SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Koniec drukowanych magazynów motoryzacyjnych?

Na przestrzeni ostatnich siedmiu lat znacznie spadła sprzedaż magazynów motoryzacyjnych. Eksperci są zgodni - rynek jest coraz trudniejszy. O sytuacji pism moto mówią przedstawiciele wydawnictw Ringier Axel Springer, Motor Presse i Automobilista.

Portal Wirtualnemedia.pl przeanalizował dane ZDKP dotyczące sprzedaży ogółem największych polskich magazynów motoryzacyjnych w latach 2005-2012. Okazuje się, że większość tytułów zanotowała w tym okresie poważne spadki.

W segmencie tygodników największy spadek sprzedaży widać w przypadku „Auto Świata” (Ringier Axel Springer Polska). Podczas, gdy średnia tygodniowa sprzedaż ogółem tego tygodnika w 2005 roku wyniosła 129 088 egzemplarzy, to w ciągu siedmiu kolejnych lat zanotowany został spadek o około 35 procent i w 2012 roku sprzedaż ta wynosi średnio 84 082 egzemplarzy. Z kolei tygodnik „Motor” (Bauer) sprzedawał się w 2005 roku średnio w 141 068 egzemplarzach tygodniowo. W 2012 sprzedaż ta wynosi 99 308 egzemplarzy. Jest to spadek o około 30 procent.

Jeśli chodzi o miesięczniki, to od 2005 roku ukazują się trzy tytuły: „Auto-Moto” (Bauer), „Auto, Motor i Sport” (Motor Presse) oraz „Świat Motocykli” (Agora). Najmniejszy spadek zanotował magazyn „Auto-Moto”. W 2005 roku sprzedawał się on średnio w 53 591 egzemplarzach miesięcznie, a w 2012 roku - w 38 377. To spadek o około 30 procent. Miesięcznik „Auto, Motor i Sport” zanotował spadek sprzedaży wynoszący prawie 45 procent: z 46 646 egzemplarzy miesięcznie w 2005 roku do 26 973 w 2012 roku. Natomiast „Świat Motocykli” w 2005 roku sprzedawał się w 37 856 egzemplarzach miesięcznie, a w 2012 roku - już tylko w 22 226 (to spadek o ponad 40 procent).

Wirtualnemedia.pl 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012*
Tytuł Sprzedaż ogółem Sprzedaż ogółem Sprzedaż ogółem Sprzedaż ogółem Sprzedaż ogółem Sprzedaż ogółem Sprzedaż ogółem Sprzedaż ogółem
Tygodniki Wirtualnemedia.pl
Motor 141 068 122 105 112 529 102 438 101 549 106 359 106 019 99 308
Auto Świat 129 088 123 571 119 137 111 093 104 676 99 435 90 769 84 082
Miesięczniki Wirtualnemedia.pl
Top Gear (edycja polska) - - - 91 945 76 261 65 249 58 467 50 586
Auto Świat Poradnik - - 38 147 37 345 44 441 46 499 40 102 43 839
Auto-Moto. Magazyn Zmotoryzowanych 53 591 43 624 43 520 40 973 36 817 36 940 43 148 38 377
Auto, Motor i Sport 46 646 46 086 47 409 44 326 34 200 33 678 31 074 26 973
Świat Motocykli 37 856 34 479 32 239 32 694 31 296 26 528 25 271 22 226
Automobilista - - 9 617 9 425 10 893 10 835 9 922 9 562
Classic Auto - - 7 695 7 933 7 342 7 157 7 440 7 278

Średnia sprzedaż głównych magazynów motoryzacyjnych w latach 2005-2012
* - dane za okres styczeń-wrzesień 2012

O trudnej sytuacji na rynku magazynów motoryzacyjnych rozmawiamy z przedstawicielami wydawnictw Ringier Axel Springer Polska, Motor Presse Polska oraz spółki Automobilista.

Krzysztof Komar, prezes zarządu spółki Motor Presse Polska przyznaje, że drukowane media motoryzacyjne są w coraz trudniejszej sytuacji. - Chociaż różnie z tym sobie radzą - jedne lepiej, inne gorzej. Nie wszystkie bowiem wyciągają wnioski z całkowicie nowej sytuacji, w której się dzisiaj znajdują. Tymczasem istnieją trzy główne motory nowej rzeczywistości. Po pierwsze rozwój mediów cyfrowych, czyli m.in. natychmiastowy dostęp do wszelkich nowości motoryzacyjnych, stąd w drukowanych magazynach premiery motoryzacyjne tracą siłę wartości dodanej (a było tak jeszcze w latach 90-tych). Po drugie zmiany w branży motoryzacyjnej - dzisiaj jest przynajmniej dziesięciokrotnie więcej premier nowych samochodów niż kilkanaście lat temu, ponadto bezpłatne serwisy prasowe firm motoryzacyjnych oferują fotografie już bardzo wysokiej jakości, co również odbiera - nawet najlepszym magazynom - ich unikalność - podkreśla Krzysztof Komar.

Zdaniem Komara, czynniki te nie układają się w jeden prosty obraz nowej rzeczywistości i nie widać jasnych drogowskazów na przyszłość. - Dlatego w tym segmencie pism ewentualne powodzenie będzie zależało od wyobraźni i odwagi wydawców, i kreatywności redaktorów. Jednego jestem pewny: dotychczasowe doświadczenia i nawyki wydawców i redaktorów pism motoryzacyjnych przestają mieć znaczenie w tej nowej sytuacji. A nawet stają się obciążeniem (co nie znaczy, że kompetencje autorów oceniających samochody są niepotrzebne) - mówi szef Motor Presse Polska.

Jerzy Kossowski, redaktor naczelny miesięcznika „Automobilista” także uważa, że rynek drukowanych magazynów motoryzacyjnych jest trudny. - Wojna cenowa pomiędzy głównymi periodykami doprowadziła do oczekiwań niemal darmowego przekazu, nawet przy bardzo trudnych i pracochłonnych tematach. Niewątpliwie spowodowało to spłycenie drukowanych treści. Czytelnicy chyba to zaakceptowali, ale teraz bez problemu znajdują taki przekaz w internecie. Rezultatem jest stale spadający nakład wiodących magazynów - uważa Kossowski.

Szef „Automobilisty” zastanawia się także, czy drukowane magazyny motoryzacyjne zostaną zastąpione przez internet? - Trudno powiedzieć, bo jest nadzieja, że czytelnicy poszukujący dogłębniejszych treści będą mogli je znaleźć w prasie. Ze swojej strony nie potrafię wykazać, że obecność w internecie w widoczny sposób poprawia kondycję wydań drukowanych - nawet przy współpracy czołowych portali na polskim rynku. Także sprzedaż wydań internetowych nie jest obiecująca - przynajmniej na razie. Nasz miesięcznik stawia na wysoką jakość merytoryczną i wysoki poziom graficzny - czy to jest droga do sukcesu? Czas pokaże - mówi Kossowski.

A jak segment drukowanych magazynów motoryzacyjnych wygląda z punktu widzenia potentatów? Wydawnictwo Bauer, które publikuje m.in. tygodnik „Motor”, oraz Agora nie chciały się w tej kwestii wypowiadać. Natomiast Paweł Tomaszek, dyrektor wydawniczy magazynów w Ringier Axel Springer Polska, przyznaje, że sytuacja prasy motoryzacyjnej jest ściśle powiązana z kondycją branży motoryzacyjnej.

- Trendy na rynku samochodowym wpływają także na profil i tematykę magazynów motoryzacyjnych, jak i na ich sprzedaż. Widać to było doskonale, gdy zapanował w Polsce boom na samochody używane po otwarciu granic z UE. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku, magazyny motoryzacyjne zaczęły wówczas poświęcać więcej miejsca pojazdom z drugiej ręki. Inną stałą cechą prasy motoryzacyjnej są wyjątkowo niskie ceny egzemplarzowe w segmencie tygodników, które - co ciekawe - są niższe niż 10 lat temu. Obecna sytuacja konkurencyjna i rynkowa nie pozwala na swobodę w kształtowaniu cen - podkreśla Tomaszek.

Zdaniem dyrektora wydawniczego magazynów w wydawnictwie Ringier Axel Springer Polska przyszłością rynku magazynów motoryzacyjnych będą nisze. - Staramy się je zagospodarować. Dla zainteresowanych aktywnym wykorzystywaniem możliwości samochodów z napędem na cztery koła wydajemy magazyn „Auto Świat 4x4”. Specjalnie organizujemy również dla tej grupy cykliczne imprezy turystyczne. Dzięki temu wychodzimy z roli tradycyjnego wydawcy. Z myślą o miłośnikach youngtimerów przygotowaliśmy niedawno „Auto Świat Classic”. Badamy, czy ta społeczność jest na tyle duża i aktywna, aby zapewnić rentowność dla tytułu. Staramy się docierać do odbiorców wszelkimi kanałami komunikacji - podkreśla Tomaszek.

Dołącz do dyskusji: Koniec drukowanych magazynów motoryzacyjnych?

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marek
Spora część kolegów - żurnalistów od lat ogłupiała czytelników, a teraz są zdziwieni skutkami własnej działalności. Fakt, udało się nad podziw...
0 0
odpowiedź
User
Youngtimer
Panie Tomaszek tylko na Auto Świat Classic dajcie wyższą cenę. Wzrost sprzedaży gwarantowany.
0 0
odpowiedź
User
andre
tylko niższa cena was uratuje.
0 0
odpowiedź