przez Jacka Hawryluka” przyznano, że opisana przez Annę Szewczuk-Czech sytuacja naruszała zasady etyki zawodowej w kwestii „wolności sumienia i wyznania, gwarantowanej przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej”. Członkowie komisji w swej decyzji powołują się na artykuł 53. Ustawy zasadniczej, który każdemu obywatelowi zapewnia wolność sumienia i religii.
Według nieoficjalnych informacji portalu Wirtualnemedia.pl, od czerwca w redakcji Programu II przeprowadzany jest wewnętrzny audyt, badający kwestie finansowe. - Dziennikarze i współpracownicy Dwójki odbierają decyzję o wyłączeniu RCKL ze struktur Programu II jako karę - słyszymy w Polskim Radiu.
Jacek Hawryluk jest dziennikarzem muzycznym związanym z Polskim Radiem od 2001 roku. W przeszłości pracował w Rozgłośni Harcerskiej i Radiostacji. Jego felietony ukazują się w „Gazecie Wyborczej” i „Przekroju”. Dyrektorem i redaktorem naczelnym PR2 jest Małgorzata Małaszko-Stasiewicz (od 2011 roku).
Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Polskiego Radia: naruszano zasady etyki w kwestii „wolności sumienia i wyznania”
Słucham radiowej Dwójki od ponad 15 lat i przy tej okazji mogę powiedzieć, że wymaga ona zmian i unowocześnienia. Państwo w redakcjach nieco się zatrzymali przed erą nowych technologii i social mediów - Dwójce ewidentnie brakuje interakcji ze słuchaczami poprzez np. FB. Mając tak znakomicie wykształconych prowadzących z potężnym zasobem wiedzy, radiowa Dwójka mogłaby być agresywniejsza i bardziej postarać się marketing tak aby jej słuchali także Ci którzy po tego typu muzykę nie sięgają. Wartoby czerpać zarówno z niektórych pomysłów RMF Classic ale także np. z Wielkiej Brytani z BBC czy też ClassicFM. Dziś dla mnie Dwójka jest często zbyt akademicka i brakuje wyjścia po słuchacza innego niż dotychczas, no ale na to trzeba odpowiedniego budżetu marketingowego i pomysłu. Jak nie będzie takiej inwestycji nie będzie zwiększenia słuchalności.